Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fvl. § 29 tredje ledd.

Running Fox

Anbefalte innlegg

I fvl. § 29 tredje ledd står følgende;

Har en part krevet å få oppgitt begrunnelsen for vedtaket etter § 24 annet ledd, avbrytes klagefristen. Ny klagefrist tar til å løpe fra det tidspunkt meddelelse om begrunnelse er kommet frem til ham eller han på annen måte er gjort kjent med den.

Mitt spørsmål er følgende; Gitt at en part krever å få oppgitt en begrunnelse for vedtaket etter fvl. § 24 og ikke mottar en slik begrunnelse. Gjelder da klagefristen i "uendelig tid" inntil det tidspunkt meddelelse om begrunnelse er kommet frem til ham eller han på annen måte er gjort kjent med den? - Eller er det her noen tidsbegrensning?

Svar tas i mot med takk.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

All mulighet for å klage opphører etter ett år, hvis det løper klagefrist. Når det ikke løper en klagefrist, for eksempel fordi den er avbrutt, kan (og strengt tatt skal) saken tas under behandling.

(Klage er for øvrig ikke til hinder for at forvaltningen tar opp saken av eget tiltak.)

For øvrig setter jeg stor pris på om du ikke trekker denne "idiot"-kranglinga videre i flere tråder nå. Én tråd var strengt tatt én for mye. La oss forsøke å holde diskusjonene relevante til topic på forumet, som er juss.

Endret av krikkert
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mitt annliggende ved å starte denne tråden, er fvl § 29 og riktig lovfortolkning av denne.

Jeg fikk et godt svar fra krikkert her, men lurer forsatt på hvor han vil hjemle følgende påstand:

"Når det ikke løper en klagefrist, for eksempel fordi den er avbrutt, kan (og strengt tatt skal) saken tas under behandling." .

Om noen har svar på dette spørsmål, setter jeg stor pris på det.

Lenke til kommentar

Det følger av forvaltningsloven § 33 annet ledd at underinstansen skal avvise saken dersom vilkårene for å behandle klagen ikke foreligger - og motsetningsvis at de ikke kan avvise saken dersom vilkårene er til stede.

Ett vilkår for å behandle klagen er at den er fremsatt innen klagefristen, jfr. forvaltningsloven §§ 29 - 31. Dette forutsetter at det løper en klagefrist. Hvis klagefristen er avbrutt løper ingen klagefrist - dette er naturlig.

Dersom du så klager, kan ikke forvaltningsorganet avvise klagen på grunnlag av at den er for sent fremsatt. Den kan avvises på andre grunnlag, men ikke fordi den er for sent fremsatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei.

Da tolker jeg loven på samme vis som deg og forutsetter følgelig at man har anledning til å klage hvis forvaltningsorganet har unnlatt å saksbehandle en klage som er innkommet i rett tid og hvor man ber om en begrunnelse for forvaltningsorganets vedtak. Om man ikke mottar en slik begrunnelse jf. fvl. § 29 tredje ledd "avbrytes klagefristen" og tar til å løpe fra det tidspunkt man mottar en slik begrunnelse.

Takk for et godt svar Krikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...