Stjernestøv Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Driver på å feilsøker på noe elektronikk her hjemme. Har lite greie på slik så ekspertuttalelser er kjærkomment. Transistoren det er snakk om er merket S9014 og C331 Ut fra det jeg finner ut er transistoren av typen NPN ? Jeg bruker multimeter med diodetester og finner ut at det er strømgjennomgang fra B til E og fra B til C Skrur jeg over på Omh-funksjon (20M)får jeg strømgjennomgang på samme måte men med utrolig høy motstand 17-18 M Ohm på begge målingene. Andre veien er det åpen krets (E-B og C-B) EC og CE er åpen. Høres ikke det greit ut? Slik jeg forstår det vil strømmen mellom B og E styre strømmen mellom C og E? Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 4. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2011 Så lenge du ikke har en spenning inn på basis på ca 0,7V, så vil du måle meget høy motstand. Og ja, det stemmer at basis-emitterstrømmen, styrer kollektor-emitterstrømmen. Blir liit som et relè der hjelpekontakten styrer spolen. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 Ja jeg forstår. Fant forøvrig feilen. Transistoren var i orden men det var ikke kretsene tilknyttet kollektoren der det var ønskelig å oppnå en spenning over 3 volt. Denne kretsen styrer standby på en liten firekanals lyd-forsterker-ic, men siden spenningen ikke steg på kretsen slo ikke forsterkeren seg på. Fant ut at det var en lekkasje på kretsen mellom transistoren og ic'en tilbake til minus og dermed slo den seg ikke på. Det var forøvrig en Creativ Inspire T3100 jeg feilsøkte på. Detaljer kan fås dersom noen er interessert Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 6. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 Ja jeg forstår. Fant forøvrig feilen. Transistoren var i orden men det var ikke kretsene tilknyttet kollektoren der det var ønskelig å oppnå en spenning over 3 volt. Denne kretsen styrer standby på en liten firekanals lyd-forsterker-ic, men siden spenningen ikke steg på kretsen slo ikke forsterkeren seg på. Fant ut at det var en lekkasje på kretsen mellom transistoren og ic'en tilbake til minus og dermed slo den seg ikke på. Det var forøvrig en Creativ Inspire T3100 jeg feilsøkte på. Detaljer kan fås dersom noen er interessert Jeg er int i detaljer Hvordan gikk du frem ved feilsøking? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. februar 2011 Jeg tenkte mer dersom det var noen som skulle feilsøke på en ikke-fungerende høytaler av samme slaget... Men greit, du får det i korte trekk: Demonterte innmaten (pcb'en) i sattelitthøytaleren med volumknapp og innmaten (pcb'en) i sub-kassen. Luktet ikke svidd og det vistes heller ikke noe tegn til elektronikk-feil av typen kortslutting/varmgang. Oppdaget at det kom lyd fram til hodetelefonutgangen på den ene sattelitthøytaleren og volumknappen fungerte. Det slo meg da at det kunne være en mute-funksjon på forsterkerdelen inne i sub-kassen som slo seg av når hodetelefonene var innkoblet. Fastslo deretter at signalkabler mellom sub og sattelitt var inntakte. Pluss at jeg målte god strømtilførsel på kretskortet inne i sub-kassen. Jeg lokaliserte forsterker-ic'en og googlet opp en pdf på denne. Fant kretsen som skulle slå av og på forsterkeren og ganske riktig manglet det tilstrekkelig spenning på den aktuelle pin'en for å fyre i gang forsterkeren. Som jeg fortalte lenger opp fant jeg ut at det var en kortslutning mellom denne kretsen på pcb'en i sub-kassen og ut mot satelitthøytaleren som gikk konstant mot jord. Alt jeg gjorde var å fjerne loddetinn på denne forbindelsen og dermed var det liv i høytalerne igjen. Mutingen når man plugger inn headsettet i sattelitthøytaleren fungerer ikke etter dette, men det spiller liten rolle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå