Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som har tips til energiboost for sykt barn?

Heidi

Anbefalte innlegg

Min datter har nå vært syk i nesten hele januar. Hatt en uke i bhg igjen nå, men så fikk hun feber igjen ikveld. Sist varte det i seks døgn i strekk med høy feber, hvor vi bare måtte pøse på med paracet.

Hun var tynn fra før, og er nå veldig tynn, iom at hun har null matlyst når hun er dårlig.

Er det noen tips om hva jeg kan gi henne? Som både får opp energi og er fetende, evt kan øke matlysten? Gjerne noe som kan hjelpe på immunforsvaret også. Hun er snart seks år.

Alt av tips mottas med stor takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tran hjelper kanskje ikke på matlysten og mengden gjør det ikke fetende, men det hjelper jo på resten.

Ellers pleier jeg å ha solbærsaft av den ikke-lette typen hjemme når jeg har syke barn. Kakao laget på helmelk. Kjeks med noe litt fett pålegg hvis ikke de spises bare. Nøtter hvis hun liker det, det er jo faktisk kanskje det sunneste av alternativene mine her.

Lenke til kommentar

For det første, Paracet er febernedsttende og vil derfor motvirke den naturlige reaksjonen kroppen har for bekjempe mikroorganismene. Du risikerer å dra feberen ut i langdrag og forhindrer kroppen i å gjøre jobben sin, men det blir jo uansett en vurderingssak. Det beste er å bare gi paracet om feberen blir faretruende høy, men følg også godt med feberen.

Det viktigste er å gi ungen nok vann, for feber virker veldig dehydrerende.

Til å styrke immunforsvaret kan det være et greit førstevalg med vitamin/mineraltilskudd beregnet på barn.

Lenke til kommentar

Ellers pleier jeg å ha solbærsaft av den ikke-lette typen hjemme når jeg har syke barn. Kakao laget på helmelk. Kjeks med noe litt fett pålegg hvis ikke de spises bare. Nøtter hvis hun liker det, det er jo faktisk kanskje det sunneste av alternativene mine her.

Hun er flink til å drikke, da både vann og solbærsirup (sånn fet solbærsaft), og te, kakao, melk og eplejuice går lett ned. Men hun kvikner ikke til av det.. Kjeks kan jeg kjøpe inn mer av, der har jeg bare to typer, så da kan jeg prøve forskjellige slag.

For det første, Paracet er febernedsttende og vil derfor motvirke den naturlige reaksjonen kroppen har for bekjempe mikroorganismene. Du risikerer å dra feberen ut i langdrag og forhindrer kroppen i å gjøre jobben sin, men det blir jo uansett en vurderingssak. Det beste er å bare gi paracet om feberen blir faretruende høy, men følg også godt med feberen.

Det viktigste er å gi ungen nok vann, for feber virker veldig dehydrerende.

Til å styrke immunforsvaret kan det være et greit førstevalg med vitamin/mineraltilskudd beregnet på barn.

Hun har pleid å ta vitaminbjørner innimellom, det har vi ikke hatt på en stund. Vann drikker hun masse av, drikking er ikke et problem. Hadde hun ikke vært så tynn og slapp hadde jeg ikke brydd med særlig om matinntaket heller, men hun er så tynn nå at man kan telle ribbeina på ryggen.. Begynte å få henne litt opp i vekt igjen siste uken, men nå begynte det jo igjen ikveld.

Ellers har jeg kun gitt paracet når allmenntilstanden har vært dårlig, dvs at dagtid har hun fått gått uten febernedsettende selv om hun har hatt litt over 38, men på kveldstid når feberen stiger har jeg gitt for at hun skal klare å sove. Hun blir veldig apatisk om kvelden når feberen nærmer seg 39, så der gir jeg det jeg kan av paracet.

(Får kanskje legge til at jeg har jobbet innen helse og pleie, og har medisinkurs og rimelig god kunnskap om halveringstid og behov for medisiner.)

Hvordan er det forresten med sjokoladepålegg og sånt? Jeg har alltid tenkt at når ungen er syk er det viktigst at hun får i seg noe, samme hva det er. Hun velger det pålegget om hun kan, ellers er hun veldig glad i makrell i tomat, det er jo bra nå regner jeg med.

Kanskje jeg skulle prøvd å lage noen gode smoothies, det hadde vel vært supert å få i henne?

Sanasol er i hvertfall sunt (tror jeg) og smaker godt! :)

Det har jeg ikke tenkt på, hehe, husker jo det fra jeg var liten selv. :)

Lenke til kommentar

Er man syk så tenker jeg at det ikke spiller noen rolle hva du spiser, men at du spiser så, om det er nugatti, banos, prim eller hapå som skal til så kjør på...

Men det kan jo være greit å si at dette får man siden det er noe spesielt, sånn om hun ikke pleier å bli overøst med det til vanlig... ;)

Lenke til kommentar

Er man syk så tenker jeg at det ikke spiller noen rolle hva du spiser, men at du spiser så, om det er nugatti, banos, prim eller hapå som skal til så kjør på...

Men det kan jo være greit å si at dette får man siden det er noe spesielt, sånn om hun ikke pleier å bli overøst med det til vanlig... ;)

Ja, sant det. Hun vet også dette fra sist. :)

Startet dagen idag med 39,1 så dette blir nok kraftigere enn sist. Er jo sjelden man har (høy) feber om morgenen..

Lenke til kommentar

Dattera mi har for tiden feber. Begynte natt til i går, og har vært konstant over 39. Til og begynne med var det vanskelig å få i henne drikke, men ut på dagen i går og ut over kvelden(og i natt) så har det blitt bedre, selv om det er redusert. Når det gjelder mat så er det værre. Da eg var liten og syk så passet mamma og pappa alltid på at eg spiste noe, uansett hva det var. Og det eg husker er at om eg fikk i meg litt chips eller sjokolade så kunne det være nok til at eg fikk lyst på skikkelig mat. Og slik gjør eg det og. Men så langt har hun ikke hatt lyst på hverken mat eller godteri, selv om eg får henne til å spise en kjeks i ny og ne. Nå er uansett feberen på vei ned(38.6 for 15 minutt siden) så eg tipper brødboksen og kjøleskapet blir tømt i løpet av kvelden :)

Når det gjelder feber så har eg og hørt det at det er viktig å la kroppen få jobbe med feberen. Og det prøver eg alltid å gjøre på meg selv, og på dattera mi. Men, på en annen side hjelper febernedsettende med å hvile eller sove, og det og kan være lurt av og til så kroppen(og ikke minst hodet) får en liten "pause".

Lenke til kommentar

Det var kraftig morgenfeber, det tror jeg at jeg bare har opplevd en gang eller to. Ellers så er jo spørsmålet om hva som er favorittmaten til barnet? Med litt "anrikning" så kunne jo det kanskje bli energiboostende.

Ikke jeg heller, ihvertfall ikke på så stor unge.

Sist fikk hun velge middager, det endte med diverse pølseretter, som jeg spiste, og som hun ikke orket. ;)(Jeg er lei pølser med andre ord, hehe!) Får vel bare prøve igjen, og fylle kjøleskapet til helgen med det hun kan få lyst på.

Men egg hadde vel vært supert? Hun er ganske glad i egg, så speilegg over brødskive med litt stekt pølse til burde vel gitt godt magefyll.

Lenke til kommentar

Hvis en ser på feberen isolert sett så bør du ikke gi febernedsettende før den er over 39-40 grader. Du vil fort bare "utvide" sykdomsperioden når du gir ved for lave temperaturer. (pr. definisjon har en feber når temperaturen overstiger 38 grader målt i endetarmen)

MEN, det finnes selvfølgelig mange årsaker til at en kan/bør/skal gi febernedsettende ved lavere temperaturer en over 39-40 grader også. Det beste er jo å kontakte lege for og utelukke en eventuell mer alvorlig infeksjon, samt få råd/veiledning rundt medisinering og ernæring.

Lenke til kommentar

Hvis en ser på feberen isolert sett så bør du ikke gi febernedsettende før den er over 39-40 grader. Du vil fort bare "utvide" sykdomsperioden når du gir ved for lave temperaturer. (pr. definisjon har en feber når temperaturen overstiger 38 grader målt i endetarmen)

MEN, det finnes selvfølgelig mange årsaker til at en kan/bør/skal gi febernedsettende ved lavere temperaturer en over 39-40 grader også. Det beste er jo å kontakte lege for og utelukke en eventuell mer alvorlig infeksjon, samt få råd/veiledning rundt medisinering og ernæring.

Allmenntilstanden er det man stort sett skal vurdere ved febernedsettende ja, ikke selve feberen.

Ellers er bruk av febernedsettende et ganske hett diskusjonstema, som jeg ikke ønsker å ta her. Tilogmed leger strides om feberen skal få jobbe selv eller ikke, og eventuelt når man skal gripe inn med febernedsettende.

Jeg tror man som foreldre kjenner barna sine best selv, og om man velger å gi febernedsettende er det en grunn til det. :)

(Ps. Ved febernedsettende på frøkna her kveldstid kommer ikke temperaturen under 38 grader, så kroppen jobber fortsatt, selv om jeg senker feberen litt.)

Lenke til kommentar

Mye bra er nevnt i denne tråden om hva som er greit å spise. Det som er viktigere enn dette, blir jo å skape matlyst, noe som definitivt ikke er enkelt med syke barn. Inneluft er ikke bra i lengden, og livet i senga er sjeldent underholdene, spesielt når man er 6 år. Du måler sikkert feber jevnlig, så når hun føler seg bra, noe som ofte er midt på dagen, så kan dere kanskje være litt utendørs. Frisk luft hjelper på matlyst, det samme gjør bestemødre på besøk. Ellers kan du kanskje prøve å kjøpe "Gainer", og lage noen shakes, det er svært mye næring i det, og det er lettere å drikke næring når man er syk. Feber er ikke greit å behandle, men pass på at hun ikke får for mye paracet. Men dette styrer du selvsagt selv, det blir vrient å bestemme dose over nettet :) Ellers er variasjon et nøkkelord når man skal få syke barn til å spise. Ikke velg én rett. En frokost med litt müsli, litt frisk frukt, litt youhurt, en halv skive med fett pålegg (nugatti e.l.) gjør underverker. Selv om hun bare spiser litt av alt, har hun fortsatt fått i seg næring.

Lenke til kommentar

Pjokken spiser masse yoghurt, sjokolade-frokostblanding og pizza når han er syk. All småspising mellom (tran/sanasol/vitaminbjørner etc) vil jo bare gjøre henne mindre sulten, så jeg ville ha prøvd to brødskiver uten skorpe på morgenen, en yoghurt eller to til lunch og en pizza til middag - og bare vann i mellomtiden og til maten.

Lenke til kommentar

Mye bra er nevnt i denne tråden om hva som er greit å spise. Det som er viktigere enn dette, blir jo å skape matlyst, noe som definitivt ikke er enkelt med syke barn. Inneluft er ikke bra i lengden, og livet i senga er sjeldent underholdene, spesielt når man er 6 år. Du måler sikkert feber jevnlig, så når hun føler seg bra, noe som ofte er midt på dagen, så kan dere kanskje være litt utendørs. Frisk luft hjelper på matlyst, det samme gjør bestemødre på besøk. Ellers kan du kanskje prøve å kjøpe "Gainer", og lage noen shakes, det er svært mye næring i det, og det er lettere å drikke næring når man er syk. Feber er ikke greit å behandle, men pass på at hun ikke får for mye paracet. Men dette styrer du selvsagt selv, det blir vrient å bestemme dose over nettet :) Ellers er variasjon et nøkkelord når man skal få syke barn til å spise. Ikke velg én rett. En frokost med litt müsli, litt frisk frukt, litt youhurt, en halv skive med fett pålegg (nugatti e.l.) gjør underverker. Selv om hun bare spiser litt av alt, har hun fortsatt fått i seg næring.

Jeg passer på å fyre med en kjele med vann oppå ovnen (for å få litt fuktigere luft) samt å lufte med et vindu når hun ikke fryser.

Men kan Gainer brukes til barn da? Googlet nå, ser ikke at det står noe om barn.

Hun spiste litt brunost isted. (Haha, plukket av baguetten.. ;) Alt er vel bedre enn ingenting. )

Lenke til kommentar

Gainer er bare kosttilskudd, og inneholder ikke noe spennende, så det skal gå greit. Jeg syntes ikke at det er noen kjempeidé å drikke så mye vann. Hun skal selvsagt være hydrert, men vann fyller magen, og hindrer sult. Enig med oslo72. Småspising er ikke noe særlig. Å spise ofte er toppers, men da må hun spise noe skikkelig, ikke mariekjeks og annet tullball. Når du sliter med å få henne til å spise, må du får hvert bit til å inneholde mest mulig. Derfor, dropp knekkebrød og slikt. Lite næring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...