TRL Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Har kjøpt meg ny PC fra Komplett og brukt byggeren deres. Kabinettet er stort og har god plass. Skal flytte over et Chieftech raid boks for 3 x sata disker fra den gamle maskinen min, men oppdaget at den innebyggede viften bråker noe inn i granskogen. Den nye maskinen er med stoore vifter og veldig lite støy. Åpnet derfor opp Chieftech boksen og skrudde ut vifta. Det er en 12V 80mm, men strømpluggen er ikke av de helt vanlige selv om dette er noe jeg har sett brukt før. Problemet er at da er det vanskelig å bytte den vifta. Noen som har noen råd? Lenke til kommentar
War Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Post bilde du, plan z blir å montere en ny vifte og koble den rett i hovedkortet. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Hei! har akkurat samme issuet, koblet bare vifta direkte på psu jeg. vær forøvrig obs på at den 80 mm vifta som følger med er litt smalere enn standard, så du får ikke skrudd sammen greiene slik det var igjen. Lenke til kommentar
War Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Rett i psu? Er det en 4pin da, isåfall er det vanlig og følger med på 84% av verdens vifter som et alternativ til 3pin. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 altså, jeg koblet den jeg byttet den med i psu, for den var jo av de 84% som det fulgte med adapter fra 3 pin til molex Lenke til kommentar
TRL Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Bilde av pluggen Lenke til kommentar
War Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Ser nå ut som en vanlig 3pin, 2pin fungerer også i samme kontakt, men vifter uten den siste ledningen har ikke sensor for temp. Lenke til kommentar
TRL Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Ser nå ut som en vanlig 3pin, 2pin fungerer også i samme kontakt, men vifter uten den siste ledningen har ikke sensor for temp. Denne er liten, så her passer ikke så mye annet i dessverre. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Ser nå ut som en vanlig 3pin, 2pin fungerer også i samme kontakt, men vifter uten den siste ledningen har ikke sensor for temp. Det er en typisk minikontakt, de er populære internt i strømforsyninger også. Men en vifte med molex kontakt må være det optimale å skifte ut med her. Lenke til kommentar
TRL Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Ser nå ut som en vanlig 3pin, 2pin fungerer også i samme kontakt, men vifter uten den siste ledningen har ikke sensor for temp. Det er en typisk minikontakt, de er populære internt i strømforsyninger også. Men en vifte med molex kontakt må være det optimale å skifte ut med her. Fant frem en vifte fra et annet kabinett, den har manuell hastighetsstyring og en plug ala det man monterer på hovedkortet. Fant også frem en molex plug med en utstikker til en sånn plugg om det ikke er plass på hovedkortet. Borret hull i siden på enheten for å trekke ledningen ut der. Når jeg var ferdig med det fikk jeg det likevel ikke sammen. Til min frustrasjon oppdaget jeg at Viften som satt i også var smalere enn vanlig, bare 2 cm, mens de andre viftene er 2,4 cm. Aargh... Lurer på om kabinettets interne kjøling klarer å holde diskene kjølige nok uten vifte der? Trond Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 ta de to lange skruene som festet orginalvifta, og bruk dem i stedet for de korte skruene som festet bakplata, det blir ikke helt 100, men godt nok. Lenke til kommentar
TRL Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 ta de to lange skruene som festet orginalvifta, og bruk dem i stedet for de korte skruene som festet bakplata, det blir ikke helt 100, men godt nok. Det var en kreativ løsning. Jeg skippa å montere vifte dekslet og vifta i hele tatt jeg. Har en rød lampe som lyser og klager over manglende data fra viften antar jeg, men det ser ikke ut til at jeg får noen problemer med temperaturen, ihvertfall virker det ikke sånn enda. Sjekker fra tid til annen om tempen er blitt for høy, men får ingen rapporter om det. Har også bare satt inn 2 disker i boksen, hadde ikke flere ledige sata plasser igjen... Har nå totalt 8 disker i kabinettet inklusive SSD disken. Hadde et pci kort med 2x2 sata plugger på, dvs 2 interne og 2 eksterne(Esata). Har en esata på maskinen fra før av, og det holder vel kanskje? Den Chieftech boksen, der skal man kunne hotswappe diskene, har du noen peiling på hvordan man fikser det? Fra tid til annen hender det at jeg får inn en disk som skal scannes eller sjekkes for feil eller recovery, da er noe slikt kjekt å ha. Har en usb variant, men sata er "litt" raskere :-) Trond Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 hot swap fungerer bra, men det avhenger at kontrolleren søttter hotswap. Da får du muligheten til å "saflely remove hardware and eject media" så skrur du den av med bryteren på hotswap caget. og tar den ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå