Slesko Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Vet ikke hva som har skjedd, men siden jeg prøvde og plugge inn et surround anlegg har jeg begynnt og få støt av i/o shieldet(Den backplaten som har hull til alle tilkoblingene på hovedkortet). (Har ikke Jorda stikkontakter.) Endret 3. februar 2011 av You Lenke til kommentar
maricius Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Kan være statisk elektrisitet da? kommer det etter du har vært ute på gulvet å gnidd med sokkene dine mens du går? Lenke til kommentar
Slesko Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 Nei, det er som og sette fingeren på en sånn leke penn som gir deg støt, varer heletiden mens du har figeren på io shieldet, slutter ikke selv om du har den der lengre. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Det er ganske vanlig på PC som ikke er jordet. Pleier ikke være noe problem. Lenke til kommentar
Slesko Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 Ok, ble litt bekymret ! Takk for svar. Lenke til kommentar
maricius Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Jeg har aldri hatt maskinene mine i jorda kontakt, men heller aldri opplevd dette? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Kommer antagelig an på hvor godt isolert man er fra jord. Normalt har man såpass isloasjon at det ikke merkes. Men hvis man tar på PC og vannkrana samtidig tror jeg alle vil merke det (har ikke forsøkt selv). Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 En kompis av meg har kabinett i aluminium, uten å jorde kabinettet. Drar du hånden din over det, så kjenner du det kribler av statisk elektrisitet. Så lenge det ikke når noen komponenter, så skal det absolutt ikke være et problem. Lenke til kommentar
maricius Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Beklager off topic: men kan noen si meg hvordan jeg kan jorde maskinen uten å ha jorda kontakter? Et nemlig bare jorda kontakter på badet hjemme hos meg... Lenke til kommentar
Datafriken Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 pleier og være jordet kontakter på kjøkken Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Er det noen grunn til å jorde? Forskriftene sier at det elektriske anlegget skal enten har jord på alle kontakter i et rom, eller ingen. Det å jorde ett enkelt apparat kan medføre livsfare hvis det blir overledning i et annet apparat. Lenke til kommentar
maricius Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 men vist strømforsyninga ikke er koblet til jordet kontakt, hvordan skal jeg da utlade statisk elektrisitet før jeg ordner med pc komponentene? Lenke til kommentar
Slesko Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Ta i kabinettet. Lenke til kommentar
maricius Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Men må ikke det være jordet gjennom strømforsyninga? Selv bruker jeg wrist band som jeg kobler rett på jordinga i en kontakt på badet, men jeg bare lurer. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Det med statisk elektrisitet er det ikke at du skal gå i null som er meningen men at potensialet skal være likt. Altså om det er 1000V i flate A og 1200V i flate B, så vil du ha disse på lik spenning, mer lærdom her: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå