Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kan man slanke seg ved å bytte fra mettet til umettet fett?

Anbefalte innlegg

Hei :) Hadde naturfagsprøve om ernæring og helse, og klarte å svare JA på at man kunne slanke seg ved å bytte fra mettet fett til umettet fett. For meg så virker det som om oppgaven er dårlig formulert, og kan forstås på forskjellige måter.

Har flere mulige argumenter, som:

Hvis man spiser mindre mettet fett, vil sjansen for å få hjerte og karsykdommer bli mindre, og dermed føre til at det blir lettere å slanke seg. Spiser man mye mettet fett vil jo man lettere få hjerte og karsykdommer, og hvis det skjer, kanskje man fårvanskeligheter med å trene

Hva sier dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hva dere lærer på skolen om hjerte sykdommer og mettet/umettet fett, oppgaven er da enkel, svaret er nei. Det betyr ikke noe om du skal slanke deg ved å bytte fra mettet til umettet fett, dog det er energibalansen det er snakk om (ta inn mer enn du forbruker foreksempel) da umettet og mettet fett har samme mengde energi per gram.

Lenke til kommentar

Får dere sånne spørsmål på naturfagprøven? Det tror jeg nesten jeg hadde klaget på. Det er så mye om og men og hvis man leser Fedon eller Ernæringsrådet eller Roede eller faens oldemor og når man leste det at jeg ikke synes det spørsmålet hører hjemme på noen prøve med fasit.

Lenke til kommentar

Får dere sånne spørsmål på naturfagprøven? Det tror jeg nesten jeg hadde klaget på. Det er så mye om og men og hvis man leser Fedon eller Ernæringsrådet eller Roede eller faens oldemor og når man leste det at jeg ikke synes det spørsmålet hører hjemme på noen prøve med fasit.

spørsmålet hadde sammenheng med pensumet, men svaret sto ikke i boka. Spørsmålet sto på en skole nettside som heter lokus. Dette er "hjemmesiden" til boka, med tester osv, med litt ekstra stoff som ikke alltid står om i naturfagsboka.

Vil ha det ekstra poenget på naturfagsprøven! :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...