Gå til innhold

Hjelp til valg av cpu, ram og hovedkort!

Anbefalte innlegg

Hei.

Bygd en del pc'er i mitt liv, men begynner og bli gammel og lenge siden jeg har gjort det. Trenger derfor da litt hjelp av noen unge ildsjeler der ute som vet hva de snakker om da jeg er helt utta av hva som et hot og hva som er not om dagen;)

Målet er og få en mye bedre pc en den jeg har da jeg bruker den mye til poker og sampling av hender og database behandlig osv. Spilelr litt og men ikke så mye lenger at det er et myst med det sykeste. Klarer fint og spille uten og ha noe det flotteste.

Det jeg kjører på i dag er:

Gigabyte ga-p35-ds3r hoverdkort

2gb ram kingston(husker ikke mer spesefic der)

Intel core 2 duo 2.13Ghz cpu

Det jeg da lurer på om det er noe vits i og oppgradere til mer ram og større cpu til hovedkortet, eller om det blir nytt innkjøp av hk, cpu og ram.

Pris er av betydning. Mest for pengene

Satser på og bruke skjermort og hardisker en har, eller evn innkjøp av en ny hardisk til systemdisk

På forhånd takk;)

Mvh Geir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den største gevinsten du kan få til minst mulig bruk av cash er å oppgradere minnet fra 2Gb til 4Gb DDR2 , spesielt til pokerspill så vil nok dette holde ganske så lenge.

Men benytter du deg av tillegsprogrammer til pokerspillet så kan man fort ha behov for en kraftigere cpu og om du har lyst til å spille nyere spill så er det ganske så greit å få oppgradert hele pakka, dvs cpu + hk + skjermkort + minne og psu.

Skal jeg personlig anbefale noe akkurat nå så blir det vel noe basert på Sandy bridge så fort Intel får sendt ut nye cpu'er (de første hadde en litt stygg feil og ble tilbakekaldt) , med 8Gb minne og et skjermkort enten basert på et 6950 /6850 Amd skjermkort eller 560/460 Nvidia helt avhengig av hvor mye cash du skal bruke.

Med en kurrant strømforsyning (corsair feks) så bør du ha i bøttevis.

Er du villig til å vurdere underdoggen Amd så kan man få et prisgunstig Phenom II X6 oppsett til en relativ grei penge.

Lenke til kommentar

Er noe av dette da ok?

Hva skulle jag da velge melleom av amd modellene og av intel modellene? Er ikke noe vits i og tenke på oveklokking for min del. da måtte det evnt vært noe sofware basert..

AMD Phenom II X6 1055T

Six Core, 2,8GHZ/3,3GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W, Boxed 1395-,

AMD Phenom II X6 1100T Black Edition

Six Core, 3,3Ghz/3,6GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W, Boxed 1995,-

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760

Quad Core, 2.80Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w/fan 1650-,

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500

3,3GHz, Socket LGA1155, 6MB, Boxed 1695-,

Og hvis noe av det her er ok, hva skal jeg velge av hk og ram til disse?

Lenke til kommentar

Velger du Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500 3,3GHz, Socket LGA1155, 6MB, Boxed 1695,- kr må du satse på hovedkort med enten AMD eller nForce brikkesett da alle hovedkort med Intel P6 serie brikkesett har en liten feil og er trukket fra markedet.

Nye hovedkort med B3 stepping av P6 serie brikkesett vil neppe begynne å komme på markedet før i april etter det jeg har lest. Dette selv om Intel allerede har rettet feilen og produserer nye P6 serie for harde livet. Merk, det er IKKE noe galt med selve CPUene til Intel.

Av dem du har listet opp, så er det første, AMD Phenom II X6 1055T, også et bra valgt.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Har vært en Intel mann hele livet, men har ikke noe prob med og prøve ut amd.

Så hvis en da velger AMD Phenom II X6 1055T kan noen komme med et godt forslag til hk og ram, og holder strømforsyningen min? og hva med systemdisk? kjører nå fire disker i raid. Holder det eller vil det strupe systemet?

Takker for masse fine svar

Endret av dartmusa
Lenke til kommentar

Har vært en Intel mann hele livet, men har ikke noe prob med og prøve ut amd.

Så hvis en da velger AMD Phenom II X6 1055T kan noen komme med et godt forslag til hk og ram, og holder strømforsyningen min? og hva med systemdisk? kjører nå fire disker i raid. Holder det eller vil det strupe systemet?

Takker for masse fine svar

Du kan bare bruke det hovedkortet og rammen som jeg foreslo til AMD X6 1055T. Grunnen til at jeg foreslo den jeg gjorde var pga ditt ønske om pris; AMD PII 965 holder i masevis til ditt bruk, men du kan godt ta 6-kjernen :)

Vedrørende strømforsyning så antar jeg at den er grei nok, litt avhengig av hvilket skjermkort du har.

Lenke til kommentar

Har et helt enkelt skjermkort: ati radeon hd 4800

Men det som også er litt av tanken, er at når en ikke bare skal oppgradere det systemet jeg har med ram og evnt cpu og heller går til innkjøp av et bedre system, er det greit og kjøpe inn noe som holder noen år og som sagt da. bra ytelse i forhold til pris. Har max 5k og bruke. men er ikke noe vits i og bruke alt hvis en kan få et billigere system med bra ytelse.. Som sagt Mest for penga prinsippet, men bør holde noen år;)

Takker igjen for masse hjelp.

Lenke til kommentar

ingen flere innvendinger? ;)

Har du det ikke veldig travelt venter du til april da hovedkort med oppdaterte Sandy Bridge brikkesett kommer på markedet. De brikkesettene er tross alt litt mer fremtidsrettet enn om du kjøper nå med en Intel eller AMD CPU.

Dog finnes det både AMD og nForce brikkesett for sokkel 1155, men da kan du ikke sette opp et SLI opplegg på et HK med AMD eller Crossfire på et HK med nForce.

HAr du ingen planer om hverken SLI eller Crossfire når det gjelder skjermkort, da kan du kjøpe f. eks en Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500 og et ASUS E35M1-M hovedkort, men vet ikke hvor bra det hovedkortet er da.

Satser du på AMD Phenom II X6 1055T, er ASUS Crosshair IV Formula eller Gigabyte GA-880GA-UD3H et bra valgt. Personlig er jeg skeptisk til Gigabyte sine HK, har hatt 2 stk, bare tull og rot med dem. Ble RMA på begge.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

ingen flere innvendinger? ;)

Har du det ikke veldig travelt venter du til april da hovedkort med oppdaterte Sandy Bridge brikkesett kommer på markedet. De brikkesettene er tross alt litt mer fremtidsrettet enn om du kjøper nå med en Intel eller AMD CPU.

Dog finnes det både AMD og nForce brikkesett for sokkel 1155, men da kan du ikke sette opp et SLI opplegg på et HK med AMD eller Crossfire på et HK med nForce.

HAr du ingen planer om hverken SLI eller Crossfire når det gjelder skjermkort, da kan du kjøpe f. eks en Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500 og et ASUS E35M1-M hovedkort, men vet ikke hvor bra det hovedkortet er da.

Satser du på AMD Phenom II X6 1055T, er ASUS Crosshair IV Formula eller Gigabyte GA-880GA-UD3H et bra valgt. Personlig er jeg skeptisk til Gigabyte sine HK, har hatt 2 stk, bare tull og rot med dem. Ble RMA på begge.

Hei igjen. Tok litt tid det her, men nå er ejg klar til og bestille meg noen deler. Hvordan ser dette oppsettet ut? Vil det fungere til og spille de fleste spill og?

Intel Core i5 2500 Quad Prosessor

3.3GHz, 6MB, BOXED Sandybridge 1495,-

ASUS P8P67 PRO B3 P67 hovedkort s 1155

DDR3, ATX, SATA 6Gb/s,CFX & SLI FW, BT 1099,-

ASUS GeForce GTX 560 1GB PhysX CUDA

2xDVI, native-HDMI, HDCP, "OC" 1495,-

Crucial m4 SSD 2,5" 64GB

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 415MB/175MB/s 889,-

2stk-Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB

HD103SJ Spinpoint F3 790,-

Corsair Vengeance 8 GB DDR3 1600MHz CL9

Kit w/2x 4GB, CL9, 1.5V, 240 pin RED 479,-

Totalt 6247,-

Og hvor viktig er det med den ssd disken? er egentlig på sparebluss, men vil ha en maskin som yter litt da den gamle min er ganske gammel og utdatert. Skal kjøre to samsung diskene i raid.

Har ikke tenkt til og overklokke leller noe, da jeg har null peilign på dette;)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...