Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Drøm som alltid kommer tilbake ! Galskap ?

Lumpness

Anbefalte innlegg

Siden jeg var liten , sånn fra rundt 6-7 års alderen har jeg drømt en forferdelig drøm. Denne har vært med meg hele tiden. Samme drøm som utspinner seg , men plassene den skjer kan være forskjellig.

Følgende drømte jeg nå i natt :

Jeg er tilbake i barndomshjemmet mitt , jeg får den samme følelsen av brutal angst inni drømmen som jeg har hatt før, jeg vet på en måte hva som er på vei til å skje. Jeg er på loftet , og angsten forteller meg at nå er dette vesenet av et monster etter meg igjen, jeg vet nå at det er på vei inn i huset uten å ha sett det, angsten forteller meg bare dette.

Jeg roper på mamma og venninnen som sitter i underetasjen ; kom dere ut , det er her igjen.

De virker så utrolig treige, så jeg åpner loftsvinduet og klatrer ut, så hopper jeg på bakken og løper bort fra huset. fra avstand ser jeg mot vinduet jeg hoppet ut fra. mamma somler igjen, virker som høyden fra vinduet og ned til bakken er for stor. mamma ser på meg og rister på hodet, så kommer dette vesenet bakfra og tar begge to, jeg hører noen hyl , så skimter jeg at vesenet ser mot meg fra loftsvinduet, men jeg klarer aldri å se noe ansikt.

Så bråvåkner jeg med høypuls

Denne drømmen har jeg hatt hele livet, plassene har vært forskjellige. Som oftest har jeg vært alene mot dette vesenet, det var aller verst når jeg bodde hjemme i det huset.

jeg kan huske at de første årene, så kom jeg meg aldri unna. Når vesenet fikk tak i meg, så var følelsen slik at jeg kjente fingre som borret seg inn i ribbeina på begge sidene av kroppen, før jeg bråvåknet.

Nå hadde det alså gått hele 6 år siden sist jeg drømte om dette vesenet,før episoden i natt

Jeg begynner å tro at en ond makt av noe slag har tatt seg til rette i barndomshjemmet, å forpester hverdagen til alle som er så uheldige å flytte inn der for resten av deres liv

Heldigvis flyttet hele familien fra det huset for ca 7 år siden, jeg har snakket endel med familien om at det huset vi bodde i den gang ikke hadde noen god energi og atmosfære, noe de sa seg enig i alle sammen.

Så kommer vi til det jeg lurer på : er jeg blitt fullstendig sinsyk ? siden denne drømmen ikke vil slippe taket i meg ? trodde jeg var kvitt den for lenge siden , men tydeligvis så kommer den igjen og igjen.

Edit :

skrivefeil

Endret av Lumpness
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+127836

Jeg vet ikke hvor alvorlig du skal ta dette, la meg påpeke at jeg ikke har noen profesjonelle å støtte meg til først som sist. Jeg har også hatt gjentagende drømmer - i marerittlignende situasjoner. Flere av drømmene vedvarte fra jeg var liten til jeg var tidlig i tenårene. Monstre og monsterrotter og mye annet snacks var gjengangere, jeg våknet som regel av følelsen av at de satte tennene i meg. :new_woot:

Det viktigste her er at du kommer frem til noe selv - hvis du føler det plager deg nok til et legebesøk så gå for all del til legen. :)

Hvor gammel er du forresten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Vel, da prøver du en annen lege?

Jeg personlig tror ikke problemer du beskriver er noe mer enn voldsomt irriterende og plagsomt siden det er gjentagende(frekvens?), men det er vanskelig å se /forstå utfra forumet også da. :)

Nå har det nå også gått 6 år siden sist du drømte om dette, men kan det ha vært et eller annet den siste tiden som har minnet deg på drømmen? (siden du sier dere har pratet om huset.)

Lenke til kommentar

Jeg har drømt utrolig mange lucide drømmer :)

Som jeg beskriver i førstepost så ble jeg alltid tatt av vesenet de første årene jeg drømte dette. Men etterhvert klarte jeg å finne måter å komme meg unna på :) Angstfølelsen jeg får i denne drømmen forteller meg på forskudd at her har vi med et mareritt å gjøre, så reagerer jeg utifra den angstfølelsen. VET hva som venter

Lenke til kommentar

Hei

Det er ikke mange profesjonelle som arbeider med drømmer lengre - dessverre. Den som oppdaget drømmenes betyding var Sigmund Freud. Han sluttet aldri å fasineres av hva drømmene kan fortelle oss om vår undebevissthet. Freuds påstand var at alt i drømmen har mening i den drømmendes liv, men at drømmen skjer i symboler som må tolkes, de kan ikke forstås direkte. Det er fordi forsvarmekanismene våre hindrer oss i å få full tilgang til drømmnens dypere mening. Det skyldes at det ofte er ubehagelig og angstprovoserende å få innsikt i sin underbevissthet. Mareritt der du våkner, er i følge Freud, når du i drømmen er i ferd med å få kontakt med drømmens betyding, og at du 'vekker deg selv' for å fortsette å beholde det som er i underbevisstheten ubevisst.

Slik du beskriver drømmen din får meg til å tro at den har et underliggende tema eller et problem som du sliter med. Temaet virker å være frykten for ikke å klare å berge de eller dem du er glad i, fordi du må prioritere å redde deg selv. Du får ut fra samme antakelse mareritt fordi du er i ferd med å se hvor sterkt du trenger dem. Det er kanskje en gjentakende utfordrig for deg for tiden å skulle balansere hensynet til egne behov for selvstendighet opp mot behovene for å ta vare på dem (din mor?) som du er avhengig av.

Hvis dette stemmer sånn nogen lunde, så ville jeg forvente at du har en del andre plager også for tiden. At du har en del dårlig humør og kanskje er litt treg til å ta beslutninger og grubler en del, eller tviler på mye i livet, og kanskje mest på dine evner og hva du kan få til her i livet. Jeg tror også at du kan være en del engstelig og kanskje du har en del lettere fobier, litt usikker i sosiale situasjoner og overfor potensielle kjærester. Men folk er så sammensatt, at det kan godt være jeg bommer helt her.

Drømmetyding er i allefall en viktig del av den psykoanalytiske behandlingsmetode, og Freud

kalte drømmetyding for: Kongeveien til det ubevisste. Det er enda noen som driver med dette på et seriøst nivå, og alle med utdannelse fra Psykoanalytisk Institutt og Institutt for Psykoterapi skal i utgangspunktet kunne tilby sine pasienter drømmetyding som en del av et behandlingsopplegg.

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Takk for svar Dag :)

jeg har skrevet endel kladdebøker med mine drømmer i , samtidlig som jeg har skrevet noen egne ord under de drømmene jeg selv mener kan ha en dypere betydning. Når jeg ser tilbake i bøkene , så kan jeg lese at de fleste drømmene jeg har hatt om dette temaet jeg beskriver i første post, har handlet om meg selv.

Kansje den usikkerheten og angsten jeg var plaget med før i tiden igjen begynner å komme fram til overflaten av en eller annen grunn. Jeg prøver å trekke paraleller med problemene jeg hadde den tiden , å de jeg har nå idag. noen likheter er det jo

Jeg gikk til innkjøp av endel bøker med drømmetydninger i for mange år siden, ikke at jeg tror på absolutt alt som står der, men mye kan virke fornuftig der å da.

Jeg kommer nok til å se etter enda flere detaljer neste gang denne drømmen oppstår.

Lenke til kommentar

Hei

Det vrimler av 'drømmetydingsbøker', men seriøsiteten er nok så som så. En fagperson ville aldri bruke noe slikt. Nøkkelen til hva drømmen betyr er det du som har, selv om nok noen tema og bilder er universelle.

Freuds egen bok 'Drømmetyding' fra 1900 er oversatt til norsk mange ganger, og du kan være heldig å finne den i en bokhandle eller et antikvariat.

Av alle sine bøker, han ga ut i alt 24 bind, og mange ble vitenskaplige 'bestselgere' og er oversatt til nesten alle mulige språk, så var 'Drømmetyding' den han selv satte høyest.

Det er i den boken han utvikler sin nye teori om menneskets psyke og underbevissthetens betyding for helse og sykdom, og som senere ble til psykoanalytisk behandling og den psykoanalytiske teori. Det gjorde han i hovedsak ved å snakke inn sine egne drømmer på bånd, og siden analysere dem.

Teorien han kom med har revolusjonert vårt syn på mennesket, men mye har selvsagt endret seg, noe har kommet til de senere årene og noe har man gått bort fra. Men da hans tanker kom sånn rundt 1900, var de like viktig som Relativitetsteorien eller Utviklingslæren var innen sine felt. Tankene hans snudde opp ned på alt, og hans viktigste oppdagelser står enda ved lag - over 100 år etter de ble fremsatt første gang. Da er det ganske solid, må vi kunne si.

Boken er vitenskaplig i stilen, men ikke så tunglest. Freud var en språkets mester, og han fikk til og med en gang Goethe-prisen, ikke for innholdet i bøkene først og fremst, men for språket og sin formidlingsevne.

Hvis du ønsker å prøve psykoanalytisk orientert behandling, kan jeg linke deg liste over godkjente psykologer/psykiatere.

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...