Rescue me Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Jeg er virkelig interresert i å forstår makroøkonomi bedre. Altså, hvordan det økonomiske systemet fungerer på nasjonal og internasjonalt nivå. Kan ikke noe særlig på dette området fra før av, så boka må ikke være for vanskelig å forstå for "mannen i gata". Språk: Enten norsk eller engelsk. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=147350 Vi brukte denne boka i fjor da vi fikk en innføring i makroøkonomi som jeg syntes var helt grei. Har ingenting å sammenligne den med så jeg vet ikke helt hvordan den er målt opp mot andre bøker med samme tema. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Denne er en fin innføring. Lenke til kommentar
EBrandsnes Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Leser selv boken som CurSe anbefaler. Jeg føler denne er en veldig god bok, men har ingen andre å sammenligne med jeg heller. Men i stedet for å kjøpe den kan du prøve å lese den via nettet: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008073104126 Lenke til kommentar
festen Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Mye bra her: http://www.pkarchive.org/ Lenke til kommentar
Scieconmy Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Når det gjelder makroøkonomi så finnes det ingen virkelig gode bøker på norsk... Der ligger amerikanerne ett lite hakk foran for å si det sånn Kan komme tilbake til deg med ett konkret forslag... Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 I "Innføring i makroøkonomi" på NTNU brukes boken "Macroeconomics a European Perspective". Jeg har ikke lest så veldig mye i boka enda, men den virker veldig grei, lettlest og lærerik. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Jeg hadde personlig en bok av Per Halvor Vale i innføringskurset mitt - hold deg unna den. Min følelse når jeg leser mikro/makro økonomisk teori på norsk er at det helt klart ikke er noen nordmenn som har vært pionerer på dette området. Alt føles så utrolig mye mer naturlig på engelsk, og språket føles rikere og mindre kronglete. Hvis du skal lese videre så er det kanskje en fordel å begynne på engelsk, siden videregående norsk litteratur det mindre av. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 I "Innføring i makroøkonomi" på NTNU brukes boken "Macroeconomics a European Perspective". Jeg har ikke lest så veldig mye i boka enda, men den virker veldig grei, lettlest og lærerik. Kan ikke huske den som noen vinner. Enkel måte å sette seg inn i noen standardmodeller som skal spyttes ut i dertil egnet tempo på eksamen, for å få synapsene til å smelle må i alle fall jeg ha annen inspirasjon. Min følelse når jeg leser mikro/makro økonomisk teori på norsk er at det helt klart ikke er noen nordmenn som har vært pionerer på dette området. Du kan selvsagt føle hva du vil, men dine helt klare følelser har på dette punkt ikke nevneverdig rot i virkeligheten. De åpenbare eksemplene er Frisch, Haavelmoe og Kydland (alle mottagere av Nobelprisen), men også nærere figurer som Agnar Sandmo og Victor Norman har bidratt til tildels svært sentrale felt. Tror jeg har lest de fleste introbøker til makrofaget, Greg Mankiws variasjon av genren er ikke det dummeste jeg har ramlet over. I motsetning til en del andre tar han seg tid og energi til å skrive skikkelig – det merkes. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) Jeg er fullt klar over våre bidragsytere innenfor økonomiområdet, men det er helt klart at ingen av de aller største var norske. Eller så er det bare språket vårt som er så fattig. Endret 11. februar 2011 av Dux ducis Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Jeg tror ikke det er noe i språket som gjør det umulig å skrive gode økonomibøker, ansvaret ligger heller hos skribentene. Svært mange av dagens akademiske økonomer er lynskarpe på mange former for kvantitative analyser, formidling er rett og slett ikke en særlig høyt prioritert oppgave, og det lille markedet gjør det ikke særlig lønnsomt å bruke store ressurser fra forlag eller forfatters side. De som forsøker seg på å selge lærebøker i stor skala internasjonalt har potensielt mye å tjene på å skrive godt – selv med magre royalties gir en million solgte friskt kontoutslag – slike forhåpninger er det få nordmenn som har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå