Gå til innhold

Feil med minne?

Anbefalte innlegg

Jeg har satt sammen en ny PC. Hovedkortet er et

MSI 875P NEO-LSR Hovedkort S478/800mhz

Og minnebrikkene er 2 stk.

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond

32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

Da jeg prøver å starte PC'en stopper den opp, og diodene lyser med en lyskombinasjon som tilsier at den initialiserer Keyboard Controller eller noen ganger VGA Interface. Som oftest Keyboard Controller.

Noen få ganger derimot, ca 1 av 10, starter PC'en opp og da sier bios noen ganger at jeg har 2 stk. 400 mhz DDR brikker i Dual mode (noe som stemmer), noen ganger i "simulated single mode", noen ganger rapporterer den at brikkene går på 266 Mhz.

Når jeg setter i en minnebrikke fra min gamle PC derimot fungerer PC'en som bare det ! Starter opp hver eneste gang og alt er fryd og gammen.

Nå antar jeg at minnebrikkene er defekte. Jeg har prøvd 1 og 1, med samme resultat. Disse brikkene SKAL jo funke med dette kortet?

Anbefales det å sende dem i retur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel uhyre usannsynlig at to minnebrikker er defekte. Når du starter med den andre minnebrikken din, sett minnetimingene til 'by spd' også øker du vdimm fra 2,6v til 2,7-2,8v og se om det hjelper. Les nøye i bruksanvisningen hvilke minnespor som er dual og hvilke som er dual 1 og 2. Bruk de to som er dual 1 først. :) (På et Epox hovedkort jeg satte opp i helgen så var spor 1 og 3 dual 1).

Lenke til kommentar

Ja, spor 1 (Channel A) og spor 3 (Channel B) tilsvarer Dual DDR, men jeg kan også bruke spor 2 (Channel A) og spor 4 (Channel B). Ett fett ifølge bruksanvisningen.

Uansett... skal det virkelig være nødvendig å sette opp voltstyrke når jeg bruker standard komponenter :( ? Ok, jeg skal prøve, håper det virker.

Lenke til kommentar

Etter jeg fikk audigy2 måtte jeg øke voltage på både minne og cpu. Har nå 1,7v på cpu og 2,9v på minne (men den ligger midtimellom 2,8 og 2,9), og maskinen funker som bare fy! Før jeg økte voltage, låste den seg i ny og ne, og hele tiden i spill... så kanskje det ordner alt?

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd ALT. PC'en ser ut til å oftest starte opp med 2,6 Volt. Det er alt jeg har kunnet finne ut.

Når jeg prøver å slå på PC'en, så starter den ofte, for å så slå seg selv av, på, av, på for å så stoppe opp.

En sjelden gang starter den opp, og da virker den i og for seg stabil. En sjelden gang restarter den når jeg lagrer endringer og går ut av BIOS vel å merke.

Av og til (oftest etter at jeg har forandret volt styrke) starter den fint opp i en serie på 3-4 og kanskje 5 ganger, men så er det stopp.

Gidder ikke å installere OS for å se om den funker bra i Windows når jeg først har fått den opp.

Uansett.. antar at eneste løsningen er å sende minnet inn og eventuelt bytte det i et annet merke. Noen som har et forslag til hvilket minne jeg burde bytte til?

Lenke til kommentar

Jepp..... leste nettopp et annet sted i forumet. twinmos og msi nforce2 går ikke sammen.

sorry ... du får prøve og bytte brikkene dine.(burde ikke være vanskelig , da twinmos er ellers et godt merke.

Prøv hjemmesiden til msi. burde finne info om kompatibelt minne der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...