Gå til innhold

Vestlendinger: Vestlandsk separatisme?


  

122 stemmer

  1. 1. Hva FØLER og/eller TENKER du når du ser det vedlagte bildet?!

    • "En skam, jeg digger å få mindre enn det jeg fortjener"
      3
    • "En sann drøm! La Bergen bli hovedstad, og "Å Vestland, Vestland" bli nasjonalsang"
      30
    • "Dette har me venta på, men Stavanger må bli hovedstad"
      15
    • "Strålande - men me må teke namnet "Nynorge" og skrive nynorsk"
      8
    • "Jeg liker konseptet, men heller Romsdal og Nordmøre enn Agder"
      10
    • "Æ liger å seile i båd på havet, og æ æ' ikke vestlending"
      6
    • "I kjem ifra Molde/Åndalsnes/etc og i e vestlending"
      1
    • "Æ e trønder og æ vil også værra me'"
      3
    • "Forbannede grinebitere, dere fikk Bergensbanen i 1910, er ikke det nok?"
      14
    • "Din landssviker! Du bør henges i galge på Karl Johan"
      32


Anbefalte innlegg

Den eneste måten dette kan skje i løpet av det 21. Århundret er med væpnet kamp mot Østlandet.

Ja det er dessverre synd; våpenlovgivningen er jo såpass streng i Norge at vi er maktesløse når det kommer til revolusjon. Vi har heller ikke militæret på vår side, da de følger forsvaret.

 

Vet ikke hvordan det er med folkeavstemning, men regner med at det må fremmes og aksepteres av stortinget først.

 

Vi har mye å lære av USA som har en stabil grunnlov, som faktisk følges.

 

Tviler på at en folkeavsteming hadde funket, men man kunne latt Vestlandet ha avstemningen og ingen andre steder, da det hadde vært mer rettferdig enn hvis hele Norge kunne gjort det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Statoil skal dere nok se langt etter, en norsk bedrift eid av staten Norge blir nok ikke avgitt fordi noen andre vil ha den i ett vanvittig hypotetisk tankespill.

 

Men som sagt, er vell lite som tyder på at "alle pengene havner i Oslo" som mange i utkanten liker å si. Utifra regnestykket over ser det strengt tatt ut som det er en ganske urettferdig uttalelse som bygger mer på bitterhet enn noe annet. Tror ærlig talt Østlandet hadde klart seg bedre alene enn Vestlandet. Att alle ville tapt noe voldsomt på det er nok temmelig sikkert, men hva gjør mann vell ikke når man er grinete ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Statoil skal dere nok se langt etter, en norsk bedrift eid av staten Norge blir nok ikke avgitt fordi noen andre vil ha den i ett vanvittig hypotetisk tankespill.

Og vestlendinger er mindre norsk enn andre? statoil burde delegeres etter hvor det ligger, og statoil holder til i Stavanger. Ergo, vestlandsk

 

Men som sagt, er vell lite som tyder på at "alle pengene havner i Oslo" som mange i utkanten liker å si. Utifra regnestykket over ser det strengt tatt ut som det er en ganske urettferdig uttalelse som bygger mer på bitterhet enn noe annet. Tror ærlig talt Østlandet hadde klart seg bedre alene enn Vestlandet. Att alle ville tapt noe voldsomt på det er nok temmelig sikkert, men hva gjør mann vell ikke når man er grinete ;)

Pengene havner i Oslo fordi det er der politikerene holder til, inntektene kommer fra olje og fiske-industrien på vestlandet; uten den hadde vi aldri hatt den velstanden vi har i dag.

Lenke til kommentar

Statoil skal dere nok se langt etter, en norsk bedrift eid av staten Norge blir nok ikke avgitt fordi noen andre vil ha den i ett vanvittig hypotetisk tankespill.

Og vestlendinger er mindre norsk enn andre? statoil burde delegeres etter hvor det ligger, og statoil holder til i Stavanger. Ergo, vestlandsk

 

Men som sagt, er vell lite som tyder på at "alle pengene havner i Oslo" som mange i utkanten liker å si. Utifra regnestykket over ser det strengt tatt ut som det er en ganske urettferdig uttalelse som bygger mer på bitterhet enn noe annet. Tror ærlig talt Østlandet hadde klart seg bedre alene enn Vestlandet. Att alle ville tapt noe voldsomt på det er nok temmelig sikkert, men hva gjør mann vell ikke når man er grinete ;)

Pengene havner i Oslo fordi det er der politikerene holder til, inntektene kommer fra olje og fiske-industrien på vestlandet; uten den hadde vi aldri hatt den velstanden vi har i dag.

 

Jeg har vell ikke sagt at vestlendinger er mindre norske, har jeg det?

Jeg har sagt at Statoil eies av Norge, om noen vil etablere ett eget land tviler jeg på at de får det. Særlig i og med at Statoil er mye mer enn kontoret i Stavanger. Uansett er det jo en dustediskusjon uten like i og med at vi diskuterer langt inn i ett fantasiscenario vi vet veldig lite om.

 

Pengene havner i Oslo fordi politikerne er der? Oversikten sier jo at det er i Oslo man har størst produksjon per innbygger, på tross av at Oslo tar seg av en veldig stor del av innvandrerne. Altså kommer pengene fra Oslo.

Lenke til kommentar

Store deler av dagens statoils operasjoner idag i utlandet og vi regner med at mer og mer vi komme ifra utlandet slik situasjonen har vært med telenor som idag har over 100millioner kunder. Norge er langt over peak oil. Troen på dere i vestlandet vil få det så mye bedre med disse naturressurser tviler jeg meget sterkt på.

Lenke til kommentar

Om dere vil lage en egen stat så får dere i allefall ikke all oljen som ligger på Norges kontinentalsokkel.

 

Dersom Vestlandet blir eget land, så får det gjenværende Norge like mye av Vestlandets kontinentalsokkel, som Sverige har av dagens Norge sin kontinentalsokkel. 100 % av Vestlandets kontinentalsokkel hadde blitt Vestlandets eiendom, og jeg er overbevist om at FN skulle ordnet at vi fikk tilbakebetalt over halvparten av dagens Oljefond. Dagens "østland" hadde fått en neglisjerbar "kontinentalsokkel" et steinkast ut i Kattegat.

 

En liten avstemming i Vestlandsfylkene, og "Norge" går fra å være verdens rikeste land, til det fattigste i Nord-Europa..

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at det er mange her i Bergensområdet som leker med tanken av og til, og jeg er en av dem :)

 

Det er ikke tvil om at vestlandet og sikkert "distriktsnorge" ellers blir nedprioritert når det gjelder offentlige midler. Det er bare til å se på den voldsomme drakampen bystyret i Bergen har for å prøve å få støtte til bybane, studentboliger, jernbane og veiprosjekter. Det ender som regel opp med bompengefinansiering alt sammen, og det er en skandale i et land som Norge. Når vi samtidig ser hvordan staten øser ut med penger på østlandet til jernbane, opera og alt annet rask så er det ikke så rart enkelte av oss tenker som vi gjør.

Lenke til kommentar

For å gjøre en lang historie kort - jeg har ingenting "ugjort" i Stavanger, så fraværet jernbane langs kysten er overhodet ikke noe som gjør hverdagen min verken verre eller vanskeligere.

 

For å snakke i bilder:

 

Se på Kvam kommune, f.eks, et stykke vest for Bergen. Der går de to tettstedene Norheimsund og Øystese i tottene på hverandre, og krangler om hvilket av stedene som er størst, hvilket som er viktigst, og hvilket tettsted som skal ha ny skole, osv.

 

Hadde Bergen vært hovedstad, så kunne det blitt 4-felts vei til Kvam, Kvam kommune kunne blomstret på samme måte som Lillestrøm, Jessheim og Oppegård gjør i dag. Rekkehus, skoler, bensinstasjoner, badebasseng, gründervirksomheter, FULL PAKKE - alt i pendleravstand fra Bergen. Og 10 nye skoler: 5 i Norheimsund og 5 i Øystese.

Lenke til kommentar

Kjem sjølv i frå Stavanger, men er ikkje for separasjon, ettersom det blir litt feil å gi opp heile landet.

Klart, me får inn pengene, men kven skal styre dei? Dessutan er Noreg rikt nok som det er.

 

La meg da spørre hvordan staten kan gå ut og si at dersom vi ønsker sjøkabler på vestlandet, får vi betale der selv. Men operaen i Oslo kommer fra oljepenger?

Lenke til kommentar

Bergenserne ønsker egentlig å være østlendinger. Dette ser man ved at de bruker bokmål som skriftspråk, og ikke ønsker tog i en annen retning enn rett øst. Se bare på bråket rundt Bybanen.

 

Ønsker å være østlendinger?! Nå er du på viddene! Hvis det er noe bergensere IKKE ønsker å være, så er det østlendinger, men vi tar gjerne en tur over til hovedstadsbroren.

Lenke til kommentar

Veldig mange påstander om at alt havner i Oslo osv men ser gjerne en kilde på det. Også på at portæl ble finansiert med oljepenger. Apropos bompenger er ikke akurat bom noe ukjent fenomen i Oslo. Prøvå kjør i en hvilken som helst retning og du vil antagelig kjøre gjennom en bomstasjon.

 

Så er det punktet mange kommer med om prioritering og da er det vell på sin plass å dra frem det argumentet som st blitt nevnt så mange ganger før, hvor er det mest rasjonellt å bygge infrastruktur og operahus osv. I rett befolkede ommrådet der det er enklere å bygge, behovet er større og antall personer som får glede av utbyggingen er størst kanskje?

 

Ser fortsatt gjerne kilde på at oslo slukerpenger fra resten av landet, jeg har vist til kilder på at Oslo er mer produktivt enn resten av landet, da er det ganske uryddig å slenge ut påstander som tilsier det motsatte uten kilder

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...