Gå til innhold

Blir ikke helt klok på kosthold (fett, karbohydrater)

Anbefalte innlegg

Bare la meg få sagt at jeg har lest det meste man finner av stickies her i forumet og fortsatt ikke blitt helt klok på alt sammen. Kunne trengt noen pekepinner for å hjelpe meg videre i forståelsen min.

For to uker siden bestemte jeg meg for å gjennomgå en relativt radikal livsstilsendring og jeg har klart å holde meg i tøylene frem til i dag. Jeg følger ikke noe direkte, kjempestrengt kosthold, men jeg har gått fra å være helt fantastisk usunn til å være relativt sunn (føler jeg selv.) Når det er sagt, så leser jeg så utrolig mye forskjellig at jeg ikke helt vet hva jeg bør satse på. Forskjellige ting fungerer for forskjellige personer, men det finnes da universale tips.

Foreløpig driver jeg på omtrent som dette: Jeg ligger godt under kalorigrensen min (ifølge http://www.kalorikalkulator.no/index.php?kg=91&cm=188&age=19&sex=male&activity=moderate. Jeg kan tenke meg at jeg ligger på rundt 1000-1500 kalorier daglig, en smule variende), driver med styrketrening 3 dager i uka og kardio 3 ganger. Hovedformålet med treninga mi er først og fremst å gå ned i fettprosent / evt. vekt om du vil.

Ellers så prøver jeg å passe meg for karbohydrater (passe meg vil si at jeg enkelte dager ligger mellom 5-30 karbohydrater, noen dager litt mer. Varierer litt på hva jeg har tilgang på når det gjelder frokost, har tidligere vært fan av grovt brød og melk, men nå spiser jeg helst egg og kjøtt eller noe lignende om det er tilgjengelig. Hovedparten av karbohydratene kommer av frokosten), spiser generelt sett lite brød (en tynn skive daglig, kanskje?), passer meg for fett, prøver å få i meg mest mulig protein, men herregud, hva slags mat har lite fett, lite karbohydrater og mye proteiner annet enn kjøtt?

Det jeg basically lurer på er: Hvor obs bør jeg være på karbohydrater? Bør jeg ha en maksgrense for hvor mange jeg kan få i meg per dag? Hva med fett? Noe gyllen grense á la "ligg unna produkter med mer enn xx gram fett per 100g"? Føler at jeg for tiden går rundt og livsredd det meste som finnes i matprodukter.

Noen tips?

Endret av Calath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at 1000-1500 er alt for lite for deg. MBR er hvileforbrenningen din altså det du forbrenner når du har minimalt med aktivitet (feks syk/sengeliggende ... eller som jeg pleier å si; en helt vanlig søndag på sofan ;) )

Snu litt på det; Hvis du har lavt aktivitetsnivå vil 2500 være ca vedlikeholdsintaket ditt. Da vil 1000-1500 være omtrent 40-60% underskudd. Og siden du trener både styrke og kardio så vil et så lavt nivå føre til at du neppe får noe serlig utbytte av styrketreningen.

Det er greit å passe seg for karbohydrater, men når man styrketrener så trenger man ikke å bli helt fanatiker. Men det kan da være lurt å konsentrere karbohydratintaket til styrketreningsøktene.

Når det gjelder fett, så er det viktig å passe på å få i seg nok av det riktige fettet. Kroppen trenger fett for å forbrenne fett.

Problemer man gjerne har med for høyt kaloriintak er all "maten" vi har i oss som ikke har nytteverdi annet enn ren energi. Sånn som sjokolade, potetgull og brus. Når man kutter ut disse tingene og erstatter de med nyttig mat, så skal har man plutselig gjort veldig mye med energibalansen sin.

Lenke til kommentar

Personlig måler jeg ikke kalori- og næringsinnhold i maten jeg spiser fra dag til dag (gjør selvfølgelig en vurdering). Det kan være greit å gjøre med jevne mellomrom for å skape en bevissthet og for å se hvorvidt det en faktisk spiser tilsvarer det en "bør" spise; men å bli helt petimeter tror jeg bare er tull såfremt en ikke har planer om å konkurrere.

Du får forresten i det sykelig lite kalorier/mat i forhold til din egen vekt og høyde.

De fleste nordmenn tror jeg heller ikke trenger å bekymre seg så veldig mye for fettinnholdet i maten. Så lenge man spiser rikelig med kjøtt, fisk, egg, bønner, nøtter, grønnsaker, frukt og litt mat som havregryn og brød osv , kombinert med at man dropper det raffinerte sukkeret; skal det ikke så mye til før man har et bra kosthold på plass.

Selv har jeg laget to ganske enkle "regler" for meg selv:

01. Halvfabrikata unngås i så stor grad som praktisk mulig.

02. Kun ett av fire måltider om dagen skal inneholde mat som brød og havregryn.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Tingen er at du kan ikke drive på å spise liter karbohydrater, mye proteiner og fortsatt prøve å holde grensen på fett minimal. 1500kcal er også ganske lite, men nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men hold til pekeminn på at jo yngre du er, altså starter fra puperteten, jo mer burde du få i deg (balanse på overskuddsgrensen). Over 20 så burde du ligge på en kalorigrense der du ikke går ned i vekt eller opp i vekt, men om tanken bak kostholdsendringene er å gå ned i vekt for en liten periode (gi kroppen et sjokk) for å så optimsere kostholdet med mer kalorier og satse mot en stabil vekt.

Men uansett, kostholdsrådene og kostholdsområdene kan du dele i mange, men her er hva jeg ville delt dem inn i:

* Høy Karb / Lav Fett

* Høy Fett / Lav Karb

* Steinalder kostholdslinjer

---

Dog må du vite at, om du tror på evolusjonsteorien så er vi mennesker 250,000 år gamle. For 250,000 år siden hadde man ikke samme mat som idag, noe jeg tror du har kunnskaper om. Bare for ti tusen år siden gikk vi fra å spise et kosthold basert på 33/33/33 protein, fett og karbohydrat (ikke regn det bokstavelig, bare en pekepinn på at kostholdet vårt på den tiden var ganske så balansert på både karb, fett og protein). Når vi begynte å ta opp både poteter og forskjellige kornsorter har hele denne balansen av karbohydrater og fett og både protein blitt ødeleagt. Vi har i over 200,000 år fått DNA'et og arvestoffet i kroppen vårt til å balansere seg et steinalder kosthold, til å så gå over til noe helt nytt. Men frykt ikke, DNA'et vårt tilpasser seg kjapt, hos noen kjappere enn andre.

* Høy karb / lav fett kosthold baserer seg på statens mat og helse råd. Mer korn, mer poteter og mindre kjøtt. Det er mot/for argumenter.

* Høy fett / Lav karb kosthold baserer seg på en nyere forskning innenfor feltet. Dette kostholds rådet er også veldig kjent innenfor slanke miljøer, der ved å slutte å tilføre kroppen karbohydrater kan du gjøre den til å forbrenne sitt egent fett. Dette går imot en annen kjent naturlov ved navn energiloven. Men høy fett kosthold har vist gode resultater i horomon drift, mer av de anabole (oppbygningshoromonene) og mindre av nedbrytningshoromoner. Reffirer til boken Anabolic Diet og forfatteren Dr Mauro Di Pasquale. Uansett blir jo egentlig spørsmålet om vi mennesker er egentlig best tilpasset et slikt kosthold, svaret er nja, men bedre tilpasset enn et høy karb. Husk også på om du uheldigvis får kreft en dag, så er det karbohydratene som tilfører kreften energi ;) (reffirer til forskningen til boken Sukker - En snikende fare)

* Steinalder kosthold er hva jeg vil si er det mest optimale kostholdets rådet. Hvis ikke steinalder mannen Ole Norman spiste det, skal ikke du heller. Korn og poteter skal ut, og inn med nøtter, kjøtt og ellers andre matvarer som inneholder en formula av 33/33/33 karb, fett og protein. Nøtter, bønner, kjøtt, fisk, grønnsaker og meleriprodukter er hva som vil bli hovedfokuset - noe av det samme som fantes i naturen lang tid tilbake.

Tingen er, du burde finne hvilket kosthold som passer DEG best. Noen personer vil ha det bedre ut av et kosthold som baserer seg på mye fett og proteiner, andre vil ha det bedre med høy karb. Andre vil faktisk finne ut av at nøtter og bønner er veien å gå, ellers vil du få smaken opp for kjøtt. Selv har jeg fått opp sansen for nøtter, masse nøtter, ikke nødvendigvis hva staten eller høy fett er enig i, men jeg liker det, og spiser ofte fra en halv til en kilo i uken.

Lenke til kommentar

Vel … I steinalderen var jo folk dummere, levde kortere og var mindre av størrelse, så kanskje ikke steinalderkostholdet var så fantastisk bra allikevel? Mennesket begynte jo for alvor å utvikle seg da vi ble bønder og begynte å dyrke korn mm.

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Vel … I steinalderen var jo folk dummere, levde kortere og var mindre av størrelse, så kanskje ikke steinalderkostholdet var så fantastisk bra allikevel? Mennesket begynte jo for alvor å utvikle seg da vi ble bønder og begynte å dyrke korn mm.

Jeg vil nok ikke si dummere, fordi det må jo ha skjedd en utvikling fra steinalder til korn. Og at de levde kortere er vel enkelt ved å si at de ikke hadde samme teknologi på den tiden som på våres, kunnskap og religion er også viktige faktor på hvorfor vi lever lengre idag.

Har du egentlig tenkt deg på hvorfor du er redd for slanger eller edderkopper? Om du er da, i hvertfall, er du redd om en slange biter deg? Det er slik at for at du skulle bli redd for slanger og edderkopper må du ha en grunn for å være redd dem, og for lenge siden så var det mest sansynlig en som ble bitt av en slange og seinere ble syk, evolusjonen utviklet seg videre, og nå er instinkter av deg programmert til å være redd slanger, fordi av enkelte grunner at folk under deg har død av dem. Vi har ikke alltid være redd slanger eller edderkopper, eller svære høyder eller hva enn :p

Så derfor kan man nok si at steinalder menneske gjor oss smart, det er dems grunn på hvorfor vi er slik idag - og da selfølgelig større i størrelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...