pmarius Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Jeg har hatt kontantkort siden jeg kjøpte mobilen min (Samsung D600 ) og har hatt et forbruk som tillater det (et år ble den sperret pga jeg ikke klarte å bruke 1000,- på 15 mnd). I senere tid så har forbruket økt til rundt 50-100+ i måneden, og kontantkort er ikke så billig som jeg skulle ønske. Etter å ha forhørt meg litt, fikk jeg tips om Tele2 Sheriff, og at de ikke ga ut faktura så lenge du ikke brukte mye penger. Dette hørtes jo fantastisk ut. Gratis telefonabonnement hørtes for godt ut til å være sant. Så, jeg dro inn på Tele2 sine sider, og finner denne teksten: Sheriff Opp til 170,- i avslag hver måned! Tele2 Sheriff er Norges billigste mobilabonnement ved lavt og middels forbruk i følge telepriser.no og selges kun her på tele2.no. Med Tele2 Sheriff får du opp til kr 170,- per måned trukket fra ditt forbruk. Jeg, som forbruker som ikke har stor interesse av å sjekke ditt og datt, finne det absolutt billigste for meg på alle mulige måter, som ønsker et brukbart abonnement med relativt gode priser og som er helt akseptabelt for meg, klarer ikke å tolke dette til at det skal tilsi at det er gratis om jeg bruker under 170,-. De sier opp til, hvordan kan jeg vite hvordan algoritme de bruker for å beregne avslaget? For alt jeg vet, er det en lineær sammenheng opptil en viss pris som gir et prosentmessig avslag. Altså ikke 'gratis'. For å nevne litt om mitt forbruk. Jeg har som sagt kontantkort (Djuice) og bruker opptil ca 150,- (sjeldent det når denne summen) i måneden med prisene Telenor har satt. Det går primært i SMS, men et par utgående samtaler på et par minutter et par ganger i måneden (kanskje 15-20 min utgående totalt). Jeg ønsker ikke lenger å fylle når det er tomt og egentlig ikke ha kontroll på hvor fort det forsvinner, så en overgang til abonnement vil utelukkende være positivt. Så, for å oppsummere litt i denne rotete teksten: Vil et forbruk på under 170,- med Tele2 Sheriff tilsi 0,- månedsutgift for meg? Hvis jeg en måned skulle bruke 200,-. Vil jeg enda få avslag på 170? Tele2 vil ikke akkurat gi meg informasjon på sine sider. Hvis ikke, hvilke andre abonnement er å anbefale for meg? Jeg har også som sagt en Samsung D600 nå, som jeg er rimelig fornøyd med, men hadde ikke noe imot å oppgradert hvis avslaget (og dermed binde seg til et abonnement) er godt. Jeg skal ikke har noen superfancy telefon, men en enkel en som gjerne spiller MP3-spiller og har relativt god plass (16GB mye?), eventuelt plass til minnekort. Må innrømme at jeg er litt Samsung-fanboy, så at det er Samsung er utelukkende positivt. "lineær sammenheng opptil en viss pris som gir et prosentmessig avslag" Uansett hvordan jeg tenker på denne uttalelsen klarer jeg ikke å få den til å gi noen mening. Er det jeg som er litt treg, eller hva mener du egentlig? Ellers virker det på meg som om du over-analyserer tilbudet med "Tele2 Sheriff". Enkelt oppsummert er det bare slik at så lenge du ringer/sender sms for under kr 170,- / mnd, så koster det ingenting. De regner da 0,79/0,39 pr minutt/sms. Etter å ha brukt opp de 170,-, betaler du forannevnte pris pr min/sms... Altså er det gratis så lenge forbruket ditt på vanlig ringing/sms er under denne summen... Endret 8. februar 2011 av pmarius Lenke til kommentar
Ztaeyn Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Jeg hadde tidligere Onecall som gav meg X antall ringeminutter og X antall SMS, men jeg sendte omtrent bare SMS, og måtte betale en sum per måned for dette. Jeg beregna at jeg sendte rundt 400 SMS i mnd. Så undersøkte jeg Tele2 Sheriff som du nevner, da du kan variere selv hva du benytter fri-summen på. Lite ringing gir omtrent 400SMS, om ikke prisene er endra, noe som passet meg perfekt. Jeg endte da opp med bare en regning (70kr) iløpet av det året jeg hadde dette Bruker du for 200kr, så trekker de fra 170kr ja. Lenke til kommentar
Geirern Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Ja, algoritmen er ikke spesielt avansert: X = [Antall samtaler * Oppstart + Antall ringeminutter * Minuttpris + Antall SMS * SMS-pris + Antall MMS * MMS-Pris + Antall MB * MB-pris] - 170 Hvis X > 0 blir regningen X Hvis X = 0 blir regningen 0 Hvis X < 0 blir regningen 0 Lenke til kommentar
chokke Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) "lineær sammenheng opptil en viss pris som gir et prosentmessig avslag" Uansett hvordan jeg tenker på denne uttalelsen klarer jeg ikke å få den til å gi noen mening. Er det jeg som er litt treg, eller hva mener du egentlig? Ellers virker det på meg som om du over-analyserer tilbudet med "Tele2 Sheriff". Enkelt oppsummert er det bare slik at så lenge du ringer/sender sms for under kr 170,- / mnd, så koster det ingenting. De regner da 0,79/0,39 pr minutt/sms. Etter å ha brukt opp de 170,-, betaler du forannevnte pris pr min/sms... Altså er det gratis så lenge forbruket ditt på vanlig ringing/sms er under denne summen... For alt jeg vet (visste) utifra det som siden sa, så ville de gi opptil 170,- avslag på regningen. De lever jo av kunder, så at jeg ikke skal betale noe ville virke som en ganske dårlig avtale for de. Med lineære sammenhengen, kunne det bety at de ville gi meg 50,- avslag om jeg brukte 100,- en måned, og 170 hvis jeg brukte 340. Så om jeg bruker 400, gir de fortsatt 170. Det var det jeg spurte om . Noe lignende Asus har på sin shop om en registrer seg. Men blir Ludo på meg siden det er snakk om 15 kr mer avslag i måneden, nå som jeg vet hvordan det fungerer . Endret 8. februar 2011 av chokke Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Jeg har hatt Sheriff i snart to år, og har fått totalt to regninger (på innholdstjenester), men har lyst til å prøve terningkast 6. Dette dels grunnet Tele2s (NetComs) dårlige dekning sammenlignet med Ludo (Telenor), og dels grunnet Tele2s minimalistiske "mine sider". (De har nettopp blitt mye bedre mtp info om foreløpig forbruk.) Hvordan er Ludo på informasjon i mine sider (tenker fakturahistorikk, fakturadetaljer, foreløpig forbruk, bestilling av e-faktura osv.)? Takktakk Lenke til kommentar
srbz Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Hvordan er Ludo på informasjon i mine sider (tenker fakturahistorikk, fakturadetaljer, foreløpig forbruk, bestilling av e-faktura osv.)? Ut ifra min side ser det ut som: - Du får en oversikt over alle nr tilknyttet et abonnement hos Ludo - Du kan bestille/avbestille tjenester til hvert nr/abo - Du kan endre personopplysninger samt velge mellom papirfaktura, spesifisert papirfaktura eller efaktura - Du får en oversikt over alle fakturaer med mulighet til å laste dem ned som pdf, enten den opprinnelige fakturaen eller som sammendrag av tjenester med antall, varighet og pris med og uten mva - Fra abonnementsoversikten har du også mulighet til å se forbruk (spesifisert, ufakturert og inneværende mnd). Ulempen med forbruksoversikten er at du ikke kan se spesifisert ufakturert forbruk - skal du se spesifisert forbruk må du nødvendigvis bla igjennom alt, med eldste oppføring først. Jeg har per nå 16 sider med spesifisert forbruk, der nyeste står listet sist, og jeg har ikke mulighet til å hoppe direkte til side 16 (ikke engang via URL). Endret 10. februar 2011 av srbz 1 Lenke til kommentar
chokke Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 Eh hæ?! Hva er detta for noe drit? Jeg fikk byttet til Ludo 6 på fredag, og idag mottar jeg en mail om at fra 1. April vil prisen endres: Melding om prisendring på LUDO Terningkast 6 Staten ved Post & teletilsynet kom 26. mars 2010 med Varsel om vedtak i markedene for terminering av tale i mobilnett. "På bakgrunn av analyse av markedene for terminering av tale i individuelle offentlige mobilkommunikasjonsnett (heretter terminering av tale i mobilnett, marked 7) varsler Post- og teletilsynet (PT) at det med hjemmel i ekomloven § 3-3 vil bli fattet vedtak om at Telenor, NetCom, Tele2, Network Norway, TDC, Ventelo og Mundio Mobile1 har sterk markedsstilling i dette markedet. PT har identifisert en rekke konkurranseproblemer innenfor de aktuelle markedene for terminering av tale i mobilnett. Konkurranseproblemene skyldes i stor grad at det eksisterer absolutte etableringshindringer i de relevante markedene. Per i dag er det ikke mulig å tilby konkurrerende produkter i andre tilbyderes termineringsmarked, og det er heller ikke sannsynlig at dette vil kunne skje innenfor en rimelig tidshorisont. Hver tilbyder har således monopol på terminering i eget nett. Absolutte etableringshindringer, sammen med prinsippet om at det er den anropende part som betaler for en samtale (”calling party pays” - CPP), gjør at tilbyderne i liten grad har insentiver til å fastsette effektive priser på terminering av tale i eget mobilnett. På bakgrunn av ovenstående regulerer tilsynet markedene for terminering av tale med utgangspunkt i prinsipp 2 i PTs virkemiddeldokument. Det vil si at forbrukernes interesser skal ivaretas ettersom duplisering av infrastruktur ikke vil kunne avhjelpe de aktuelle konkurranseproblemene. PT har vurdert hensiktsmessigheten av og forholdsmessigheten ved virkemidlene som står til rådighet, og konkludert med at alle tilbydere med sterk markedsstilling bør pålegges å imøtekomme enhver rimelig anmodning om samtrafikk i form av terminering i tilbydernes mobilnett. For Telenor, NetCom, Tele2 og Network Norway mener PT det er nødvendig å pålegge krav om ikke-diskriminering. Telenor og NetCom pålegges i tillegg å utarbeide og offentliggjøre standardtilbud. For Tele2, Network Norway, Ventelo, TDC og Mundio Mobile anser PT at offentliggjøring av selskapenes priser for terminering er tilstrekkelig. Målsetningen for PTs regulering av mobiltermineringsprisene er at alle operatører skal ha effektive og symmetriske termineringspriser. Av hensynet til måletom infrastrukturbygging i markedet for tilgang til og originering i mobilnett (tidligere marked 15), har PT imidlertid i tidligere vedtak fastsatt en mer lempelig regulering for nye tilbydere. Dette er stadfestet i vedtak av Samferdselsdepartementet (SD) i forbindelse med klagebehandling av PTs vedtak. Både PT og SD har imidlertid lagt til grunn at asymmetrien som følger av slik regulering skal være begrenset i tid. PT legger opp til at perioden med asymmetriske termineringspriser for de aktuelle tilbyderne opphører i den kommende reguleringsperioden." Dette medfører tap av termineringsinntekter*for oss. (*inntekter på inngående trafikk) For å tilpasse oss til dette vedtaket ser vi oss dessverre nødt til å endre prisen på Terningkast 6, gjeldende fra 1. april 2011. Fra 1. april 2011 betaler du kr. 59,- i månedsavgift. Kunden får da 125 kr de kan bruke til tale, SMS, MMS eller data tilpasset abonnementets nye prisplan. Jeg er litt usikker på hva dette betyr. Betyr det at jeg må ut med 59,- hver eneste måned til å betale inn til Ludo via giro eller whatever, og så får jeg 125 som trekkes fra bruken min? Eller er det i praksis at jeg har 125,- fratrekk hver måned iforhold til 185 som var det jeg bestilte? Og vil Tele 2 Sheriff bli det samme, eller er det snakk om 170,- fratrekk im åneden der? Vurderer å bytte til Tele 2 om det viser seg at det er billigere. Tullete system.. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 (endret) Fikk mailen jeg også. Det de mener er at for 59kr i måneden kan du ringe/sms/surfe/mms for 125kr. Om du bruker mer, så kommer det itillegg. Meget skuffende, men jeg forstår dem litt allikevel. Er jo umulig å tjene noe som helst på de prisene de har idag. Endret 28. februar 2011 av Blåbær Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Terningkast 6 blir aktivert i morgen kl 14.00 for meg... Så fikk jeg denne eposten nå. Har allerede bestilt Sheriff (som var det jeg nettopp kom fra). Synd at ludo trekker seg.. Er redd for at Sheriff blir mindre fordelaktig som følge. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 Så.. vil det si at jeg fra nå kommer til å få en regning på minst 59 i måneden, eller mer om jeg bruker mer enn 125 den måneden? Jeg betaler altså hver måned, og ikke nødvendigvis for mitt forbruk eller fravær av forbruk? Regner med det ikke er noen begrensning på hvor ofte en kan bytte abbonoment? Sånn at jeg kan bytte til Tele2 Sheriff, eller et annet veldig lite abonoment om jeg ønsker det? 60 i mnd virker for meg til å gi meg dårlig uttelling. Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Det virker som at det ikke er noe stress å sjonglere abonnement... Som sagt er det bare to uker siden jeg bestilte Terningkast 6, og i morgen blir Sheriff sagt opp. Det virket problemfritt å bestille Sheriff i stad, men det kan jo hende at noe skjer når en ekte person behandler bestillingen min. Jeg poster her og forteller hvordan det går. Lenke til kommentar
RevelleR Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Med de nye prisene til Ludo Terningkast 6 må du nå betale 59 kr hver mnd for å kunne bruke 125 kr på mobilbruken. Bruker du telefonen utover dette må du betale for det i tillegg. Da tror jeg Tele2 Sheriff og One Call Faktura vil være et bedre alternativ. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Men spørsmålet blir jo om de også endrer... Lenke til kommentar
chokke Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 De andre trådene om samme problemstilling ser ut til å trekke konklusjonen at Tele 2 ikke må betale mer, og kan dermed beholde Sheriff sånn det er idag. Men venter nok til i morgen, om ikke et par dager å bytte enda en gang. Må innrømme jeg føler meg ganske skuffet. Regner med jeg ikke er bundet til ludo 6? Lenke til kommentar
RevelleR Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 De andre trådene om samme problemstilling ser ut til å trekke konklusjonen at Tele 2 ikke må betale mer, og kan dermed beholde Sheriff sånn det er idag. Men venter nok til i morgen, om ikke et par dager å bytte enda en gang. Må innrømme jeg føler meg ganske skuffet. Regner med jeg ikke er bundet til ludo 6? Nei, du er ikke bundet til Ludo Terningkast 6. Du kan bytte operatør om du vil. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 De andre trådene om samme problemstilling ser ut til å trekke konklusjonen at Tele 2 ikke må betale mer, og kan dermed beholde Sheriff sånn det er idag. Men venter nok til i morgen, om ikke et par dager å bytte enda en gang. Må innrømme jeg føler meg ganske skuffet. Regner med jeg ikke er bundet til ludo 6? Det høres bare litt rart ut, for Tele2 må da være en større aktør enn Ludo? Ludo var heller ikke nevnt med navn i lista over operatører i mailen de nettopp sendte til kundene sine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå