Gå til innhold

Spiser jeg rett og slett for lite?

Anbefalte innlegg

Hei,

Siden jeg om dagen prøver å få fettprosenten litt ned så driver jeg og justerer kosthold en del. Og i den anledning teller jeg kalorier pr dag. Men saken er at jeg egentlig spiser utrolig lite. Føler jeg selv i alle fall. Altså, jeg spiser til jeg blir mett, men jeg spiser særdeles sjeldent. I dag feks er det eneste jeg har spist en starbar og en hel kylling. Hvis jeg ikke tar helt feil så skal dette bli ca 1000kcal? Og her sitter jeg, ikke sulten i det hele tatt.

Saken er nå det, at jeg pleier generelt ikke å spise noe særlig mye mer enn det, med unntak av ca 4-500kcal ekstra på treningsdager. Kan vel si jeg har gått over til et relativt sunt kosthold nå. Med mye kylling og karbonadedeig spesielt. Men iom at jeg skal ligge i kaloriunderskudd så lurer jeg på om jeg har spist lite i så lang tid at forbrenning har gått i "dvalemodus"? Vil det lønne seg for meg å spise ekstra mye en ukes tid, for så å gå i kaloriunderskudd? Altså for å få forbrenninga opp, og deretter ligge i underskudd.

Har sjekket hvor mye kroppen min trenger pr dag for å holde vekta, og det er ca 2600kcal. Virker jo da litt rart at jeg kun kan spise 1000kcal på en dag, og ikke være sulten :dontgetit:

-HOK

Endret av HOK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og av og til lønner det seg å ikke være så vrang, but what can you do?! Det jeg mener er at jeg har hørt at det egentlig ikke har noe å si. At det er det totale inntaket av kalorier som er gjeldende over tid. Skjønner?

Lenke til kommentar

Hvis du ser på spørsmålet mitt så er det litt annerledes enn som så. For det første lurer jeg på om forbrenninga mi har gått i "dvalemodus", og for det andre lurer jeg på om det da evt vil hjelpe å spise ekstra mye en ukes tid, for så å begynne med kaloriunderskudd. Kan du ikke komme med noe konstruktivt får du heller la være å kommentere. Ikke rart det er krig i verden.

Lenke til kommentar

Hei,

Siden jeg om dagen prøver å få fettprosenten litt ned så driver jeg og justerer kosthold en del. Og i den anledning teller jeg kalorier pr dag. Men saken er at jeg egentlig spiser utrolig lite. Føler jeg selv i alle fall. Altså, jeg spiser til jeg blir mett, men jeg spiser særdeles sjeldent. I dag feks er det eneste jeg har spist en starbar og en hel kylling. Hvis jeg ikke tar helt feil så skal dette bli ca 1000kcal? Og her sitter jeg, ikke sulten i det hele tatt.

Saken er nå det, at jeg pleier generelt ikke å spise noe særlig mye mer enn det, med unntak av ca 4-500kcal ekstra på treningsdager. Kan vel si jeg har gått over til et relativt sunt kosthold nå. Med mye kylling og karbonadedeig spesielt. Men iom at jeg skal ligge i kaloriunderskudd så lurer jeg på om jeg har spist lite i så lang tid at forbrenning har gått i "dvalemodus"? Vil det lønne seg for meg å spise ekstra mye en ukes tid, for så å gå i kaloriunderskudd? Altså for å få forbrenninga opp, og deretter ligge i underskudd.

Har sjekket hvor mye kroppen min trenger pr dag for å holde vekta, og det er ca 2600kcal. Virker jo da litt rart at jeg kun kan spise 1000kcal på en dag, og ikke være sulten :dontgetit:

-HOK

Først av alt bør du inkludere alder, vekt, høyde, ønsket vekt og omtrent hvor mye fett du har når du vil ha (gode) råd om diett og fettreduksjon. Dette er viktig for å kunne få et helhetlig bilde av deg og vil gjøre det lettere å gi deg tilbakemelding på det du lurer på.

I tillegg bør du også inkludere hva slags trening du gjør og hvor ofte du trener.

Fettreduksjon tar tid, spesielt dersom man vil gjøre det riktig, så det er viktig å ha god tålmodighet.

Jeg kan uansett si litt om hva du bør gjøre, men ta det med forbehold siden jeg ikke vet så mye om deg og din situasjon.

Du bør helt klart spise mer og oftere enn det du gjør nå. Dersom du trenger 2600 kcal for å holde vekten ville jeg lagt meg på ~2100 og deretter gjort justeringer alt etter hvordan det går over 1-2 uker. Altså, ligg på ca ~2100 kcal over 1 uke og se om det er forandringer på vekten. Dersom du øker eller ingenting skjer må du kanskje justere litt ned, samtidig som du må trene mer. Dersom du går ned i vekt, så fortsett med samme opplegg og vent til du kommer til et nytt platå. Først da gjør du nye forandringer.

Det er egentlig veldig logisk, men det tar tid, og det er det som er problemet med de aller fleste. Bare ha tålmodighet og stol på de som kan dette.

Vi er alle forskjellige og det er ingen fasit på nøyaktig hvor mye mat vi trenger, men det som finnes av kalkulatorer er gode retningslinjer, men det må altså justeres individuelt. Dette er noe du lærer selv når du begynner å kjenne kroppen din og hvordan den reagerer på f.eks kcal kutt kontra økt cardio.

1000 kcal er altfor lavt, ikke bare for deg, men for ALLE og enhver.

Start på ca 2100 kcal og spis flere måltider i løpet av dagen. Det stabiliserer blodsukkeret og gjør deg mer opplagt ut dagen. I tillegg får du ikke det voldsomme søtsuget mange har når de er på diett. Det er også lettere å få i seg nok mat når man spiser flere (små) måltider jevnt over dagen.

Det som er viktig for deg, er at du samtidig som du spiser mer, så bør du også trene cardio. Jeg vet ikke hvor mye du trener nå, men effekten av å trene mer (cardio) samt spise mer vil gi deg bedre resultater og en bedre fysikk enn det å sulte seg ned i vekt (som du tross alt gjør nå, selv om du sier at du egentlig ikke er sulten).

Med tanke på kostholdet ditt vil jeg definitivt si at du trenger å få i deg mer fett, litt mer proteiner og litt karbohydrater. Hvis du spiser en liten proteinbar og kylling er det ~25g karbohydrater, og det er ekstramt lite. Hvis du skal ligge så lavt på karbs må du spise mye mer fett (og til en viss grad også mer proteiner).

Lenke til kommentar

*snip*

Jeg er 21 år, 174 høy, ca 90kg. Trener styrke tre ganger i uken. Prøver å legge inn mest mulig kondisjonstrening, men sjeldent det blir mer enn to. Og da er det spesielt rolig tempo, og ikke lang varighet. Skal begynne veldig rolig med jogging pga knærne.

Jeg tenker forsåvidt mer på å få ned fettprosenten enn vekta, men kunne tenkt meg noe rundt 75kg. Tenker jeg ligger på en fettprosent på 20-25. Med et godt kosthold, og en del trening, vil dette være et realistisk mål før sommeren? Type midten av juni.

Takker forøvrig for tips!

Lenke til kommentar

Jeg skal på trening nå selv, men kan skrive noen flere ord når jeg er tilbake i kveld hvis det er noe mer du lurer på. Det er ingen problem å komme i form til midten av juni, men det krever at du jobber og er streng med deg selv. Når du nærmer deg målet ser du selv når du er fornøyd, og da legger du enten inn et lite ekstra gir eller så vedlikeholder du formen.

Og 1000 - 1500 kcal på 90kg er altfor lite. Juster det opp til 2100 kcal og kjør det 1 uke og se hva som skjer med vekten. Vei deg samme tid og samme dag.

For at dette skal gå i boks bør du begynne med cardio også. Vekttrening er vel og bra, men det avhengiger helt av kvaliteten på treningen. Derfor er cardio et mye letter hjelpemiddel enn kun vekttrening. I tillegg kan cardio kjøres mye oftere enn hva vekttrening kan, så start med cardio også!

Nå løper tiden fra meg her, men cardio 3 ganger i uken i starten er bra. Trenger ikke løpe, og hvis du har tilgang på cardiomaskiner på treningssenter eller lignende så finnes det gode alternativer.

Det viktigste for deg nå er rett og slett bare å spise mer, trene som du gjør, men i tillegg legge inn 3 cardio økter i uken. Type langkjøring ~45-60 min er fint, og ja, man skal puste skikkelig og svette ;) Men ikke ta seg helt ut altså. Kan fint ligge på 65-70% maxpuls. Kommer an på formen din, så det ser du, men sørg for å gjør det!

Intervall trening er også knallbra, men det stiller høyere krav til deg mentalt og også fysisk, så det er noe som er verdt å tenke på når du har kommet skikkelig i gang.

Lenke til kommentar

Da justerer jeg opp til 2100 kcal, og tar det derifra. Har begynt med kondisjon, men må som sagt begynne veldig rolig. Vil ikke overbelaste knærne igjen nå som de akkurat har blitt bra. Derfor jeg kun tar noen rolige joggeturer, og ingen intervaller. Har heller ikke godt nok treningsgrunnlag for å begynne på intervaller ennå. Skal bli godt å komme i ordentlig god form igjen kjenner jeg. Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...