Gå til innhold

Vestlendinger: Vestlandsk separatisme?


  

122 stemmer

  1. 1. Hva FØLER og/eller TENKER du når du ser det vedlagte bildet?!

    • "En skam, jeg digger å få mindre enn det jeg fortjener"
      3
    • "En sann drøm! La Bergen bli hovedstad, og "Å Vestland, Vestland" bli nasjonalsang"
      30
    • "Dette har me venta på, men Stavanger må bli hovedstad"
      15
    • "Strålande - men me må teke namnet "Nynorge" og skrive nynorsk"
      8
    • "Jeg liker konseptet, men heller Romsdal og Nordmøre enn Agder"
      10
    • "Æ liger å seile i båd på havet, og æ æ' ikke vestlending"
      6
    • "I kjem ifra Molde/Åndalsnes/etc og i e vestlending"
      1
    • "Æ e trønder og æ vil også værra me'"
      3
    • "Forbannede grinebitere, dere fikk Bergensbanen i 1910, er ikke det nok?"
      14
    • "Din landssviker! Du bør henges i galge på Karl Johan"
      32


Anbefalte innlegg

Når du sier Oslo er mer produktivt enn resten av landet er det fordi du (som SSB) regner offentlig forvaltning som verdiskapning. Dette inkluder punkter som blant annet helse, kultur, undervisning, byråkrater og departementene ++. Det er jo ikke akkurat direkte verdiskapende i ordets rette forstand, og bidrar ikke med penger i statskassen på samme måten som f.eks industri.

 

"SSB mener eksempelvis at offentlige byråkrater produserer like mye som lønnen sin. Slik får Oslo tillagt en "verdiskaping" på 62 milliarder kroner fra offentlig forvaltning.

 

Uten de offentlige ansatte, ville Hordaland og Rogaland være helt på siden av Oslo i produktivitet, viser tallene."

Link

 

Her er også litt snacks fra Fædrelandsvennen (Avis i Kristiansand, men dette er relevant for hele landet):

 

"Den høye verdiskapningen i Oslo har sammenheng med en sterk konsentrasjon av offentlige virksomheter med høyt lønnsnivå innen forskning og undervisning, kultur og medier, helse og medisin, bistand og internasjonal virksomhet og de aktiviteter som er et direkte resultat av hovedstadsfunksjonen (departementer, direktorater og nasjonale organisasjoner og institusjoner). Mye av dette er resultater av offentlig politikk. Den sterkeste private «driveren» i Oslo-regionens økonomi er ulike former for forretningsmessig tjenesteyting (finans, jus, forretningsmessig tjenesteyting etc.)

 

På alle disse områdene står resten av Norge tilsvarende svakt. Hvis Sørlandet Sykehus hadde hatt en ressurstilgang pr. innbygger på linje med landsgjennomsnittet, ville Sørlandet hatt 1,2 milliarder kroner mer til disposisjon. De statlige utgiftene til kulturformål er 4461 kr pr. innbygger i Oslo og 945 kr pr. innbygger i Vest-Agder"

 

Link

 

Og jovisst har dere bompenger i Oslo også, men se på grafene i neste link og du vil oppdage at Hordalendinger og Rogalendinger betaler mange ganger så mye i bompenger som i Oslo og Akershus. Rundt Bergen er det bompenger hvor enn du snur deg, og det er planer om enda flere for å finansiere nye veier..

Link

Og ellers er det masse artikler og avisoppslag der ute som f.eks denne.

Endret av iskaldcola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Også var det dette med "Oslo har høyest andel med høyere utdanning" eller noen nå sa her. "Alle" bedriftene har hovedkontor i Oslo. I Oslo sitter det høyere utdannede pappkrus-distributører som selger papp-kaffekopper til resten av landet. En stor del av jobbene i Oslo er det bare grunnlag for fordi folk i resten av landet har andre typer jobber.

 

Og en annen ting, dere som skrøt av at nasjonalfølelsen var så ekstremt høy. db.no skrev i dag en artikkel om muligheten for en nordisk union - om mer eller mindre å slå sammen de norske landene.

Endret av NothingForever
  • Liker 1
Lenke til kommentar

La ålesund bli vestlandets hovedstad og kvitt oss med nordlendingene og østlandet , da skal vi bli rike

 

Så tar vi nordlendingene tilbake havressursene utenfor kysten vårs som dere har blitt tildelt fra staten. Da blir dere meeeget rike når oljen tar slutt utenfor kysten deres og gasseventyret i norsk-russiske sonen starter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

La ålesund bli vestlandets hovedstad og kvitt oss med nordlendingene og østlandet , da skal vi bli rike

 

Så tar vi nordlendingene tilbake havressursene utenfor kysten vårs som dere har blitt tildelt fra staten. Da blir dere meeeget rike når oljen tar slutt utenfor kysten deres og gasseventyret i norsk-russiske sonen starter.

 

La ålesund bli vestlandets hovedstad og kvitt oss med nordlendingene og østlandet , da skal vi bli rike

 

Så tar vi nordlendingene tilbake havressursene utenfor kysten vårs som dere har blitt tildelt fra staten. Da blir dere meeeget rike når oljen tar slutt utenfor kysten deres og gasseventyret i norsk-russiske sonen starter.

 

La ålesund bli vestlandets hovedstad og kvitt oss med nordlendingene og østlandet , da skal vi bli rike

 

Så tar vi nordlendingene tilbake havressursene utenfor kysten vårs som dere har blitt tildelt fra staten. Da blir dere meeeget rike når oljen tar slutt utenfor kysten deres og gasseventyret i norsk-russiske sonen starter.

 

La ålesund bli vestlandets hovedstad og kvitt oss med nordlendingene og østlandet , da skal vi bli rike

 

Så tar vi nordlendingene tilbake havressursene utenfor kysten vårs som dere har blitt tildelt fra staten. Da blir dere meeeget rike når oljen tar slutt utenfor kysten deres og gasseventyret i norsk-russiske sonen starter.

 

da får dere leve på fisk og reinsdyrkjøtt og subsidier i mellomtiden

Lenke til kommentar

Vi har mineraler verdt milliarder, vi har fisken utenfor nordland, vi har gassen i barentshavet, kanskje det er VI som burde tenke på løsrivelse. Vi burde engentlig i årene fremover ha mye større pengeflom hit til Nord-Norge enn det som er den såkalte nordområdesatsingen.

 

Vestlendingene skal engentlig takke staten for at de la kvotene utenfor Finnmark til salgs til rike vestlendinger. Etter at eierne i Finnmark ikke kunne fiske mer utenfor stuedøra deres pga krigens herjinger (nedbrenning av fiskvær osv) kunne ikke mottakene heller ta imot fisk, dermed ble disse lagt ned og når de ble bygd opp igjen var det ingen som ville levere fisken på land i Finnmark (Vardø etc). Fisken ble shippet ned til Vestlandet hvor det ble foredlet til salgsvare, og dermed gikk Finnmark glipp av en råvare som var verdt utrolig mye penger ihvertfall på den tiden.

Endret av Samegerilja
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Virker som om vi skal følge denne gangen, så skal alle de som sitter nærmest hver ressurs skille seg ut, i håp om å kunne få alt for seg selv.

 

Pengefordelingen i dag taler på ingen måte for at situasjonen kan være slik den er per idag. Kunne vi pusset opp hele E6 og ikke bare den som går inn mot Sverige? E6 som han godeste Truls Svendsen sier "binder" folket sammen, og med å pusse den opp og oppgradere den til nye standard hadde folket følt at pengene deres går til felles gode. Istedenfor å bygge ett nytt Vikersund, Holmenkollen, og det nye Munch-museet, samt den nye Bjørvikatunnellen, som tross alt var bare for å frigjøre areal, altså ingen nødvendig utbygging

Lenke til kommentar

Virker som om vi skal følge denne gangen, så skal alle de som sitter nærmest hver ressurs skille seg ut, i håp om å kunne få alt for seg selv.

Fra barndommen husker jeg en eller annen historie. Det var noe om en som bakte en kake, men ingen ville hjelpe til bakingen. Derimot ville alle hjelpe til med å spise kaken.

 

Det er liksom kyst-Norge som "baker" kaken, men Østlandet tar nesten hele, og vi får smuler igjen. Og Østlandet betrakter seg selv som bakerne, og syns de er snille der de drysser smulene utover resten av landet.

 

Så.. kanskje noe sånt som dette? x_X

Svalbard og Jan Mayen hører selvsagt til den nordligste delen, de to alene gir jo enorme fremtidige verdier.. Hålogaland kan bli det eneste landet som i sin helhet ligger nord for Polarsirkelen! Eller Nordlysland, Midnattsolrepublikken, etc..

 

post-229458-0-86659200-1297524501_thumb.png

Endret av NothingForever
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når du sier Oslo er mer produktivt enn resten av landet er det fordi du (som SSB) regner offentlig forvaltning som verdiskapning. Dette inkluder punkter som blant annet helse, kultur, undervisning, byråkrater og departementene ++. Det er jo ikke akkurat direkte verdiskapende i ordets rette forstand, og bidrar ikke med penger i statskassen på samme måten som f.eks industri.

 

"SSB mener eksempelvis at offentlige byråkrater produserer like mye som lønnen sin. Slik får Oslo tillagt en "verdiskaping" på 62 milliarder kroner fra offentlig forvaltning.

 

Uten de offentlige ansatte, ville Hordaland og Rogaland være helt på siden av Oslo i produktivitet, viser tallene."

Link

 

Her er også litt snacks fra Fædrelandsvennen (Avis i Kristiansand, men dette er relevant for hele landet):

 

"Den høye verdiskapningen i Oslo har sammenheng med en sterk konsentrasjon av offentlige virksomheter med høyt lønnsnivå innen forskning og undervisning, kultur og medier, helse og medisin, bistand og internasjonal virksomhet og de aktiviteter som er et direkte resultat av hovedstadsfunksjonen (departementer, direktorater og nasjonale organisasjoner og institusjoner). Mye av dette er resultater av offentlig politikk. Den sterkeste private «driveren» i Oslo-regionens økonomi er ulike former for forretningsmessig tjenesteyting (finans, jus, forretningsmessig tjenesteyting etc.)

 

På alle disse områdene står resten av Norge tilsvarende svakt. Hvis Sørlandet Sykehus hadde hatt en ressurstilgang pr. innbygger på linje med landsgjennomsnittet, ville Sørlandet hatt 1,2 milliarder kroner mer til disposisjon. De statlige utgiftene til kulturformål er 4461 kr pr. innbygger i Oslo og 945 kr pr. innbygger i Vest-Agder"

 

Link

 

Og jovisst har dere bompenger i Oslo også, men se på grafene i neste link og du vil oppdage at Hordalendinger og Rogalendinger betaler mange ganger så mye i bompenger som i Oslo og Akershus. Rundt Bergen er det bompenger hvor enn du snur deg, og det er planer om enda flere for å finansiere nye veier..

Link

Og ellers er det masse artikler og avisoppslag der ute som f.eks denne.

 

Du kan jo tolke tallene slik du vil, men de viser vell ganske klart att hver den gjennomsnitlige innbygeren i Oslo bidrar mest i landet. Noen av disse jobber i staten osv. men det er jo heller ikke slik at de uten en statlig jobb ville stått arbeidsledige. Det er selvfølgelig flere faktorer som former dette tallet og både at det er mest gunstig å invester og etablere seg i Oslo men også andre negative faktorer som at Oslo må hndtere store mengder innvandring og kriminelle miljøer man ikke finner på mindre plasser.

 

Men som sagt, vi ser at osloborgeren, i gjennomsnitt, bidrar mer enn folk i andre deler av landet. Dette i tilleg til at Oslo er den største byen i landet sier jo litt om hvor store inntekter som hentes inn over skatteseddelen i Oslo og at det kanskje ikke er så rart at man velger å investere en del penger i Oslo og omegn. Behovet er selvfølgelig også større der.

 

Det kommer hele veien inn påstander om at alle pengene blir tatt fra distriketene og at oslo krafser til seg alt, men det er enda ingen kilder på noe slikt i denne tråden, kun det motsatte. Jeg sier ikke at det ikke er slik at Oslo får mer enn det gis, men om det er det burde det snart være mulig å komme med en kilde på det.

Lenke til kommentar

Det store spørsmålet her blir jo i hvilke fylker man betrakter at verdiskapningen på kontinentalsokkelen skjer i. SSB ser ut til å ikke ta med kontinentalsokkelen i sine beregninger i det hele tatt. Alle vestlendinger føler langt inn i sjelen at kontinentalsokkelen utenfor Vestlandet er vestlandsk.

 

De fleste industriselskapene har jo et hovedkontor i Oslo, og det er som oftest de som tar seg av fakturering. Om folk i dress i Oslo selger det folk med kjeledress og hørselvern har produsert i Vest-, Midt- og Nord-Norge, foregår da denne verdiskapningen i Oslo, i V/M/N-Norge, eller begge steder?

 

Vi ikke-østlendinger mener at "verdiskapningen" som foregår på hovedkontorene ikke er reell. Det er mye lettere å flytte en kopimaskin enn et smelteverk. Det er like lett å sende fakturaer fra Vadsø, Sandnessjøen og Førde, som fra Oslo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det store spørsmålet her blir jo i hvilke fylker man betrakter at verdiskapningen på kontinentalsokkelen skjer i. SSB ser ut til å ikke ta med kontinentalsokkelen i sine beregninger i det hele tatt. Alle vestlendinger føler langt inn i sjelen at kontinentalsokkelen utenfor Vestlandet er vestlandsk.

 

De fleste industriselskapene har jo et hovedkontor i Oslo, og det er som oftest de som tar seg av fakturering. Om folk i dress i Oslo selger det folk med kjeledress og hørselvern har produsert i Vest-, Midt- og Nord-Norge, foregår da denne verdiskapningen i Oslo, i V/M/N-Norge, eller begge steder?

 

Vi ikke-østlendinger mener at "verdiskapningen" som foregår på hovedkontorene ikke er reell. Det er mye lettere å flytte en kopimaskin enn et smelteverk. Det er like lett å sende fakturaer fra Vadsø, Sandnessjøen og Førde, som fra Oslo.

 

Så poenget er ikke at Vestlendingen faktisk bidrar særlig mye, men at i havet utenfor der han bor er det store ressurser? Altså er det heller ikke slik at han på noen måte bidrar noe mer?

 

Man trenger mange forskjellige næringer i ett land. Både industri og naturressurser og mer administrative og tjenesteytende næringer. Derfor tror jeg at ett eventuelt nytt land ville ført til store tap for både det gamle og det nye.

Lenke til kommentar

Bygging av motorveier på Østlandet regnes jo som østlandsk verdiskapning. Denne nyheten sier jo sitt: det koster 4497 kr for et vogntog å kjøre langs kysten fra Ålesund til Stavanger. Å kjøre fra Ålesund til Stavanger via Oslo og Kristiansand, som er 300 km lengre, koster 385 kr. I skrivende stund er det jo fantastisk for oss andre som kjører på veiene som er mer svingete enn Amazonaselven at det blir færre vogntog. Det siste man trenger rundt neste sving når man kjører i 80 på en vei hvor "veiskulder" og "midtstripe" er fremmedord er nettopp et vogntog. Vestlendinger diskrimineres over statsbudsjettet, og vi er lut lei.

 

Er det ikke litt skremmende at den eneste som har hatt en visjon om sammenhengende jernbane fra Oslo til Finnmark er en tysk-østerriker med navn Adolf Hitler?

Lenke til kommentar

Bygging av motorveier på Østlandet regnes jo som østlandsk verdiskapning. Denne nyheten sier jo sitt: det koster 4497 kr for et vogntog å kjøre langs kysten fra Ålesund til Stavanger. Å kjøre fra Ålesund til Stavanger via Oslo og Kristiansand, som er 300 km lengre, koster 385 kr. I skrivende stund er det jo fantastisk for oss andre som kjører på veiene som er mer svingete enn Amazonaselven at det blir færre vogntog. Det siste man trenger rundt neste sving når man kjører i 80 på en vei hvor "veiskulder" og "midtstripe" er fremmedord er nettopp et vogntog. Vestlendinger diskrimineres over statsbudsjettet, og vi er lut lei.

 

Er det ikke litt skremmende at den eneste som har hatt en visjon om sammenhengende jernbane fra Oslo til Finnmark er en tysk-østerriker med navn Adolf Hitler?

 

Nå har svaret ditt til meg lite med innlegget mitt å gjøre men jeg skal prøve å svare for det.

 

Hitlers ønske om jernbane hele veien hadde nok mer å gjøre med troppeforflytninger og etterforsyning langs denne strekningen og eventuelt inn i Finland. Men det sier jo kanskje litt om hvor lite det er å tjene på det når det må til for at det skal være fornuftig.

 

Anngående trailere osv. ser jeg ikke helt hvor du vil hen

Lenke til kommentar

bare å melde seg på vestlandsopprøret folkens :thumbup: : http://www.facebook.com/Vestlandsopproret

 

Altså, SSB styres nok fra oslo, og folket i oslo (politikerene mm.) er best tjent med at statistikken skal vise at "myten" om liten verdiskapning fra oslo er feil.

 

Statistikker vinkles og bearbeides slik at de viser det de som bestilte statistikken ønsker at den skal vise.

 

det har de altid gjort og vill altid gjøre.

 

"statistikker er som en bikini, de viser en del, men skuler noe vesentlig"

 

http://www.facebook.com/Vestlandsopproret

Lenke til kommentar

Matematikk:

4497/385 = 11,68

 

Det er nesten 12 ganger så dyrt å kjøre langs vestkysten enn over innlandet, og det er en slags offentlig vedtatt konkurransevridning i Østlandets favør.

 

Var det samfunnsøkonomisk nyttig å bygge Bergensbanen? Det var veldig få som hadde noe utgjort på motsatt side av landet før den var bygget, så i utgangspunktet var svaret "nei". Etter at de fikk muligheten til det, var det mange som benyttet seg av den, siden den dekket et behov folk ikke visste at de hadde. Så da ble svaret "ja".

 

Sånn hadde det vært med en jernbane til Troms og Finnmark også, kanskje ikke i like stor grad som en jernbane mellom Stavanger og Bergen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

3 dager siden siste post men: Her e enda en grunn til at resten av landet blir forbanna på Østlandet

http://www.finnmarken.no/lokale_nyheter/article5493443.ece

 

 

"Tre av fire ulykker med alvorlig personskade skjer utenfor tettbygde strøk. For dødsulykker er andelen fire av fem, skriver Bergens Tidende."

 

Så presterer dem å mene at:

"Forsker Rune Elvik ved Transportøkonomisk institutt (TØI) mener det mest effektive er å bruke omtrent alt på det sentrale Østlandet.

 

– Rett og slett fordi det er der de mest trafikkerte veiene er. Men enhver kan jo tenke seg hvordan resten av landet ville reagert på det, sier han."

 

 

Istedenfor at vi selger oljen så omgjør vi den til asfalt direkte fra riggene, så trenger man ikke prioritere.

Endret av Samegerilja
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det store spørsmålet her blir jo i hvilke fylker man betrakter at verdiskapningen på kontinentalsokkelen skjer i. SSB ser ut til å ikke ta med kontinentalsokkelen i sine beregninger i det hele tatt. Alle vestlendinger føler langt inn i sjelen at kontinentalsokkelen utenfor Vestlandet er vestlandsk.

 

De fleste industriselskapene har jo et hovedkontor i Oslo, og det er som oftest de som tar seg av fakturering. Om folk i dress i Oslo selger det folk med kjeledress og hørselvern har produsert i Vest-, Midt- og Nord-Norge, foregår da denne verdiskapningen i Oslo, i V/M/N-Norge, eller begge steder?

 

Vi ikke-østlendinger mener at "verdiskapningen" som foregår på hovedkontorene ikke er reell. Det er mye lettere å flytte en kopimaskin enn et smelteverk. Det er like lett å sende fakturaer fra Vadsø, Sandnessjøen og Førde, som fra Oslo.

 

Det er nettopp det som er så tåpelig i retorikken. "joohoo, vi har fortjent mye mer, siden vi tilfeldigvis bor nærme en ressurs", det viktige er hvem som står bak teknologien, utstyret og jobbingen for å få benyttet disse ressursene.

 

AtW

 

3 dager siden siste post men: Her e enda en grunn til at resten av landet blir forbanna på Østlandet

http://www.finnmarken.no/lokale_nyheter/article5493443.ece

 

 

"Tre av fire ulykker med alvorlig personskade skjer utenfor tettbygde strøk. For dødsulykker er andelen fire av fem, skriver Bergens Tidende."

 

Så presterer dem å mene at:

"Forsker Rune Elvik ved Transportøkonomisk institutt (TØI) mener det mest effektive er å bruke omtrent alt på det sentrale Østlandet.

 

– Rett og slett fordi det er der de mest trafikkerte veiene er. Men enhver kan jo tenke seg hvordan resten av landet ville reagert på det, sier han."

 

 

Istedenfor at vi selger oljen så omgjør vi den til asfalt direkte fra riggene, så trenger man ikke prioritere.

 

Hva er galt med den meningen? Man vil oppruste de veiene der man får mest nytte for smafunnet per krone. Det kan fint være stamveier på østlandet, selv om 25% av ulykkene er der, feks kan man slippe 25% av ulykkene med å ruste opp 200 km vei, kontra 75% med 5000 km vei.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...