Gå til innhold

Vestlendinger: Vestlandsk separatisme?


  

122 stemmer

  1. 1. Hva FØLER og/eller TENKER du når du ser det vedlagte bildet?!

    • "En skam, jeg digger å få mindre enn det jeg fortjener"
      3
    • "En sann drøm! La Bergen bli hovedstad, og "Å Vestland, Vestland" bli nasjonalsang"
      30
    • "Dette har me venta på, men Stavanger må bli hovedstad"
      15
    • "Strålande - men me må teke namnet "Nynorge" og skrive nynorsk"
      8
    • "Jeg liker konseptet, men heller Romsdal og Nordmøre enn Agder"
      10
    • "Æ liger å seile i båd på havet, og æ æ' ikke vestlending"
      6
    • "I kjem ifra Molde/Åndalsnes/etc og i e vestlending"
      1
    • "Æ e trønder og æ vil også værra me'"
      3
    • "Forbannede grinebitere, dere fikk Bergensbanen i 1910, er ikke det nok?"
      14
    • "Din landssviker! Du bør henges i galge på Karl Johan"
      32


Anbefalte innlegg

Det er nettopp det som er så tåpelig i retorikken. "joohoo, vi har fortjent mye mer, siden vi tilfeldigvis bor nærme en ressurs", det viktige er hvem som står bak teknologien, utstyret og jobbingen for å få benyttet disse ressursene.

 

AtW

 

Jeg har hørt om en svunnen tid:

Den gang da så betalt man skatt til Oslo og til kommunen man var. Satte man opp kontoret og basen av selskapet i Oslo på papiret, betalte man ikke omtrent dobbelt opp på skatten som selskap.

Dette sier å være grunnen til at VELDIG MYE er sentralisert imot Oslo.

En gang senere ble denne reguleringen fjernet, men da hadde skadden allerede skjedd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er galt med den meningen er at i Norge betaler vi skatt fordi vi alle skal bidra til å utvikle samfunnet sammen. Det henger da ikke på greip at mesteparten av transportbudsjettet skal settes til en del av Norge som ikke har industri som er avhengig av gode veier. På mange strekninger i Norge hvor det er industri er det store lastebiler som kjører på veier som er bygd for to personbiler, og da skjer det ofte ulykker. Store deler av Østlandet har også bedre utbygd kollektivtilbud og det er vel også til det beste for de store byene at man utbedrer kollektivtilbudet så man får ned trafikkaoset der.

 

Nå finner jeg ikke den artikkelen i VG/Dagbladet som hadde Stoltenberg på bildet i en sak der man hadde bygd ut en firefelts veg fra grensen til Sverige til Oslo, og han sa at vi hadde gode veger. Tror du folk føler at Stoltenberg er også deres statsminister mens hodet dunker i biltaket hver gang de kjører i ett hull i veien.

 

Tallene lyger ikke, men når statsbudsjettet er slik at man må prioritere i dette landet, så finnes det mange andre steder i Norge enn Østlandet som hadde trengt utbedring.

Lenke til kommentar

Nå glemte jeg å nevne at det var de tallene du kom opp med i form av hvor mye man får ut av hver krone til ulykker. Men se på denne artikkelen: Dårligst veier i nord Veier i nord har alltid vært taper i statsbudsjettet og derfor er etterslepet enormt. Om man skulle gitt penger etter innbyggertallet ville veien i nord sett ut som de gjorde da man brukte hester og kjerre

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar

Nå glemte jeg å nevne at det var de tallene du kom opp med i form av hvor mye man får ut av hver krone til ulykker. Men se på denne artikkelen: Dårligst veier i nord Veier i nord har alltid vært taper i statsbudsjettet og derfor er etterslepet enormt. Om man skulle gitt penger etter innbyggertallet ville veien i nord sett ut som de gjorde da man brukte hester og kjerre

 

Selvfølgelig er det dårligst veier der det er minst traifkk, noe annet er ravende irrasjonell pengebruk. Så problemet ditt er ikke at folk i nord får mindre enn andre per innbygger? Problemet er at de ikke får nok mer enn alle andre?

 

AtW

Lenke til kommentar

"Norge" tjener mest på å forbedre de allerede nestenperfekte veiene på Østlandet, for da kan antall trafikkdrepte reduseres fra relativt få, til enda færre. Men for å sette det på spissen, så betyr jo nesten det at Østlendinger er mer verdt enn resten. Det er bedre å bruke 5 milliarder på å redde 3 østlendinger i året, enn å bruke 10 milliarder på å redde 5 vestlendinger i året. Jeg er jo klar over at det dør vestlendinger i trafikken på østlandet, og omvendt, såklart. Men er det slik at man ikke skal forbedre vestlandsveiene før det er 0 trafikkdrepte på Østlandet?

 

Om Vestlandet hadde vært eget land og hatt oljen for seg selv, så hadde det lønnet seg for oss å ruste opp veiene på Vestlandet. Jeg syns ikke at vestlendinger er griske når vi vil ha det som egentlig er vårt.

 

La oss si at du er utdannet lege, men du jobber som bussjåfør. Er du da grisk om du heller vil jobbe som lege og cashe inn mer?

 

http://www.abcnyheter.no/abc-penger/okonomi/110124/bruk-pengene-i-sentrale-strok

 

Der er det en østlandsk bedreviter som mer eller mindre sier: "det er ingen vits i å bygge veier på Vestlandet, for når oljen er oppbrukt kommer alle vestlendingene til å flytte til Oslo likevel".

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar

"Norge" tjener mest på å forbedre de allerede nestenperfekte veiene på Østlandet, for da kan antall trafikkdrepte reduseres fra relativt få, til enda færre. Men for å sette det på spissen, så betyr jo nesten det at Østlendinger er mer verdt enn resten. Det er bedre å bruke 5 milliarder på å redde 3 østlendinger i året, enn å bruke 10 milliarder på å redde 5 vestlendinger i året. Jeg er jo klar over at det dør vestlendinger i trafikken på østlandet, og omvendt, såklart. Men er det slik at man ikke skal forbedre vestlandsveiene før det er 0 trafikkdrepte på Østlandet?

 

Nei, det betyr at de er verd det samme, men tilfeldigvis er billigere å redde.

 

AtW

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det dårligst veier der det er minst traifkk, noe annet er ravende irrasjonell pengebruk. Så problemet ditt er ikke at folk i nord får mindre enn andre per innbygger? Problemet er at de ikke får nok mer enn alle andre?

 

AtW

 

"Problemet" er at folk utenfor det sentrale Østlandet føler seg mindreverdiggjort. Er vi egentlig ett land når ikke alle er like mye verdt? Tar man utgangspunkt i mitt (uortodokse?) kart i post nr 70, så bor det 2,42 millioner i det jeg har kalt "Norge", 1,42 millioner i "Fjordland", 620000 i "Trønderland", og 390000 i "Hålogaland". Til sammenligning: Island har 320000 innbyggere.

51 % av innbyggerne i dagens Norge hadde kommet i utbryterrepublikkene. Mindretallet undertrykker flertallet og lar oss fortsette å ha dødsveier.

 

Det er nettopp det som er så tåpelig i retorikken. "joohoo, vi har fortjent mye mer, siden vi tilfeldigvis bor nærme en ressurs", det viktige er hvem som står bak teknologien, utstyret og jobbingen for å få benyttet disse ressursene.

 

AtW

 

Så om et firma begynte med oljeboring utenfor Nigeria, hadde det da vært OK at Nigeria overhode ikke fikk noe glede av ressursene som ble hentet ut rett utenfor stuedøren deres? Nærhet til ressurser gir ikke krav til noe som helst tilbake? Kan jeg plassere en garasje i hagen din, kanskje?

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det dårligst veier der det er minst traifkk, noe annet er ravende irrasjonell pengebruk. Så problemet ditt er ikke at folk i nord får mindre enn andre per innbygger? Problemet er at de ikke får nok mer enn alle andre?

 

AtW

 

"Problemet" er at folk utenfor det sentrale Østlandet føler seg mindreverdiggjort. Er vi egentlig ett land når ikke alle er like mye verdt? Tar man utgangspunkt i mitt (uortodokse?) kart i post nr 70, så bor det 2,42 millioner i det jeg har kalt "Norge", 1,42 millioner i "Fjordland", 620000 i "Trønderland", og 390000 i "Hålogaland". Til sammenligning: Island har 320000 innbyggere.

51 % av innbyggerne i dagens Norge hadde kommet i utbryterrepublikkene. Mindretallet undertrykker flertallet og lar oss fortsette å ha dødsveier.

 

Det er nettopp det som er så tåpelig i retorikken. "joohoo, vi har fortjent mye mer, siden vi tilfeldigvis bor nærme en ressurs", det viktige er hvem som står bak teknologien, utstyret og jobbingen for å få benyttet disse ressursene.

 

AtW

 

Så om et firma begynte med oljeboring utenfor Nigeria, hadde det da vært OK at Nigeria overhode ikke fikk noe glede av ressursene som ble hentet ut rett utenfor stuedøren deres? Nærhet til ressurser gir ikke krav til noe som helst tilbake? Kan jeg plassere en garasje i hagen din, kanskje?

 

Skal man ta hensyn til folks irrasjonelle føleri? Jeg har nettopp argumentert hvorfor alle er like mye verd. Setter man samme pris på alle liv så vil man automatisk gi mindre penger til mindre trafikkerte veier. Det motsatte er å argumentere for at folk i utgangsstrøk er mer verd enn andre. Jeg bor forøvrig ikke på det sentrale østland, og kan ikke akkurat si jeg føler meg særlig enig i denne sutringen over "undertrykkelse". Realiteten er vel snarere at store ressurser brukes på distriktene, med varierende hell.

 

Om det hadde vært ok er ikke spørsmålet, folk drar opp mas om hva man fortjener. Norge hadde flaks at det var olje her. Akkurat hvor den lå er helt tilfeldig. Om oljen hadde vært på østlandet, så hadde plutselig østlendingene fortjent mye mere penger?

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå glemte jeg å nevne at det var de tallene du kom opp med i form av hvor mye man får ut av hver krone til ulykker. Men se på denne artikkelen: Dårligst veier i nord Veier i nord har alltid vært taper i statsbudsjettet og derfor er etterslepet enormt. Om man skulle gitt penger etter innbyggertallet ville veien i nord sett ut som de gjorde da man brukte hester og kjerre

 

Selvfølgelig er det dårligst veier der det er minst traifkk, noe annet er ravende irrasjonell pengebruk. Så problemet ditt er ikke at folk i nord får mindre enn andre per innbygger? Problemet er at de ikke får nok mer enn alle andre?

 

AtW

 

Så må du også ta klimaet med i beregningen, det gir også stor slitasje på veinettet. Men til ettertanke, nu nylig utbedra Finland en veistrekning mellom to bygder i Nord-Finland (nærmere bestemt grensen til Norge) som har mindre enn 600 innbyggere tilsammen, de utvida den og la på ny asfalt. Det har ikke blitt gjot på norsk side på mange tiår. Staten har ansvaret for riksvegene og derfor er deres ansvar å vedlikeholde de ihvertfall til forsvarlig standard, men som artikkelen jeg henviste til så er ikke dette tilfellet. På Østlandet snakker man om utbedring altså oppgradering av veinettet, og ikke vedlikeholde det til en forsvarlig standard. Det viser jo en klar ujevn fordeling i det vi kaller transportbudsjettet.

 

Når det gjelder avstander pasientreiser så er Finnmark på landstoppen: En pasient fra Vardø på vei til Kirkenes sykehus må ferdes en 200 km lang vei. Med ingen andre måter for transport, er veinettet i Finnmark en livsnerve som må vedlikeholdes jevnlig.

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar

Nå glemte jeg å nevne at det var de tallene du kom opp med i form av hvor mye man får ut av hver krone til ulykker. Men se på denne artikkelen: Dårligst veier i nord Veier i nord har alltid vært taper i statsbudsjettet og derfor er etterslepet enormt. Om man skulle gitt penger etter innbyggertallet ville veien i nord sett ut som de gjorde da man brukte hester og kjerre

 

Selvfølgelig er det dårligst veier der det er minst traifkk, noe annet er ravende irrasjonell pengebruk. Så problemet ditt er ikke at folk i nord får mindre enn andre per innbygger? Problemet er at de ikke får nok mer enn alle andre?

 

AtW

 

Så må du også ta klimaet med i beregningen, det gir også stor slitasje på veinettet. Men til ettertanke, nu nylig utbedra Finland en veistrekning mellom to bygder i Nord-Finland (nærmere bestemt grensen til Norge) som har mindre enn 600 innbyggere tilsammen, de utvida den og la på ny asfalt. Det har ikke blitt gjot på norsk side på mange tiår. Staten har ansvaret for riksvegene og derfor er deres ansvar å vedlikeholde de ihvertfall til forsvarlig standard, men som artikkelen jeg henviste til så er ikke dette tilfellet. På Østlandet snakker man om utbedring altså oppgradering av veinettet, og ikke vedlikeholde det til en forsvarlig standard. Det viser jo en klar ujevn fordeling i det vi kaller transportbudsjettet.

 

Når det gjelder avstander pasientreiser så er Finnmark på landstoppen: En pasient fra Vardø på vei til Kirkenes sykehus må ferdes en 200 km lang vei. Med ingen andre måter for transport, er veinettet i Finnmark en livsnerve som må vedlikeholdes jevnlig.

 

Jeg ser ikke at det endrer noe i spørsmålet jeg stilte? Problemet ditt er ikke folk i nor ikke får nok mer enn alle andre?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kjørte bil på østlandet for en tid tilbake, og på E6 utenfor Lillestrøm var det liksom skilt med "Veiskulder mangler - nedsatt hastighet". Og der var hastigheten nedsatt fra 100 til 70 km/t. Veiskulderen på Østlandet er jo nesten like bred som hele E6 i Nordland, Troms og Finnmark: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Tømmernes.jpg

 

Og den aktuelle strekningen av E6 på det bildet er antageligvis den beste nord for Nord-Trøndelag..

 

Om vi nå ser bort ifra penger og olje og griskhet - hvorfor skal Norge være ett land til evig tid?

 

La oss si at du er østlending, også reiser du til syden. Om du hadde truffet noen trøndere der nede, når du skulle fortalt noen andre om sydenturen, så hadde du sagt: "jeg møtte noen trøndere som jeg ble kjent med", og ikke "jeg møtte noen andre nordmenn som jeg ble kjent med".

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikekr på at jeg hadde sagt nordmenn, men det er vel individuelle forskjeller.

 

Om vi ser bort ifra meningsløs sutring av enkelte som føler at de blir urettferdig behandlet uten å kunne dokumentere det, hvorfor skal norge deles opp?

 

AtW

 

Østfold: E6 - total veilengde: 61.8 km (kilde wikipedia)

# Regjeringen foreslår 317 millioner kroner som statlig investeringsramme for strekningen Riksgrensen/Ørje – Oslo. I tillegg er det regnet med 105 millioner kroner i bompenger fra Oslopakke 3. Innenfor denne rammen prioriteres fullføring av prosjektet Krosby – Knapstad. I tillegg er det foreslått statlige midler til anleggstart på prosjektet Melleby – Momarken, forutsatt at det blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av prosjektet. Det er også satt av midler til videre planlegging av E18 på strekningen Knapstad – Retvedt i Østfold og Akershus, med sikte på anleggsstart i 2013. I tillegg prioriteres trafikksikkerhetstiltak og bygging av gang- og sykkelveier.

# Regjeringen foreslår 20 millioner kroner til anleggsstart på prosjektet E18 Melleby – Momarken. Prosjektet omfatter bygging av om lag 8,3 kilometer vei med midtrekkverk. Ved Hærland skal det bygges en 150 meter lang trefelts tunnel. Det legges nå opp til å bygge fire felt sammenhengende på den om lag 6 kilometer lange strekningen fra Momarken til Hærland. Ved Hærland skal det bygges en 150 meter langt trefelts tunnel. Resten av strekningen bygges med to felt. Det er planlagt toplanskryss ved fylkesveg 123, nordøst for Ramstad, og ved riksveg 22 nord for Momarken.

 

# Det er lokalpolitisk tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiert utbygging av gjenstående deler av E18 i Østfold. Utbyggingen legges opp etappevis, og slik at strekningen Melleby – Momarken i Eidsberg kommune bygges ut først. Det foreligger godkjent reguleringsplan for prosjektet, men arbeidet med ekstern kvalitetssikring gjenstår. Statlige midler er avsatt med sikte på mulig anleggsstart i 2011. Tildeling av statlige midler og anleggsstart forutsetter tilslutning til foreslått bompengeopplegg. Samferdselsdepartementet vil legge fram en egen proposisjon om utbygging og finansiering av E18 på strekningen Melleby – Momarken så snart det foreligger tilstrekkelige avklaringer.

 

# Regjeringen foreslår 175 millioner kroner til E18-prosjektet Krosby – Knapstad. Prosjektet omfatter bygging av om lag åtte kilometer firefeltsveg i Askim, Spydeberg og Hobøl kommuner, med ny bru over Glomma og tunnel gjennom Romåsen. Omlegging av lokalveinettet vestover fra Askim er også en del av prosjektet, som åpnes for trafikk i oktober i år. Midlene til prosjektet i 2011 vil bli benyttet til gjenstående arbeider, blant annet legging av slitelag og til sluttoppgjør. I tillegg til den foreslåtte bevilgningen på 175 millioner kroner er det lagt til grunn 60 millioner kroner i statlige midler for tilbakebetaling til bompengeselskapet.

 

Sum: 527 millioner kr + bevilgninger til tog noe Finnmark ikke har.

 

Finnmark: E6 - total veilengde: 653,7 km (kilde wikipedia)

# 100 millioner kroner er foreslått til E6 Møllnes – Kvenvik – Hjemmeluft i Alta kommune. Prosjektet omfatter delvis bygging av ny vei og delvis utbedring av eksisterende vei på en om lag 9,3 kilometer lang strekning. Fem broer, medregnet kryssing av Kåfjorden, tre tunneler, bygging av gang- og sykkelvei og omlegging av lokalveinettet inngår i prosjektet. Broa over Kåfjorden er 390 meter lang. Prosjektet vil føre til en innkorting av E6 med om lag 6 kilometer. Alta kommunestyre fattet i juni i år et prinsippvedtak om delvis bompengefinansiering av E6 på strekningen Møllnes – Kvenvik – Hjemmeluft. Det arbeides med sikte på endelig kommunal og fylkeskommunal behandling av saken i løpet av høsten 2010. I tillegg skal det gjennomføres ekstern kvalitetssikring av prosjektet. Samferdselsdepartementet vil legge fram en egen proposisjon om utbygging og finansiering av prosjektet så snart det foreligger tilstrekkelige avklaringer. Dersom det blir tilslutning til et opplegg med delvis bompengefinansiering, legges det opp til anleggsstart så tidlig som mulig i 2011.

 

# Arbeidene på delstrekningen E6-Jansnes – Halselv er forsinket som følge av vanskelige grunnforhold i Talvikområdet. Statens vegvesen regner nå med at fullføringen av dette prosjektet er forsinket med ett år, til høsten 2012. Det er derfor ikke behov for midler til prosjektet utover det som er bevilget for 2009 og 2010.

 

# Regjeringen foreslår å bevilge 25 millioner kroner til prosjektet E105 Storskog – Hesseng, som er eneste veiforbindelse mellom Norge og Russland. Den om lag 10 kilometer lange strekningen har dårlig standard, med smal og svingete vei. Prosjektet omfatter omlegging av veien i Elvenes og bygging av ny bro over Pasvikelva. På resten av strekningen skal det gjennomføres utbedringer av kurver og utvidelser av veibredden. Det foreligger godkjent reguleringsplan for strekningen Storskog – Elvenes. For strekningen Elevenes - Hesseng vil arbeidet med reguleringsplan starte høsten 2010. Det legges derfor opp til en etappevis utbygging. For strekningen Storskog - Elvenes er det lagt opp til anleggsstart i april 2011, og denne strekningen ventes åpnet for trafikk i løpet av 2012.

 

# Innenfor en statlig investeringsramme på 98 millioner kroner for E6 Nordkjosbotn - Kirkenes med tilknytningsveier, er det satt av midler til blant annet å fullføre omleggingen av riksvei 94 mellom Skjåholmen bro og Kargnes bro i Kvalsund kommune. I tillegg videreføres opprustingen av veisystemet i Hammerfest sentrum, blant annet deler av riksvei 94.

 

Sum = 223 millioner

 

Kilde: Statsbudsjettet 2011

Så kan du gjerne arrestere meg på utregninga =). Og jeg er klar over at en del blir finansiert med bompenger, noe det e lite av eller ingen i Finnmark.

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar

Hvorfor må jeg flytte bort fra mitt fødested når jeg betaler veiavgifter, skatt, og andre avgifter som alle andre? Jeg har vel like mye rett å kunne kjøre på en vei som er etter nasjonal standard som en i Oslo?

 

fordi det du betaler i skatter og avgifter er ikke nok til å dekke det du forlanger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor må jeg flytte bort fra mitt fødested når jeg betaler veiavgifter, skatt, og andre avgifter som alle andre? Jeg har vel like mye rett å kunne kjøre på en vei som er etter nasjonal standard som en i Oslo?

Tror du din skatt dekker slør utgiftene du bringer pluss veier der du bor? Har alle gudsforlatte steder rett til all kommunikasjon og infrastruktur? Du har like mye rett til å kunne kjøre på en god vei, mensu har ikke noen rett til at den skal legges det du vil. Hva om jeg bosetter meg på vidda med noen venner og opprettet ett lite samfunn på 50 innbyggere, har jeg deb samme retten?

 

Eller for å snu det, hvorfor skal jeg betale for st du sjal kunne bo på en liten plass uten positivt bidrag til landet om du ønsker der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...