Gå til innhold

Vestlendinger: Vestlandsk separatisme?


  

122 stemmer

  1. 1. Hva FØLER og/eller TENKER du når du ser det vedlagte bildet?!

    • "En skam, jeg digger å få mindre enn det jeg fortjener"
      3
    • "En sann drøm! La Bergen bli hovedstad, og "Å Vestland, Vestland" bli nasjonalsang"
      30
    • "Dette har me venta på, men Stavanger må bli hovedstad"
      15
    • "Strålande - men me må teke namnet "Nynorge" og skrive nynorsk"
      8
    • "Jeg liker konseptet, men heller Romsdal og Nordmøre enn Agder"
      10
    • "Æ liger å seile i båd på havet, og æ æ' ikke vestlending"
      6
    • "I kjem ifra Molde/Åndalsnes/etc og i e vestlending"
      1
    • "Æ e trønder og æ vil også værra me'"
      3
    • "Forbannede grinebitere, dere fikk Bergensbanen i 1910, er ikke det nok?"
      14
    • "Din landssviker! Du bør henges i galge på Karl Johan"
      32


Anbefalte innlegg

quote: Ser at Arebrått har sagt dette men finner ingen videre kilder på dette. Da er det jo fortsatt bare en påstand. Da stoler jeg fortsatt på statistisk sentralbyrås tall. Disse konkluderer jo også med at Vestlendingen på ingen måte bidrar med enn Østlendingen, tvert i mot

 

Som tidligere påpekt SSB anser at det Statlig byråkratiet er ett "bidrag", dermed kommer Oslo ganske bra ut :hmm:

 

Det er sant, men om jeg forstår tallene rett viser disse at den jevne innbygger i Oslo bidrar mest i landet. Altså at enkeltpersonene der hver bidrar mest, derfor blir jo også påstanden om at alle andre sine skattepenger havner i Oslo litt drøy frem til vi ser noen kilder på dette. Jeg synes det har vært mye sutring rundt dette men veldig lite fakta lagt frem som viser at Oslo krafser til seg alle andres penger.

 

Dessuten må man jo ha ett statsaparat osv. Da er det jo naturlig at dette ligger i Oslo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

quote: Ser at Arebrått har sagt dette men finner ingen videre kilder på dette. Da er det jo fortsatt bare en påstand. Da stoler jeg fortsatt på statistisk sentralbyrås tall. Disse konkluderer jo også med at Vestlendingen på ingen måte bidrar med enn Østlendingen, tvert i mot

 

Som tidligere påpekt SSB anser at det Statlig byråkratiet er ett "bidrag", dermed kommer Oslo ganske bra ut :hmm:

 

Det er sant, men om jeg forstår tallene rett viser disse at den jevne innbygger i Oslo bidrar mest i landet. Altså at enkeltpersonene der hver bidrar mest, derfor blir jo også påstanden om at alle andre sine skattepenger havner i Oslo litt drøy frem til vi ser noen kilder på dette. Jeg synes det har vært mye sutring rundt dette men veldig lite fakta lagt frem som viser at Oslo krafser til seg alle andres penger.

 

Dette er mulig, men jeg tror ikke det er mulig å få tallene fra SSB uten de Stats-avhengige (personer og bedrifter). Inntil det er bevist stiller jeg meg tvilende.

 

Dessuten må man jo ha ett statsaparat osv. Da er det jo naturlig at dette ligger i Oslo

Hvor har du det fra at man MÅ ha ett statsaparat?

Sidestiller denne påstanden med en om at man MÅ ha AIDS, det er mulig at man har sykdommen men det følger ikke derav at man MÅ.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

quote: Ser at Arebrått har sagt dette men finner ingen videre kilder på dette. Da er det jo fortsatt bare en påstand. Da stoler jeg fortsatt på statistisk sentralbyrås tall. Disse konkluderer jo også med at Vestlendingen på ingen måte bidrar med enn Østlendingen, tvert i mot

 

Som tidligere påpekt SSB anser at det Statlig byråkratiet er ett "bidrag", dermed kommer Oslo ganske bra ut :hmm:

 

Det er sant, men om jeg forstår tallene rett viser disse at den jevne innbygger i Oslo bidrar mest i landet. Altså at enkeltpersonene der hver bidrar mest, derfor blir jo også påstanden om at alle andre sine skattepenger havner i Oslo litt drøy frem til vi ser noen kilder på dette. Jeg synes det har vært mye sutring rundt dette men veldig lite fakta lagt frem som viser at Oslo krafser til seg alle andres penger.

 

Dette er mulig, men jeg tror ikke det er mulig å få tallene fra SSB uten de Stats-avhengige (personer og bedrifter). Inntil det er bevist stiller jeg meg tvilende.

 

Dessuten må man jo ha ett statsaparat osv. Da er det jo naturlig at dette ligger i Oslo

Hvor har du det fra at man MÅ ha ett statsaparat?

Sidestiller denne påstanden med en om at man MÅ ha AIDS, det er mulig at man har sykdommen men det følger ikke derav at man MÅ.

 

Første avsnittet ditt forsto jeg ikke helt. Det er vell slik at Oslofolk, uavhengig av jobb, betaler mer skatt enn andre? Altså har vi fortsatt ikke noe som tyder på at Oslo krafser til seg alle andres penger, tvert i mot.

 

Siste avsnittet skal jeg selvfølgelig presisere litt, man må ikke ha ett statsaparat, man kan jo være tilhenger av forskjellige komiske løsninger osv. Men i en stat må man nesten det, og de fleste i landet ønsker en stat, altså må man i denne staten ha ett statsaparat. Klarer nå?

Lenke til kommentar

Første avsnittet ditt forsto jeg ikke helt. Det er vell slik at Oslofolk, uavhengig av jobb, betaler mer skatt enn andre? Altså har vi fortsatt ikke noe som tyder på at Oslo krafser til seg alle andres penger, tvert i mot.

Hmm, la oss se.

 

Du er kanskje av den formening at Stoltenberg betaler skatt?

 

http://skattelister.aftenposten.no/skattelister/1084062/Jens%20%20Stoltenberg

 

mens Kongen ikke betaler skatt (søk skattelisten)?

 

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/kongeparet-ber-om-loennsoekning-paa-to-millioner-3167070.html

 

Mao Stoltenberg bidrar til samfunnet, mens Kongen ikke bidrar?

 

Siste avsnittet skal jeg selvfølgelig presisere litt, man må ikke ha ett statsaparat, man kan jo være tilhenger av forskjellige komiske løsninger osv. Men i en stat må man nesten det, og de fleste i landet ønsker en stat, altså må man i denne staten ha ett statsaparat. Klarer nå?

Tja, jeg er jo "tilhenger av forskjellige komiske løsninger" så for meg er det litt merkelig at dere som ønsker Stat også stort sett er villige til å støtte voldsbruk mot oss som ikke ønsker det kun fordi dere er i flertall. Det som værre er at dere kaller dette for en RettsStat.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Første avsnittet ditt forsto jeg ikke helt. Det er vell slik at Oslofolk, uavhengig av jobb, betaler mer skatt enn andre? Altså har vi fortsatt ikke noe som tyder på at Oslo krafser til seg alle andres penger, tvert i mot.

Hmm, la oss se.

 

Du er kanskje av den formening at Stoltenberg betaler skatt?

 

http://skattelister.aftenposten.no/skattelister/1084062/Jens%20%20Stoltenberg

 

mens Kongen ikke betaler skatt (søk skattelisten)?

 

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/kongeparet-ber-om-loennsoekning-paa-to-millioner-3167070.html

 

Mao Stoltenberg bidrar til samfunnet, mens Kongen ikke bidrar?

 

Siste avsnittet skal jeg selvfølgelig presisere litt, man må ikke ha ett statsaparat, man kan jo være tilhenger av forskjellige komiske løsninger osv. Men i en stat må man nesten det, og de fleste i landet ønsker en stat, altså må man i denne staten ha ett statsaparat. Klarer nå?

Tja, jeg er jo "tilhenger av forskjellige komiske løsninger" så for meg er det litt merkelig at dere som ønsker Stat også stort sett er villige til å støtte voldsbruk mot oss som ikke ønsker det kun fordi dere er i flertall. Det som værre er at dere kaller dette for en RettsStat.

Anngående det første avsnittet ditt vet jeg ikke hvor du vil hen. Hva er det du prøver å si?

 

Forøvrig trenger vi ikke å ta en stakkars oss liberalister diskusjon her inne tror jeg.

Lenke til kommentar

Anngående det første avsnittet ditt vet jeg ikke hvor du vil hen. Hva er det du prøver å si?

Tilsvar på din påstand:

Det er vell slik at Oslofolk, uavhengig av jobb, betaler mer skatt enn andre? Altså har vi fortsatt ikke noe som tyder på at Oslo krafser til seg alle andres penger, tvert i mot.

Jeg prøver å "make my point", så det hadde vært greit om du svarte på spørsmålet. Hvem bidrar i din oppfattning?

 

A. Stoltenberg

B. Kongen

C. Begge

D. Ingen av dem

 

Forøvrig trenger vi ikke å ta en stakkars oss liberalister diskusjon her inne tror jeg.

Greit nok.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Jeg mener Stoltenberg bidrar, kongen bidrar ikke som skattebetaler men tilsvarende en president eller ett monument for den del

 

Hmmm.

 

Om vi da gjoer Stoltenbergs loenn skattefri (slik det var foer og fortsatt er for Kongen), men reduserer den til 714,410kr (hans nettoloenn), saa slutter plutselig Stoltenberg aa bridra?

 

Og om vi gir Kongen en justering av apanasjen som han ber om og justerer den opp med Kr2M til kr 11M, men ilegger Kongen skatt paa 18.2% saa begynner han plutselig aa bidra med Kr2M ifoelge deg?

 

Har du lagt merke til "trikset"?

 

Det er selvfoelgelig irrelevant hvorvidt Statsansatte later som om de betaler skatt som alle andre.

 

Statsansatte tilhoerer en gruppe som er netto skatte-mottagere, at de later som om de ogsaa betaler skatt er kun for aa gjoere systemet mer akseptabelt (ie lure og bedra) for de i det private naeringsliv som er netto skatte-betalere.

 

Ingen i staten "bidrar", de er alle en belastning (snyltere/parasitter) paa samfunnet, man ser det bare klarere med Kongen enn med resten.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Jeg mener Stoltenberg bidrar, kongen bidrar ikke som skattebetaler men tilsvarende en president eller ett monument for den del

 

Hmmm.

 

Om vi da gjoer Stoltenbergs loenn skattefri (slik det var foer og fortsatt er for Kongen), men reduserer den til 714,410kr (hans nettoloenn), saa slutter plutselig Stoltenberg aa bridra?

 

Og om vi gir Kongen en justering av apanasjen som han ber om og justerer den opp med Kr2M til kr 11M, men ilegger Kongen skatt paa 18.2% saa begynner han plutselig aa bidra med Kr2M ifoelge deg?

 

Har du lagt merke til "trikset"?

 

Det er selvfoelgelig irrelevant hvorvidt Statsansatte later som om de betaler skatt som alle andre.

 

Statsansatte tilhoerer en gruppe som er netto skatte-mottagere, at de later som om de ogsaa betaler skatt er kun for aa gjoere systemet mer akseptabelt (ie lure og bedra) for de i det private naeringsliv som er netto skatte-betalere.

 

Ingen i staten "bidrar", de er alle en belastning (snyltere/parasitter) paa samfunnet, man ser det bare klarere med Kongen enn med resten.

 

Det mener du, omtrent alle i landet er uenige. Kanskje du skal dra den diskusjonen i en av dlftrådene?

Lenke til kommentar

 

Ingen i staten "bidrar", de er alle en belastning (snyltere/parasitter) paa samfunnet, man ser det bare klarere med Kongen enn med resten.

 

For noe pølsevev. En lege bidrar ikke mindre om jeg betaler 1000 kr til han via skatt enn 1000 kr direkte ut av egen lomme. Det er like tøvete som å si at ingen i det private bidrar bare ordi det finnes grupper i det private som ikke bidrar til samfunnet som helhet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det mener du, omtrent alle i landet er uenige.

 

Tja, ser du gikk tom for argumenter og maatte ty til Argumentum_ad_populum

 

Kanskje du skal dra den diskusjonen i en av dlftrådene?

Hvorfor diskutere med DLF? Du ligger da paa samme linje som dem, saa jeg ser ikke hvorfor du heller vil at jeg diskutere med deg paa de traadene. Argumentene deres er akkurat det samme som dine i deres forsvar av staten.

 

I denne traaden er det relevant for diskusjonen om Vestlandet bidrar mer (eller mindre) enn Oslo.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Ingen i staten "bidrar", de er alle en belastning (snyltere/parasitter) paa samfunnet, man ser det bare klarere med Kongen enn med resten.

 

For noe pølsevev. En lege bidrar ikke mindre om jeg betaler 1000 kr til han via skatt enn 1000 kr direkte ut av egen lomme. Det er like tøvete som å si at ingen i det private bidrar bare ordi det finnes grupper i det private som ikke bidrar til samfunnet som helhet.

 

AtW

Herzeleid bela seg paa skattebataling som "bidrag", jeg burde kanske skrevet at ingen Statsansatt betaler skatt! Fornoyd?

 

PS. Din paastand om at "En lege bidrar ikke mindre om jeg betaler 1000 kr til han via skatt enn 1000 kr direkte ut av egen lomme." er desuten usann, men det er en lengre story som ikke er searlig relevant for "Vestlandsk separatisme" paa samme maate som spoersmaalet om finansielle bidrag (ie skatt).

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det mener du, omtrent alle i landet er uenige.

 

Tja, ser du gikk tom for argumenter og maatte ty til Argumentum_ad_populum

 

Kanskje du skal dra den diskusjonen i en av dlftrådene?

Hvorfor diskutere med DLF? Du ligger da paa samme linje som dem, saa jeg ser ikke hvorfor du heller vil at jeg diskutere med deg paa de traadene. Argumentene deres er akkurat det samme som dine.

 

I denne traaden er det relevant for diskusjonen om Vestlandet bidrar mer (eller mindre) enn Oslo.

Ikke gjør deg enda dummere nå slik som du åpner, det kler deg ikke og er bare pinlig. Jeg ser du vil ha duskusjonen over i en retning det du kan snakke om hvilket overgrep staten er mot liberalister osv. Det er oftopic og ikke en duskusjon vi skal ta her. Det handler ikke om mengde argumenter, men hvor de hører hjemme.

Du kan gjerne opprette en egen tråd om dette er ett bidrag eller ikke,

Lenke til kommentar

Ikke gjør deg enda dummere nå slik som du åpner, det kler deg ikke og er bare pinlig. Jeg ser du vil ha duskusjonen over i en retning det du kan snakke om hvilket overgrep staten er mot liberalister osv. Det er oftopic og ikke en duskusjon vi skal ta her.

Faktisk er det ikke dette jeg proevde aa faa frem, men ett tilsvar til din paastand:

 

Det er vell slik at Oslofolk, uavhengig av jobb, betaler mer skatt enn andre? Altså har vi fortsatt ikke noe som tyder på at Oslo krafser til seg alle andres penger, tvert i mot.

 

Jeg tar ikke stilling til om utsagnet er riktig eller ikke, jeg kun paapeker at du ikke har tilstrekkelig informasjon om du bruker SSB som bevis. Informasjon fra SSB er for daarlig rett og slett.

 

Til din fordel saa kan neppe vestlendingen bevise at de bidrar mest heller.

 

PS. Er IKKE objektivist (DLFr). De er for religioese og totalitaere. :roll:

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Lønningene til politikerne og statsapparatet i Oslo er jo relevante - dette er jo "drøvtygging" av verdiskapning andre steder i landet. Om politikerne gir seg selv mer i lønn øker verdiskapningen i Oslo.

 

I utgangspunktet syns jeg ikke at vestlendingene fortjener "mer" enn østlendingene. Jeg syns bare at vestlendingene skal få LIKE MYE som østlendingene - men det virker som om Vestlandet må bli eget land for at det skal skje.

 

Infrastrukturen mellom Bergen og Stavanger burde vært som den mellom Malmö og Göteborg! Og det FORTJENER vi vestlendinger..

Lenke til kommentar

Nei, det er det som er penget, informasjonen til SSB er neppe ideell, men det er foreløpig den beste informasjonen som er presentert. Informasjonen til SSB tyder ikke på at vestlendingene verdiskaper så mye mer.

 

AtW

 

Hmmm, saa om den best informasjon var i avisens Horoskop saa ville du ha brukt den selv om du visste den ikke var riktig?

 

Mitt poeng er at informasjonen fra SSB er like ubrukelig som Horoskopet for dette spoermaalet om hvem som betaler mest skatt Vest vs Oest.

 

Grunnen til at SSB IKKE gir tilgang til denne informasjonen er selvfoelgelig at det vill foere til strid om ressurser mellom landsdeler og tilslutt loesrivelse av de som betaler kalaset (uavhengig av hvor disse befinner seg)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Lønningene til politikerne og statsapparatet i Oslo er jo relevante - dette er jo "drøvtygging" av verdiskapning andre steder i landet. Om politikerne gir seg selv mer i lønn øker verdiskapningen i Oslo.

Kan jeg forstaa det slik at dere paa Vestlandet ikke vil ha hverken Politikere eller Byraakrater etter en loesrivelse?

 

I utgangspunktet syns jeg ikke at vestlendingene fortjener "mer" enn østlendingene. Jeg syns bare at vestlendingene skal få LIKE MYE som østlendingene - men det virker som om Vestlandet må bli eget land for at det skal skje.

 

Om ditt oenske om loesrivelse er grunnet i "at vestlendingene skal få LIKE MYE som østlendingene" maa jeg bare si at det er fullt mulig at dere ender opp med "at vestlendingene skal få LIKE MYE som Islendingene"

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Nei, det er det som er penget, informasjonen til SSB er neppe ideell, men det er foreløpig den beste informasjonen som er presentert. Informasjonen til SSB tyder ikke på at vestlendingene verdiskaper så mye mer.

 

AtW

 

Hmmm, saa om den best informasjon var i avisens Horoskop saa ville du ha brukt den selv om du visste den ikke var riktig?

 

Mitt poeng er at informasjonen fra SSB er like ubrukelig som Horoskopet for dette spoermaalet om hvem som betaler mest skatt Vest vs Oest.

 

Grunnen til at SSB IKKE gir tilgang til denne informasjonen er selvfoelgelig at det vill foere til strid om ressurser mellom landsdeler og tilslutt loesrivelse av de som betaler kalaset (uavhengig av hvor disse befinner seg)

 

Spørsmålet for min del er ikke skattebetaling. Spørsmålet er om verdiskapning. Det påstås at vestlandet for mindre enn verdiskapningen tilsier det tyder ikke SSBs tall på. Det påstås at vestlandet ikke får like mye per innbygger, tall tidligere i tråden tyder på at dette er feil.

 

AtW

Lenke til kommentar

Spørsmålet for min del er ikke skattebetaling. Spørsmålet er om verdiskapning. Det påstås at vestlandet for mindre enn verdiskapningen tilsier det tyder ikke SSBs tall på. Det påstås at vestlandet ikke får like mye per innbygger, tall tidligere i tråden tyder på at dette er feil.

 

AtW

 

Naar det gjelder verdiskapning anter SSB at statens verdiskapning er identisk med dens kostnader. Jeg ser ingen god begrunnelse for at dette skulle vaere korrekt.

 

Paa den annen side saa ser sikkert Vestlendingene paa oljen som "sin" verdiskapning , noe jeg heller ikke kan se noen god begrunnelse for.

 

MAO jeg tror ikke det er mulig aa si noe sikkert om dette spoersmaalet paa grunnlag av tilgjengelig informasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...