Skybert100 Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Hei Ved panoramafotografering i naturen, hvilken metode er mest brukt? Jeg ser for meg at det er to metoder som brukes; vidvinkel og/eller merging av bilder tatt ved siden av hverandre. Jeg har så vidt prøvd merging med PhotoStitch som fulgte med kameraet og testbildene som var inkludert. Bildet ble jo ganske fint, men skjøten mellom bildene var brukbart synlig. Dårlig program, eller er ikke merging tingen? Dersom det er bevegelige mål i bildet (eks nordlys) er vel kanskje ikke metoden helt gunstig? Ved vidvinkel er det vel fort et problem at motiver ut mot kantene blir skjeve og feilproposjonerte, samt at disse kanskje ikke er så lyssterke at det går å ta bra bilder av eks nordlys, for å bruke det samme eksempelet? Jeg spør om dette da jeg er veldig interessert i landskap- og naturfotografering og dette kan avgjøre hva som blir mitt neste objektiv. Jeg har lyst å kjøpe meg et EF 70-200 f/4 L IS. Er dette godt egnet til panoramafotografering med den første metoden beskrevet over som? På forhånd takk Lenke til kommentar
Mebe Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Det finnes jo egne kameratyper for panoramafotografering. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Jeg har så vidt prøvd merging med PhotoStitch som fulgte med kameraet og testbildene som var inkludert. Bildet ble jo ganske fint, men skjøten mellom bildene var brukbart synlig. Dårlig program, eller er ikke merging tingen? Dersom det er bevegelige mål i bildet (eks nordlys) er vel kanskje ikke metoden helt gunstig? Photostitch kan gi gode resultater, eller dårlige, avhengig av teknikken. Det er viktig at du bruker M modus, slik at eksponeringen er lik på alle bildene som du skal bruke. Min er faring er at for mange bilder med mye overlapping kan være verre enn få bilder med liten overlapping. Stativ eller monopod kan være et gunstig hjelpemiddel. Det stemmer at for nordslys og bevegelige mål, så er dette ofte en uegnet teknikk. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Jeg benytter meg av photomerge i PS, Som i de fleste tilfeller gjør en utmerket jobb. skyter ikke med vidvinkel, på grunn av fortegning som gjør det vanskelig å merge bilder til et godt resultat. Benytter som oftest 50mm, gjerne 4-5 eksponeringer i stående format, eller 2-3 i liggende for ekstra vid vinkel. Det er også en fordel med stativ, men det går greit håndholdt hvis lukkeren er kjapp nok. Kameraet har jeg på manuell, så stiller jeg inn eksponeringen på det området som vil bli lysest i bildet. Dette er for at bildet ikke skal bli overeksponert på disse feltene. Når jeg har fokusert, slår jeg over på manuell fokus. Ønsker ikke å refokusere mellom bildene. Endret 3. februar 2011 av KSolfjeld Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Blend ned for å unngå vignettering, og helst bruk programvare som kan korrigere for vignettering, distorsjon og kromafeil når du skal klargjøre bilder for å skjøte. Fungerer klart best på statiske motiver. Lenke til kommentar
Olykainen Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Hei Ved panoramafotografering i naturen, hvilken metode er mest brukt? Jeg ser for meg at det er to metoder som brukes; vidvinkel og/eller merging av bilder tatt ved siden av hverandre. Jeg har så vidt prøvd merging med PhotoStitch som fulgte med kameraet og testbildene som var inkludert. Bildet ble jo ganske fint, men skjøten mellom bildene var brukbart synlig. Dårlig program, eller er ikke merging tingen? Dersom det er bevegelige mål i bildet (eks nordlys) er vel kanskje ikke metoden helt gunstig? Ved vidvinkel er det vel fort et problem at motiver ut mot kantene blir skjeve og feilproposjonerte, samt at disse kanskje ikke er så lyssterke at det går å ta bra bilder av eks nordlys, for å bruke det samme eksempelet? Jeg spør om dette da jeg er veldig interessert i landskap- og naturfotografering og dette kan avgjøre hva som blir mitt neste objektiv. Jeg har lyst å kjøpe meg et EF 70-200 f/4 L IS. Er dette godt egnet til panoramafotografering med den første metoden beskrevet over som? På forhånd takk Jeg bruker ett gratis program som heter Microsoft ICE til panoramabilder . Hvis nordlyset ikke beveger seg alt for mye , så vises ikke skjøtene i det hele tatt med full overlapping . Husk bare på å ha kamera innstillt på Manuell , så alt er likt når du vender kamera for å ta neste bilde . Med vidvinkel så er alt fra 12-28mm på ff kamera brukbart til landskap og nordlys bilder . Selv bruker jeg nå en 14-28mm f4,0 zoom , og det fungerer godt . Den burde helst vært på f2,8 for å få kortere lukkertid . Ja kantene blir skjeve og alt ser rart ut når man retter linsen oppover mot himmelen , men det er ikke så mye å gjøre med det . Eneste er å ha linsen i vater , og croppe bildet i etterkant . Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Hvis du ikke har custom hvitbalanse, så må man ikke glemme at hvitbalansen kan forandre seg underveis, så det er viktig at hvitbalansen justeres likt på alle bildene. Eller kort sagt: I etterbehandlingen er det viktig at alle justeringene er de samme på alle bildene. Hvis du jobber i lightroom kan du kjøre autosync på de bildene du vil ha justert. Lenke til kommentar
Grautmaum84 Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Har ikke prøvd å ta panoramabilder av objekter som beveger seg, det meste er dekt av folk over meg, men sånn ellers, slik gjør jeg det: -Tar ett par testbilder for å sjekke hvilke innstillinger som gir ønsket resultat rent eksponeringsmessig -Stiller ALT på M (husk hvitbalanse om du ikke skyter i raw) -Blender på rundt 50mm funker for meg -Setter kameraet på et solid stativ (syns personlig jeg får penere panoramaer om jeg skyter med kameraet -stående (så man får litt høyde på bildet) -Tar bildene slik at ca 1/3 av neste bilde overlapper det forrige -Bruker Photoshop for å sette sammen bildene (går automatisk, og så langt ikke hatt store "uhell" som ikke raskt kan rettes opp. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Min erfaring med Photostitch, er at det er fullstendig ubrukelig. Det var ubrukelig da det i 2004 fulgte med mitt Canon Ixus 500, og det var fortsatt ubrukelig da jeg lastet det ned for noen måneder siden. Kanskje med noe high-tech-shit kan du få horisonten til å faktisk møtes i sømmene, men bruk for all del heller Photoshop eller noe annet. Jeg tror faktisk MS Paint er mer egnet til jobben. Da jeg brukte Photostitch for noen måneder siden fikk fjellet i bakgrunnen en skikkelig knekk. Etter å ha latt Photoshop sette de samme bildene sammen, var det umulig å se sømmene. Det var heller ingen problemer med å sette sammen 17 bilder til ett panorama på 24983x4919. Photoshop er helt genialt til slike jobber. Lenke til kommentar
Artorp Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Har brukt Hugin endel til panoramaer, ikke fullt så automatisert som de dyrere alternativene (Hugin er forresten FLOSS) men duverden hvor bra den fungerer. Anbefales. Selvsagt vil kvaliteten på panoramaen avgjøres i stor grad ute i felten Lenke til kommentar
ow Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Denne videoen må du ta med en klype salt eller fem, men for å ta panoramabilder hadde det vært artig å forsøke (skal selv en gang). Tilt-shift objektiver er ikke direkte billige, men det er ikke (som regel) 70-200mm heller. Ha i bakhodet at til generell bruk vil en 70-200mm være et MYE mer anvendelig enn en tilt-shift, som jo er et spesialobjektiv...dog et morsomt spesialobjektiv. Generell panorama "PS!": - Photoshop, GIMP, el.l. må uansett brukes for å sy det hele sammen (videoen over viser hvordan man gjør det). - Stativ er et must. - Fjernutløser er kjekk, men tidsutløser på kameraet kan brukes. - Lås speilet opp for å unngå rystelser når du tar bildet. - Blend ned til f8-f11 for å unngå vignettering, men ikke så langt ned at du får fortegnelser på bildet. - Skyt i RAW slik at du kan kontrollere hvitbalanse o.l. i ettertid Ok...det er vel det jeg kommer på i farten når det gjelder panoramabilder/landskapsfotografering. Lykke til! Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 - Stativ er et must. Kanskje hvis du skal ta bilder slik som i videoen du postet, men det er er ikke nødvendig når du skal lage et panorama av noe som er lengre unna. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 - Stativ er et must. Kanskje hvis du skal ta bilder slik som i videoen du postet, men det er er ikke nødvendig når du skal lage et panorama av noe som er lengre unna. Jeg tar mange av mine panoramaer håndholdt, men det forutsetter rimelig rask lukkertid. Jeg benytter stort sett 50mm på mine panoramaer, og min erfaring er at en stødig hånd, og en lukker på minimum 1/125sek. fungerer bra. Lenke til kommentar
ow Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 - Stativ er et must. Kanskje hvis du skal ta bilder slik som i videoen du postet, men det er er ikke nødvendig når du skal lage et panorama av noe som er lengre unna. Jeg tar mange av mine panoramaer håndholdt, men det forutsetter rimelig rask lukkertid. Jeg benytter stort sett 50mm på mine panoramaer, og min erfaring er at en stødig hånd, og en lukker på minimum 1/125sek. fungerer bra. Selvfølgelig er det fullt mulig å ta panoramabilder håndholdt, men jeg vil tro det blir en del mer arbeid i PS/GIMP/etc. etterpå enn om man bruker stativ. Tenkte i bunn og grunn at for å kunne greie å få skarpe bilder ved f8-f11 (for å unngå vignettering) i f.eks. overskyet vær så skal man være rimelig stødig på hånden. Med mindre man bruker høy iso-verdi selvfølgelig, men da må man ta bildestøy med i regningen... Uansett, det er ingen bestemte regler for hvordan man skal fotografere, prøv deg frem og finn den metoden du liker. :-) Lenke til kommentar
trixis_ Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Nå har jeg tatt et panoramabilde og fått "sydd" det sammen i photoshop elements og har et bilde på 26 000 X 4500 pixels (omtrent), men jeg har fått store problemer med å redigere bildet, programmet bruker fryktelig lang tid og ofte låser det seg. Er det photoshop elements som er begrensingen, eller er det pcen min? Trodde ikke pcen min var så dårlig, men det er kanskje litt mye informasjon for den å takle på en gang.. Jeg bruker DPP som konverteringsverktøy fra RAW til .jpeg og er det mulig å lage en slags profil, slik at hvert bilde blir redigert/konvertert omtrent likt, slik at jeg kan gjøre mesteparten av redigeringen av bildene i DPP, og bare sammensyingen i photoshop elements? Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 (endret) Det kan lønne seg å flatten image. En annen ting som kan gjøre det lettere, er å jobbe i 8 bit i stedet for 16. Er usikker hvor godt Elements/DPP takler gigantiske 16bit panoramaer. Viktig å ha god hardware også. Jeg jobber på min hjemmebygde stasjonære, og selv om den er rimelig kraftig, lugger det litt på store panoramaer. Endret 17. mars 2011 av KSolfjeld Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå