Gå til innhold

Får etterbetalt penger fra stat - redusere inkassogjeld før den betales?


Alastor

Anbefalte innlegg

Har en venn som har sliti i flere år med null oversikt over økonomi, og har noen hundre tusen i inkassogjeld.

 

Nå har skal hun få etterbetalt en større sum penger fra NAV hun har krav på, og har fått det godkjent, så vil nå etterhvert kunne få gjort opp for seg.

 

Men jeg er litt interessert i om hvorvidt det er mulig å forhandle ned inkassogjelden selv om man faktisk vil ha penger nok til å betale alt, eller om dette ikke vil være en relevant problemstilling/mulig å få til?

 

Det vil bli oppnevnt en gjeldsrådgiver fra NAV, som jeg er bekymret for bare kan betale all gjeld og ferdig med saken..uten å evt forhandle om det er mulig da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Inkassobyråer er ikke særlig velvillig i å forhandle om såpass høye beløp ettersom det er salærene og rentene som byråene tjener penger på. Men man håper selfølgelig at kravene skal bli avsluttet snarest mulig, så en eventuell reduksjon må da gå via NAV og en eventuell gjeldsordning, arbeidet av gjeldsrådgiveren som veninnen din har fått oppnevnt.

 

Hvis hun har nok penger til å betale alt, er det selfølgelig det beste scenarioet, for da er alle fornøyde. En reduksjon kan hun kanskje få under ekstreme omstendigheter og saken er på vei rettslig og inkassobyrået går rettslig med kravet og tar ut utlegg(pant) i bil, lønn eller hus. Alle er derfor mest tjent med en rask avklaring av saken ettersom da også det koster penger for inkassobyrået å ta det videre til forliksrådet.

 

Be henne høre med den oppnevnte gjeldsrådgiveren ang reduksjon

Lenke til kommentar

Gjelden har vokst på bakgrunn av stor sykdom, og er flere år gammel gjeld. Så i utgangspunktet så tror jeg sikkert at ting godt kan ha vært igjennom ulike instanser allerede, eller at hun har vært avskrevet på bakgrunn av sykdommen som "ikke betalingsdykting eller gjeldsordningsdyktig" om det finnes noe slikt..

Lenke til kommentar

Det at hun kan betale alt er positivt med tanke på å få ettergitt deler av salærene og gebyrene. Få henne til å sende mail rundt og si at hun er villig til å betale ned gjelden i ett, men om de da kan se på om de kan redusere renter o.l.

 

En gjeldsrådgiver gjør forresten ingenting uten samtykke fra klienten.

 

Edit: Og bare for å komme med et eksempel. Jeg hadde en inkassoregning på 4700,-. Fikk inn penger i høst, sendte mail og sa jeg ville betale, men spurte også om de kunne se på mulig reduksjon. Dagen etter fikk jeg mail om at beløpet var satt ned med 1700kr, og betalingsinfoen jeg trengte. Så enkelt var det faktisk. (!)

Endret av Heidi
Lenke til kommentar

Siden du antyder at hun selv kanskje ikke har oversikt vil jeg gjette hun er av de som etter langvarige økonomiske problemer får såkalt postskrekk. (Typisk for de med inkassogjeld, når det går så langt fortrenger man situasjonen rett og slett.)

 

Hvis du spør henne hvor hun har regningene sine er jeg ganske sikker på at hun har de gjemt et sted, gjerne uåpnet. Det å få hjelp til å gå gjennom sånne ting er virkelig noe som settes pris på, etter man er ferdig.

 

Spør henne en gang dere er litt avslappet, om hun kunne tenke seg å la deg hjelpe med å få oversikt. Så bestemmer du en dag, uten å høre med henne, hvor du dukker opp på døren og sier NÅ. Antakelig vil hun protestere, så du må være bestemt.

 

Tilby å la henne putte alt i en søppelsekk og så slippe å være med, eller at du tar det med hjem til deg selv.

 

Jeg er sikker på at hun vil være evig takknemlig i ettertid, selv om det kan være ubehagelig der og da.

 

Jeg har selv vært i situasjonen til venninnen din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tro meg, dette her er "postskrekk" pga sykdommen at det nytter ikke å starte med å åpne posten. Den er "brent" for lenge siden, og inkassokravene har stort sett stoppet opp.

 

Så tror NAV har en oversikt der, mer eller mindre. Den finnes ikke i papirform hjemme.

 

Uansett så får jeg lov til å hjelpe til virker det som, prater sammen om det nå så.

Endret av Alastor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan jeg gi et annet tips. Send en mail til [email protected], det er mailadressen til Norsk Inkassobyråers Forening.

 

Gi personalia og spør om de kan videresende mailen til alle inkassoselskaper i Norge. Gjorde det samme selv, så det er en liten jobb å gå gjennom alle mailene man får tilbake (tror jeg fikk fra rundt 30 forskjellige), men da får man ihvertfall full oversikt.

 

Så kan man svare hver enkelt med spørsmål om reduksjon.

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av Heidi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ta kontakt med økonomisk rådgiver hos ditt (vedkommendes) NAV-kontor. De har erfaring med forhandling med kreditorer/inkassofirma, og så lenge det er vilje til kommunikasjon er det gode muligheter til å få til avtaler som kan redusere kravet ned mot hovedkrav, og i enkelte tilfeller også under.

 

Alternativet er frivillig gjeldsordning, men det er kanskje ikke aktuelt i dette tilfelle.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med økonomisk rådgiver hos ditt (vedkommendes) NAV-kontor. De har erfaring med forhandling med kreditorer/inkassofirma, og så lenge det er vilje til kommunikasjon er det gode muligheter til å få til avtaler som kan redusere kravet ned mot hovedkrav, og i enkelte tilfeller også under.

 

Alternativet er frivillig gjeldsordning, men det er kanskje ikke aktuelt i dette tilfelle.

Dette høres ut som det beste rådet hittil.

Lenke til kommentar

Slik eg gjorde det var uten tvil en vellykket måte å gjøre det på, men det tok energi, krefter og kompetanse. Dette er tre ting man ikke alltid har samtidig når man er oppe i "ulykka".

 

Det var to ting eg vurderte som alternativer:

1) Betale en gjeldsrådgiver som kunne hjelpe meg. Her er det spesialiserte gjeldsrådgivere som kjenner systemet og som jobber for deg for å bli kvitt problemene. Ulempen er at det følger ikke med noen garanti, og det koster penger.

2) Få en god venn til å hjelpe meg med å få oversikt og forhandle ned gjelda. Mye av det samme som Alastor nå prøver på. Eg kom frem til at eg ikke ville involvere noen av mine venner, først og fremst fordi det var mine problemer. I tillegg ville eg ha følt en forpliktelse til vedkommende for å holde stien ren i ettertid.

 

Når så muligheten åpenbarte seg for meg bestemte eg meg for at den personlige gevinsten var størst om eg ryddet opp selv. Eg måtte fortsatt ha hjelp, men det var eg som snakket med inkassoselskapene. Og det teller i ettertid.

 

Mange som sitter oppi problemene føler en enorm skam knyttet til problemene. Det kjenner eg godt til. Midt oppi problemene var det også av hensyn til samboer at eg skjulte problemene for andre. Dette var vårt, mitt, og skammen skulle hun slippe. Etter at vi delte lag har åpenhet og ærlighet rundt temaet med både venner og familie vært en del av løsningen. Det er kun mine nærmeste som vet alt og hele historikken, men enkelte venner kjenner godt til deler av eller enkeltepisoder. Men ønsker de å spørre meg om det så deler eg historien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg foreslår uansett at dere starter med å ta kontakt med gjeldsrådgiver i NAV. Selv om man ønsker å gjøre mye av jobben selv, kan man få bistand til å gjøre ting på en mest mulig effektiv og riktig måte, og avtale fordelingen av arbeidsoppaver med rådgiver. Det er mange "feller" å gå i, som for eksempel for-fordeling av kreditorer, som kan gjøre prosessen vanskeligere.

 

Dette er en tjeneste som alle kommuner er pålagt å gi (og det gratis), og selv om mange gjør dette via lokalt NAV-kontor, er det mange som kjøper denne tjenesten fra private firma.

Lenke til kommentar

Om man ikke har kapasitet eller kunnskap så er det ikke dumt å begynne med NAV. Men om man orker selv, og klarer å tilegne seg kunnskapen som trengs, så mener eg fortsatt at man klarer å gjøre en bedre jobb selv(eller via en venn) enn hva NAV klarer å få til i de fleste tilfeller. I tillegg risikerer man at de bare trenerer saken mtp at de faktisk har andre som trenger hjelp og. Det finnes nok unike konsulenter hos NAV også som kan gjøre en fantastisk jobb. Men helt ærlig tror eg disse er en minoritet, og, om de finnes, overbooket.

 

Selv om kommunen er pålagt å tilby gjeldsrådgivning så er det ikke satt noe krav til kvaliteten. Hva kan de hjelpe deg med? Etter en god måneds ventetid på time fikk eg prate med en sur og usympatisk konsulent som mente eg selv var skyldig i problemene. Han sa ikke dette direkte, men det var åpenbart at han mente det. Og selv om det stemte, så var det ikke nytt eller noe hjelp i det. Når eg da satt der og åpnet meg og forklarte problemene så sa han at han kunne hjelpe meg med følgende:

- sette opp ett månedsbudsjett(hentet direkte fra SIFO, med mindre tilpasninger)

- tipse meg om sparing(hvor skulle de pengene komme fra?)

- utforme et brev eg kunne sende til kreditorer og inkassoselskapene

- lage en bekreftelse som viser faktisk inntekt, signert av han

 

Resten måtte eg ordne selv. Dvs eg måtte selv skaffe oversikt, eller finne ut av hvordan eg kunne gå frem her. Når eg hadde det kunne eg sende brevet hans til de med bekreftelsen av hva eg tjente. Var det noe eg trengte hjelp til så var det å skaffe oversikt. Budsjett klarte eg å ordne selv, selv om dette faktisk er en av de mer nyttige verktøyene man har når man har problemer.

 

Eg var egentlig mer rådløs og deprimert når eg gikk derifra enn tidligere. Om ikke en NAV-konsulent, med området gjeldsrådgivning, kunne hjelpe meg, hvem kunne da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...