VD Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Hei Jeg har satt opp ett test nettverk hjemme bestående kun av debian servere. Som dns server bruker jeg bind9 og alt fungerer egentlig helt utmerket bortsett fra at jeg ikke får pinget domenet mitt. Altså får pinget maskin navn (A record) får pinget maskin.domene.local MEN får ikke pinget domene.local Noen som kan hjelpe meg litt på vei her? Kan godt legge ut db..... fila til bind eller andre forespurte ting men tenkte kansje at dette er åpenlyst for de som har satt opp dette før. Tusen takk for hjelp Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Du kan ikkje pinge eit domenenavn. Du kan pinge IP-adressa eit domenenavn peikar til (eg pirkar her fordi eg trur oppfatninga di av DNS har ført til problemet). Alt du vil kunne pinge (med domenenavn) må, på eit eller anna tidspunkt, vere definert som A- eller AAAA-oppføringar, eller andre typer som peikar til A-/AAAA-oppføringar (t.d. CNAME eller MX). domene.local IN A 192.168.1.199 I sonefila for domene.local, skal føre til at oppslag mot domene.local returnerar 192.168.1.199. Merk at dette er etter litt googling, det er ei stund sidan eg tukla med BIND. Eg kan heller ikkje love at dette er "best practice", sjølv om det virkar. Endret 3. februar 2011 av enixitan Lenke til kommentar
VD Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 Aha tusen takk. Trodde ikke at det var så dumt at jeg måtte definere domene.local som A oppføring også. Det virker så tusen takk =) Kansje noen andre kan svare på hva som er best practice eller ikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå