Gå til innhold

Fyllebråk, staten sin egen feil ?


Anbefalte innlegg

Er fyllebråk staten sin egen feil ?

Ved høye alkohol avgifter som gjør at det er dyrt og drikke på byen, gjør at folk som regel drar på vors og kommer i relativt "godt humør" når de først ankommer byen og utesteder.

 

Der vil de da inta mer alkohol slik at formen blir " enda bedre " , i tilleg så steneger jo alle utesteder likt som fører til at alle sammen "fosse ut " samtidig som igjen skaper kaos.

 

Er dette egentlig oppskriften på bråk? Ja, det er galt og sloss uansett og man må jo personelig ta ansvar for det man gjør. Men kunne mye av dette vært ungått med lavere priser og lengere åpningstider?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan se for meg at en liten reduksjon vil hjelpe ved at de som da ikke kjenner sin egen kropp og er dritsekker blir kastet ut tidligere?

 

Lengere åpnings tider kunne jo hjulpet ved at sikkert ikke alle ville dratt hjemover samtidig, det må jo hjelpe?

 

Ja selfølgelig finnes det idioter der ute men er dette noe som kanskje kan hjelpe ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei nei, tanken er at hvis prisen er lavere så vil folk kanskje drikke mindre hjemme.

Er jo klar over at folk fortsatt vil dra på vors, men kanskje ikke drikke like mye ettersom det er billigere og drikke på byn.

 

Uansett om det hjelper på fyllebråk så er det fortsatt for høye utgifter på alkohol uansett

Lenke til kommentar

Er fyllebråk staten sin egen feil ?

Ved høye alkohol avgifter som gjør at det er dyrt og drikke på byen, gjør at folk som regel drar på vors og kommer i relativt "godt humør" når de først ankommer byen og utesteder.

 

Der vil de da inta mer alkohol slik at formen blir " enda bedre " , i tilleg så steneger jo alle utesteder likt som fører til at alle sammen "fosse ut " samtidig som igjen skaper kaos.

 

Er dette egentlig oppskriften på bråk? Ja, det er galt og sloss uansett og man må jo personelig ta ansvar for det man gjør. Men kunne mye av dette vært ungått med lavere priser og lengere åpningstider?

Spennende hypotese. Er det mest bråk tidlig på kvelden, i kø for å komme inn, eller i kø for å komme hjem?

 

Jeg ville tro det sistnevnte.

 

En videre økning av alkoprisene vil redusere fylla, og en utvidelse av sjenketidene vil redusere kø og slossing.

Lenke til kommentar

Med utgangspunktet ditt så skulle en tro at du var for å kun tillate salg av alkohol ved utesteder da du frykter fyllebråk. Med drikking i og ved kontrollerte områder kan vi slippe unna problemene som du adresserer her.

 

Poenget er jo ikke og ta all friheten, poenget er at noe kunne vært forhindret ved lengere åpnigstider.

 

Er fyllebråk staten sin egen feil ?

Ved høye alkohol avgifter som gjør at det er dyrt og drikke på byen, gjør at folk som regel drar på vors og kommer i relativt "godt humør" når de først ankommer byen og utesteder.

 

Der vil de da inta mer alkohol slik at formen blir " enda bedre " , i tilleg så steneger jo alle utesteder likt som fører til at alle sammen "fosse ut " samtidig som igjen skaper kaos.

 

Er dette egentlig oppskriften på bråk? Ja, det er galt og sloss uansett og man må jo personelig ta ansvar for det man gjør. Men kunne mye av dette vært ungått med lavere priser og lengere åpningstider?

Spennende hypotese. Er det mest bråk tidlig på kvelden, i kø for å komme inn, eller i kø for å komme hjem?

 

Jeg ville tro det sistnevnte.

 

En videre økning av alkoprisene vil redusere fylla, og en utvidelse av sjenketidene vil redusere kø og slossing.

 

 

Det er nok det sistnevte ja. Men tror ikke en økning er løsningen, tror kanskje at dette bare ender opp med at folk vorser "hardere" hjemme før de da igjen stikker ut

Lenke til kommentar

Nihilist1 har gode poenger for problemstillingen din ang problemer med fyllebråk, økning av alkoholutgiftene vil resultere i at totalt alkoholkonsum vil redusere som igjen vil føre til mindre bråk.

 

Tror ikke folk vil drikke mindre ved at prisene blir høyere.

 

Tror det blir samme konseptet som røyk, selvom prisen blir høyere så slutter ikke folk av den grunn

Lenke til kommentar

Folk røyker mindre enn for 10 år siden.

Jeg sier at folk vil drikke mindre, ikke slutte å drikke.

Og folk vorser omtrent like alle steder, jeg har vært fester i flere land uten at jeg kan si at det er noe forskjell mellom hvor mye man vorser før man skal på byen.

 

Statens oppgave: sørge for at folk får leve i fred.

 

Det er ikke statens oppgave å bestemme hva du putter i kroppen din.

Lenke til kommentar

edit :

 

til ape i båt

 

ikke det nei?

 

hva med å bare innføre coffeshops der det er lovlig å røyke og spise marijuana / hasj ?

 

Så kan staten gjøre en vurdering på hvilken gruppe av rusa mennesker som lager mest bråk og faenskap i helgene. De som blir arrestert må avlegge blodprøve, så kan det lages en ganske fin statistikk.

Endret av Lumpness
Lenke til kommentar

Er fyllebråk staten sin egen feil ?

 

Først og fremst de som lager bråk sin feil.

 

Jeg er mot barnevakt-staten, og mener at alle bør få drikke når de vil.

 

Joda, det sier jeg og. Men tanken er jo at dette kanskje kunne vært et steg i riktig retning

Lenke til kommentar

Tror først og fremst at skjenketidene bør utvides. Sånn som det er nå så vorser man i noen timer og er full før man allerede ut (For hvem har vel råd til å drikke seg full på øl for 80kr for halvliteren) også må alle ut på samme tid når -alle- utestedene stenger. I en by som Kr.Sand er det noen tusen mennesker som skal hjem samtidig, mange av dem liker ikke hverandre i edru tilstand en gang. Hvis ikke det byr opp til bråk så vet ikke jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...