fuzzyboots Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Det er nok også riktig i logikken. Både 1.000... og 0.999... = 1. Det er ingen forskjell mellom disse "to" (edit: "tre"). Dette er kun ulike representasjoner av det samme tallet. Dette avsnittet er først og fremst gjenstand for andre og tredje avsnitts argumentasjon, men det er vi sikkert enige om. Dette er de nødvendige konsekvensene av å introdusere noe som uendeligheter. Når en verdi er uendelig liten, er den ikke-eksisterende. Variasjonen fra 0.999... og 1.000 og 1., er ikke-eksisterende. De er tre måter å representere det samme tallet på. De er nøyaktig det samme, og er ekvivalente til hverandre. Dette er jo ikke en gang matematisk støtte opp om (se infinitesimal calculus, Cantors teorem osv.). Problemet mitt er ikke nødvendigvis at det er en selvmotsigelse å si at noe uendelig er endelig, regner med at det er slående. Problemet mitt er at du inkluderer et premiss her som det ikke er redegjort for. Hvorfor er noe "uendelig lite" ikkeeksisterende? Når man sier at noe er uendelig lite, så betyr det ganske enkelt at det er noe utviklende (mot en mindre størrelse). Man beskriver noe man ikke kan kvantifisere på ett tidspunkt, jeg forstår bare ikke hvordan du kan avlede "ikkeeksisterende" av det... med mindre du opererer med "eksistens" som en størrelse? Enkelt kontradisjonsprinsipp: Noe kan ikke være ikkeeksisterende (dette gjelder abstraksjoner også). Endret 8. februar 2011 av fuzzyboots Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Det ser ikke ut som at du har klart deg godt igjennom Calculus dersom du må argumentere for at for eksempel 0.999... og 1.000... ikke er de samme tallene, representert på ulike måter. Det er de nemlig, og dette er det overhodet ingen tvil om innenfor matematikken. I argumentet ditt behandler du grenseverdiene, mens jeg til kontrast behandler de faktiske grensene. Dette blir som å hevde at den vertikale asymptoten til en funksjon f(x) = x/(x-2) ikke er ved x = 2. At grenseverdier mot uendelig behandles som en "stigende variabel", tenkt uendelig, er en illustrasjon. Uendelighet er en ganske så reell matematisk operatør. Vi har fra at den reelle linjen er kontinuerlig, og at både lim 1(-) og lim 1(+) = 1 at både 0.999... og 1.000... = 1. Dette er representasjoner av akkurat det samme tallet. Skulle de ikke være det, har vi et brudd på den reelle linjen. Samtidig blir også rasjonelle uttrykk på formen x/x meningsløse. Forøvrig springer denne diskusjonen bort fra trådens emne. Jeg er veldig villig til å fortsette diskusjonen i for eksempel den store mattetråden. Endret 8. februar 2011 av cuadro Lenke til kommentar
fuzzyboots Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Jeg vet at matematisk "uendelighet" eller "faktisk uendelighet", som det har blitt kalt, ikke er "uendelighet" i ordets rette forstand. Jeg prøver å gjøre en sak for at det ikke er logisk, når man snakker om grenseverdier (som uendelighet i et essens er et spørsmål om). Det får bli en uenighet om begreper, slik jeg ser det... Går allmenn påbygg og har P2-matte, så tror ikke jeg tør å bli mer teknisk enn det. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Du blir gitt muligheten til å klone deg selv. Dine tanker, erfaringer og opplevelser blir plassert i en yngre kopi av deg selv... Er det ikke like greit å overføre "dine tanker, erfaringer og opplevelser" til dine barn ? 5 Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Du blir gitt muligheten til å klone deg selv. Dine tanker, erfaringer og opplevelser blir plassert i en yngre kopi av deg selv... Er det ikke like greit å overføre "dine tanker, erfaringer og opplevelser" til dine barn ? Bra sagt IHS. Du kan hvis du vil Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Jepp, IHS, bra jobba. Dette er ditt første fornuftige innlegg. Fortsett sånn Jeg ville forresten heller ikke latt meg klone. Tror jeg klarer meg dette livet. Endret 8. februar 2011 av Langdon Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 9. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2011 Er det ikke like greit å overføre "dine tanker, erfaringer og opplevelser" til dine barn ? Er det alle som ønsker å få barn? Er det gitt at ens barn tar til seg det foreldrene har å komme med? Finnes nok av sorte får her i verden. Og nå har tankeeksperiementet heller aldri utelatt reproduksjon. Så hvorfor ikke kjøre det ennå lenger og overføre dine tanker, erfaringer og opplevelser til dine tippoldebarn. Er det ikke rimelig å tro at jo flere erfaringer og opplevelser man har hatt, jo mer "visdom" vil en person ha. Fra et evolusjonsmessig perspektiv vil jeg påstå at svaret er gitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå