Filla Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Har aldri drevet med tung klokking, men dette problemet sliter jeg litt med å forstå. Har klokket opp min 2600k til 4,4 @ 1,315 V , noe den klarer Prime95 (ca. 60 'C) i timesvis. Den sliter imidlertid med å boote. Jeg må restarte PCn gjerne et par ganger, før jeg blir bedt om å gå i bios, hvor overklokken ennå står uforandret, der endrer jeg ingenting og den laster da Windows greit. Noen som umiddelbart ser hva som er galt ? PS: Dette skjer også med lavere klokking, 4,4 er langt fra noen superklokk heller, slik jeg har forstått det. Overklokken er ren multiplier, bclk er satt til 100. i7 - 2600k ASUS P8P67 PRO Corsair Vengeance 2x 4 GB - 1600 Mhz Seasonic S12 - 600W Corsair H50 Ideer eller logiske slutninger mottas med takk Endret 3. februar 2011 av Filla Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Kan du beskrive litt mer hva som skjer under booting? Er det sånn at du får blåskjerm før Windows er lastet inn? Eller får du ikke opp noe i det hele tatt? Lenke til kommentar
Filla Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Kan du beskrive litt mer hva som skjer under booting? Er det sånn at du får blåskjerm før Windows er lastet inn? Eller får du ikke opp noe i det hele tatt? Ingen blåskjerm, ingen problem overhodet inne i windows. Problemet oppstår ved restart eller vanlig start, da "stopper" oppstarten før BIOS, før en ny "hard" oppstart bringer meg til "overclocking failed, press F1 for setup". Setup tar meg til BIOS hvor klokkinga står uforandret, hvor jeg da velger "save (eller ikke save) and restart" , og oppstarten går greit. For en uinvidd som meg, virker det altså som om BIOS tester current overklokk og finner at denne ikke er stabil når jeg kommer fra en kald start eller restart, men finner den stabil når jeg tar restart trigget fra BIOS (med samme settings).... om dette gav noen mening Endret 3. februar 2011 av Filla Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Hmmm, se om du kan tukle litt med eventuelt minne og juster litt på innstillingene der (noe senere latencies) , andre ting jeg kommer på i farta er at det kan jo være litt problemer med psu om oppstarten ikke alltid går som den skal. Lenke til kommentar
Filla Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 Hmmm, se om du kan tukle litt med eventuelt minne og juster litt på innstillingene der (noe senere latencies) , andre ting jeg kommer på i farta er at det kan jo være litt problemer med psu om oppstarten ikke alltid går som den skal. - Minne kjøres på standard (1600, 9,9,9,24) og er ikke klokket. - Jeg har også lurt på om strømforsyningen kan være årsaken til problemet, at den svinger for mye, selv om den er stabil inne i windows. Det vanlige er jo at man kan boote med høyere klokk enn hva man klarer i prime, og ikke motsatt ...så denne var litt tricky. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Anbefaler uansett at du prøver å justere litt på minnet, se om du kan tilføye et lite ekstra hakk med strøm feks. Men ja, har du en psu som er ustabil så kan du sikkert få slike boot problemer. Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Er Vcore det eneste du har justert? Jeg kjører 4.5 GHz med samme HK/CPU og Vcore 1.265V uten problemer. Da er i tillegg Load Line satt til Ultra High. Lenke til kommentar
Filla Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 Er Vcore det eneste du har justert? Jeg kjører 4.5 GHz med samme HK/CPU og Vcore 1.265V uten problemer. Da er i tillegg Load Line satt til Ultra High. Har fulgt et par guider, og gjort noen flere justeringer enn kun Vcore, men ingen som kan forklare "stabil i prime/ustbil ved boot". Lenke til kommentar
Filla Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Hah ! Så viser det seg at selv med standard innstillinger (stock), så skjer det samme. Er det min PSU som lager krøll ? Voltages er fine i windows, men jeg finner ingen andre årsaker. Minne/CPU er testet i windows og allt viser "ok". Lenke til kommentar
tvolsen Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Tror dette er et kjent problem med disse ASUS kortene. Sjekk denne linken: Asus p8p67 boot problem Tror du må oppgradere BIOS og "Clear RTC RAM".. Lenke til kommentar
Filla Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Takk Tvolsen, ser ut til at det er denne feilen jeg har. Skal prøve senere i kveld. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå