Gå til innhold

Vestlendinger: Vestlandsk separatisme?


  

122 stemmer

  1. 1. Hva FØLER og/eller TENKER du når du ser det vedlagte bildet?!

    • "En skam, jeg digger å få mindre enn det jeg fortjener"
      3
    • "En sann drøm! La Bergen bli hovedstad, og "Å Vestland, Vestland" bli nasjonalsang"
      30
    • "Dette har me venta på, men Stavanger må bli hovedstad"
      15
    • "Strålande - men me må teke namnet "Nynorge" og skrive nynorsk"
      8
    • "Jeg liker konseptet, men heller Romsdal og Nordmøre enn Agder"
      10
    • "Æ liger å seile i båd på havet, og æ æ' ikke vestlending"
      6
    • "I kjem ifra Molde/Åndalsnes/etc og i e vestlending"
      1
    • "Æ e trønder og æ vil også værra me'"
      3
    • "Forbannede grinebitere, dere fikk Bergensbanen i 1910, er ikke det nok?"
      14
    • "Din landssviker! Du bør henges i galge på Karl Johan"
      32


Anbefalte innlegg

Spørsmålet er ikke HVORFOR Vestlandet skal løsrive seg.. Spørsmålet er "HVORFOR IKKE?".. Det er en enormt lang liste med positive konsekvenser, og ingen negative. Definisjonen på en vinn-vinn-situasjon..

 

Definisjonen på en vinn-vinn-situasjon er vel når begge parter tjener på det. Østlandet ville jo ikkje komt like godt ut av det som vi vestlendinger...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trådstarter viser ekstremt lite forståelse for det norske folks nasjonalfølelse.

 

Hvor stor er egentlig det norske folks nasjonalfølelse? Er vi egentlig ett folk, der vi sitter isolert i hver våre hjørner? Inntil Bergensbanen kom hadde jo vestlendingene mer kontakt med Shetland, Island og Færøyene enn Østlandet..

 

Jeg vil påstå at det norske folks nasjonalfølelse er ekstremt lav. I Finnmark føler folk at Tromsø er landets "hovedstad", Oslo er evig langt unna.

Lenke til kommentar

Og for å ikke glemme hvor dårlig nordlendinger ble sett på tidligere av Oslofolk.

Men jeg tror for å være ærlig så er ikke naturressurser alt, bare se på afrika med de beste mulighetene til å få faktisk tjene ekstremt med penger på sine ressurser. Oslo og Trondheim produserer flest utdannede. Oslo har mest utdannede befolkningen, nord norge begynner å få en større og større del av oljeressursene.

Så mulig vestlandet vil tjene på det i noen år og bruke penger som noen galninger men til slutt vil ende opp som Holland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter viser ekstremt lite forståelse for det norske folks nasjonalfølelse.

 

Hvor stor er egentlig det norske folks nasjonalfølelse? Er vi egentlig ett folk, der vi sitter isolert i hver våre hjørner? Inntil Bergensbanen kom hadde jo vestlendingene mer kontakt med Shetland, Island og Færøyene enn Østlandet..

 

Jeg vil påstå at det norske folks nasjonalfølelse er ekstremt lav. I Finnmark føler folk at Tromsø er landets "hovedstad", Oslo er evig langt unna.

ros-17-mai-tog.jpg

 

Tviler sterkt på at du i det hele tatt er nordmann.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

pk2010:

jeg er først og fremst vestlending - etnisk vestlending! Hvis jeg hadde vært "ape i båt" hadde jeg sikkert påstått at jeg ikke var vedkommende, men jeg er faktisk ikke han..

 

Visjonen min er ikke konsentrasjonsleirer med østlendinger, visjonen min er at Vestlandet separeres fra Norge - at dyret "slippes løs", og at ikke veksten holdes nede slik som i dag.

 

Men - er vi egentlig ETT folk? Om du er østlending har du nok erget deg over at det nordlendingene sier på TV ikke er tekstet. Hva er egentlig et folk?

Lenke til kommentar

Vi er fortsatt ett folk på tross av enkelte aktører som har storfinansens velsignelse har tatt sikte på å utrydde oss. Jeg identifiserer meg selv med mennesker i både sør og i nord og har bånd til flere deler av mitt land. Jeg er forsåvidt vestlending selv og kan til en viss grad se hvordan noen kunne argumentere for løsrivelse, men før jeg er vestlendig så er jeg en nordmann (og stolt av det).

Lenke til kommentar

Hvor stor er nasjonalfølelsen til de som reiser til Strömstad for å handle? De unnlater hvertfall å tilføre Norge AS noen kroner i skatter og avgifter, og hvorfor gjør de det? Jo, fordi det lønner seg for dem å handle i Strömstad istedenfor i Halden.

 

Og på samme måte hadde det lønnet seg for Vestlandet å være eget land.

 

Jeg skjønner jo argumentasjonen din om at du først er nordmann, men selv om folk går mann av huse på 17. mai over hele landet, så føler folk en temmelig stor tilhørighet til regionen de kommer fra. Det jeg prøver å si er at en trønder i Oslo, er en trønder i Oslo, og ikke en nordmann i Oslo. Trøndere er stoltere over å være trøndersk, enn å være norsk - og sånn er det med alle, utenom kanskje de fra Oslo..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Istedenfor å skille ut vestlandet som en egen stat, hva med å heller gjøre Norge til en føderasjon eller konføderasjon?

 

Er halvt vestlending og rimelig stolt over å stamme fra den vakreste delen i landet, så liker ikke tanken på å miste den. :p

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

Hvor stor er nasjonalfølelsen til de som reiser til Strömstad for å handle? De unnlater hvertfall å tilføre Norge AS noen kroner i skatter og avgifter, og hvorfor gjør de det? Jo, fordi det lønner seg for dem å handle i Strömstad istedenfor i Halden.

 

Og på samme måte hadde det lønnet seg for Vestlandet å være eget land.

 

Jeg skjønner jo argumentasjonen din om at du først er nordmann, men selv om folk går mann av huse på 17. mai over hele landet, så føler folk en temmelig stor tilhørighet til regionen de kommer fra. Det jeg prøver å si er at en trønder i Oslo, er en trønder i Oslo, og ikke en nordmann i Oslo. Trøndere er stoltere over å være trøndersk, enn å være norsk - og sånn er det med alle, utenom kanskje de fra Oslo..

Det hadde ikke vært harryhandel om vi ikke levde under det avgifts og skattehelvetet vi har blitt påtvingt.

Endret av pk2010
Lenke til kommentar

Den demokratiske prosessen rundt en løsrivelse vil ta så lang tid at Østlandet A/S for lengst har sugd opp siste dråpe av oljen deres og ødelagt fjordene deres med kraftlinjer innen dere er selvstendige. Når den tiden kommer må dere gjerne få prøve å stå på deres egne ben, så kan vi pumpe videre i Lofoten. Enjoy your fisk til middag, elendige veinett og din kopi av "Brudeferd i Hardanger".

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Flott å se at noen tar initiativet til å diskutere dette. Det er nesten som en "in your face" tråd til dem som går rundt og sier at dersom vestlendinger på død og liv ikke vil ha hadangermastene, får de betale for det selv.

 

Vell den er grei, det for de gjøre, men da får de komme seg ut av Norge; og vestlandet tar jo med seg oljen, så det skal bli spennende å se hvordan østlandet skal klare seg, og hva som skjer med boring i lofoten.

Lenke til kommentar

Den eneste måten dette kan skje i løpet av det 21. Århundret er med væpnet kamp mot Østlandet.

Ja det er dessverre synd; våpenlovgivningen er jo såpass streng i Norge at vi er maktesløse når det kommer til revolusjon. Vi har heller ikke militæret på vår side, da de følger forsvaret.

 

Vet ikke hvordan det er med folkeavstemning, men regner med at det må fremmes og aksepteres av stortinget først.

 

Vi har mye å lære av USA som har en stabil grunnlov, som faktisk følges.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...