Gå til innhold

Problemer med ny datamaskin... Kan noen hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med en ny P4 maskin. Jeg bestilte deler hos komplett og satte at sammen, men skjermkortets vifte, vil ikke gå rundt. Jeg har et Gainward Geforce2 TI

og lurte litt på om det begynner og gå etter behov...?

Ellers vil ikke harddiskene starte opp. På hovedkortet, som er et ASUS K7A266-E er det bare en vei harddisk (ide) kablene passer. Da får jeg grønt lys på harddisken som betyr feil. Jeg fant en ledning uten sperring og prøve mange forskjellige måter. Ingenting virket. Er det noe feil med jumper settings? Hva kan være feil? Er det skjermkortet?

Jumpers?....

Maskinen inneholder;

AMD Athlon XP 1,4 ghz

ASUS K7A266-E

Gainward Geforce 2 TI/XP 500

Aopen Q-serie (kabinett)

EKG vifte

Håper noen gidder og svare!

Energizer_x

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

set jomper på disk til master, set inn ide kabel rett vei(RTFM vis du ikke hvet hvordan) så booter du maskina... skjekk at vifta på sk er tilkoblet power på kortet, denne kan være temp. styrt så det er ikke sikkert den slår seg på før det er nødvendig...

Lenke til kommentar

Det har jeg også lært, og gjort. Men harddisken vil ikke starte for det! Når jeg plugger ut IDE kabelen, starter harddisken. Jumper settings?

Jeg kjører med SDRAM nå. Har jo også støtte for DDR ram. Må noe innstilles? Noen andre som har dette kortet? Kan noen hjelpe.

Snakket med en skikkelig dataekspert, og han sa at prosessoren nok var i orden så den utelukker jeg.

Det kommer ingen feilmeldinger eller pip fra hovedkortet og jeg er nesten sikker på at skjermkortet begynner og gå etter behov. Ellers...

Har jeg 2 ide tilkoblinger på hovedkortet. En blå og en svart. Jeg har prøvd begge selv om jeg ikke har UltraDMA. Det funker ikke. Hvor er feilen? Kan det hjelpe og slette (CMOS) Bios? og sette den til deufalt?

Håper noen gidder og svare... Litt dritt med en maskin som ikke virker :wink:

Lenke til kommentar

Litt unødvendig den forrige meldingen...

Se bak på HD'en din, der er det en bred kontakt som IDE kabelen går inn i. Så er det en kontakt med 4 pinner som strømmen går inn i.

I TILLEGG til dette har du noen pinner som stikker ut (enten på siden eller i mellom strøm/IDE).

Disse er merket med CS/MA/SL og kanskje noe mere. Hvis de ikke er merket så står ant. "oppsettet" på oversiden av HD'en din.

Flytt den/de jumperene som fulgte med HD'en (små firkantede plastgreier med en kobber/metalldings inni for å lage en bro mellom pinnene) slik at de tilsvarer en MASTER(MA) posisjon.

Hvis du bruker en ATA66/100 kabel (80 ledere) så må du huske at master disken skal henge på den YTTERSTE kontakten (SORT). Den BLÅ delen av kabelen skal til hovedkortet. Hvis du bruker en "gammel" IDE kabel, så spiller det liten rolle hvilken vei du plugger til.

En tommelfinger regel når du kolber til IDE kabler er at den RØDE ledningen alltid (min erfaring) ligger mot strømkontakten. Slik er det stort sett på HK også, den røde ledningen skal "peke" mot strømkontakten på HK. (Litt klønete forklart, men det er faktisk en viss logikk på oppbygningen av HK'ene nå om dagen.)

Lykke til!

Svenn-Erik

Lenke til kommentar

OK, det er tydelig at du har en eller annen komponent som ikke funker.

Har du testet HD'en på en annen maskin, for å se om den fungerer der? Evt. test en annen HD på dette hovedkortet.

En annen ting, er litt usikker på dette, men du sier du bruker SDRAM, er DDR slotter bakoverkompatible?

Ja, det hender fra tid til annen at HK eller komponenter går i stykker. Husk at posten ikke alltid er like forsiktige med pakkene de sender.

Svenn-Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...