gistokke Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Har en Kia Sportage 2005, automat/disel, 4x4 og skal fylle etter girolje. Jeg har funnet peilestaven og lurer nå på hvor jeg skal fylle på giroljen ? Hilsen bestemor Endret 3. februar 2011 av gistokke Lenke til kommentar
Solosuper Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 funnet peilestaven for girkassen og ikke motoren? det går vel greit å fylle på i røret til peilepinnen da? er ikke det egentlig en enkel løsning mot å gjøre andre ting? tror jeg har rett men vent på flere svar. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Har en Kia Sportage 2005, automat/disel, 4x4 og skal fylle etter girolje. Jeg har funnet peilestaven og lurer nå på hvor jeg skal fylle på giroljen ? Hilsen bestemor Er du heeeelt sikker det er peilestaven til automatgiret du har funnet? At det ikke er til en differensial, eller noe annet spennende? Jeg ville styrt lang unna. Automatgiret er den absolutt mest følsomme og kompliserte komponenten i bilen din. Motoren din er en dinosaur til sammenligning. Automatkasser skal peiles etter en viss prosedyre. Som regel ved driftstemperatur, og etter et spesielt girmønster, noen skal måles når motor går på tomgang og gir i P. Dette varierer fra modell til modell, der finnes ingen fasit. Så med mindre du sitter med en skriftlig instruksjon på hvordan du skal peile, så overlat jobben til en som kjenner akkurat din bil. Forøvrig er det fullt mulig å fylle via peilepinnehullet på de fleste automatkasser Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Har du hatt den siden 2005 ville jeg ha fått byttet girolje og eventuelt filter om kassa har dette. Det skal i hvertfall ikke være noe forbruk av girolje på automatkassa. Lenke til kommentar
gistokke Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 ok, takk for svarene. Jeg bestiller meg tid på verksted. Har fulgt alle servicer hos forhandler og før siste service begynte giret å "slire". De hadde sjekket oljen og måtte etterfylle mye. Da ble sliringen borte. Men de finner ingen lekkasje. Nå slirer den igjen:( Har tenkt å bytte den ut, men vil jo ha ting i orden ved innbytte. Lurer heller på en Mitsubishi asx Instyle+, disel. Fikk tilbud i går, men må vente til mai/juni på bilen. Skal skrive kontrakt på den på mandag om ingen forteller meg at det er et dårlig kjøp. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 ok, takk for svarene. Jeg bestiller meg tid på verksted. Har fulgt alle servicer hos forhandler og før siste service begynte giret å "slire". De hadde sjekket oljen og måtte etterfylle mye. Da ble sliringen borte. Men de finner ingen lekkasje. Nå slirer den igjen:( Har tenkt å bytte den ut, men vil jo ha ting i orden ved innbytte. Lurer heller på en Mitsubishi asx Instyle+, disel. Fikk tilbud i går, men må vente til mai/juni på bilen. Skal skrive kontrakt på den på mandag om ingen forteller meg at det er et dårlig kjøp. Høres ut som en god idé :-) Om en automatkasse mister olje, så må det nesten komme ut et sted, så et verksted bør finne ut hvor det lekker. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå