Gå til innhold

Komplett surroundanlegg - hvilket pakke passer meg best?

Hvilket anlegg? Velg gjerne fler om du mener de er like gode.  

5 stemmer

1. 1. Hvilket anlegg synes du passer meg best?

• Pakke nr. 1 - Yamaha RX-V767T...
    • Pakke nr. 2 - Onkyo TX-SR6088...
    • Pakke nr. 3 - Yamaha RX-V667B...
      0
    • Pakke nr. 4 - Onkyo TX-SR607...

Anbefalte innlegg

Hei,

dette er mitt første innlegg her på audiodelen så vidt meg bekjent, og håper med det dere er litt tolmodige med meg da jeg ikke kan mye om dette emnet. Håper å starte på læringskurvestigningen nå!

Jeg har kjøpt en OK flatTV (lcdteknologi, LG LE850n), men mangler lyd. Dette er altså det jeg er på utkikk etter nå. Jeg kan egentlig INGENTING om lyd per nå, og startet å kikke litt på surround.no. Her så jeg flere gode (visstnok) pakker, uten at de individuelle elementene sa seg så mye. Kan dere hjelpe meg med det?

Det er i hovedsak fire pakker jeg har sett på, anbefalt av surround.no:

Yamaha RX-V767T + Dynavoice M-65 EX-pakke Black - Hyperlink

Ny testvinner fra Yamaha!

Her i kombinasjon med testvinner-høyttalerne fra Dynavoice.

• 6 x HDMI 1.4 inn, 2 x HDMI ut

• 3D-støtte / lydreturkanal

• 7 x 95W/7 x 145W

• YPAO romkorreksjon

• Alle HD-lydformater

Pakken består av :

1 stk. Yamaha RX-V767 Titan

1 par Dynavoice Challenger M-65 EX Black Piano/Black Oak

1 par Dynavoice Challenger S-5 EX Black Piano/Black Oak

1 stk. Dynavoice Challenger C-5 EX Black Piano/Black Oak

Pakkepris kr.8.990,-

Onkyo TX-SR608B m/ Dynavoice F-6 EX og XTZ W10.16, 5.1- Surroundpakke - Hyperlink

Nye Onkyo TX-SR608B m/ Dynavoice F-6 EX og XTZ 99W10.16 subwoofer Knallpakke! Surroundanlegg sammensatt av Testvinnere fra Onkyo, Dynavoice og XTZ. Vi tør å påstå at bedre lyd finner du ikke i denne prisklassen. Onkyo TX-SR608B fikk karakter 6 av 6 i bladet Hjemmekino! Dynavoice F-6 fikk karakter 10 av 10 i Lyd & Bilde! XTZ 99W10.16 fikk karakter 6 av 6 i Lyd & Bilde og VG. Pakken består av: Onkyo TX-SR608B 1 par Dynavoice F-6 EX High Glossy Black 1 par Dynavoice S-4 EX High Glossy Black 1 stk Dynavoice C-4 EX High Glossy Black 1 stk. XTZ 99W10.16 High Glossy Pris kr. 8.790,- pr. pakke. Frakt kr. 1190,- inkl. oppkravsgebyr Surround.no kjøper Onkyo av den norske offisielle importøren, Mono AS.

Yamaha RX-V667B + M-65 EX-pakke Black - Hyperlink

Her får du en meget rimelig surroundpakke bestående av testvinnere.

Også meget god på musikk.

Pakken består av :

1 stk. Yamaha RX-V667B. Toppkarakter i bladet Hjemmekino.

1 par Dynavoice Challenger M-65 EX. Toppkarakter og gullmedalje i Lyd & Bilde

1 par Dynavoice Challenger S-5 EX

1 stk. Dynavoice Challenger C-5 EX

Dynavoice-pakken fikk karakter 10 av 10 i bladet Digital Life

Produktene kjøpt enkeltvis koster kr. 9.660,-

Pakkepris kr. 7.990,-

Onkyo TX-SR607 silver m/Dynavoice M-65 EX 5.0 Black - Hyperlink

PÅ LAGER!

En fantastisk pakke med testvinnere fra Onkyo og Dynavoice.

Pakken egner seg fabelaktig til både musikk og film.

Pakken består av:

1 stk Onkyo TX-SR607 silver

1 par Dynavoice M-65 EX

1 par Dynavoice S-5 EX

1 stk Dynavoice C-5 EX

Pris kr.6990,- pr. pakke.

Personlige preferanser

•  
  • Jeg ser omtrent like mye på film som jeg hører på musikk. Jeg har dog et eget Boseanlegg koblet til en trådløs Apple aiport express som jeg streamer trådløs lyd til, og et nytt surroundanlegg vil for det meste bli brukt til film.
  • Filmavspiller: Jeg har (kun?) en ps3 spiller som vil spille av mine filmer, for det meste blueray.
  • Rommet: Stua er sammen med kjøkkenet, og avgrenser seg til et hjørne av et nogenlunde avlangt firkantet rom (lengre enn det er bredt). Jeg studerer i Polen og det er her anlegget vil være de neste to årene, og veggene her består av (tynn) gips.
  • Jeg er glad i lyd ettersom jeg er sønn av min musikk/filminteresserte far, og mener selv jeg er flinkere enn naboen til å høre forskjell på god og dårlig lyd, selv om jeg på ingen måte er noen ekspert!
  • Det er viktig for meg at lyden er så kjapp og presis som mulig.

Iom. at jeg bor i utlandet, kommer jeg nok til å kjøpe disse items (mangel på tilsvarende norskt ord) individuelt her nede. Med dette mener jeg at dersom dere heller ville satt sammen en egen pakke med items fra flere av disse pakkene, kom gjerne med forslag! Jeg er også naturligvis åpen for introduksjon av andre items (forstekrere, osv).

Håper på svar med god forklaring, da jeg gjerne vil lære =)

På forhånd takk =)

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ingen muligheter til prøvehøre?

Jeg har selv ingen erfaringer med noen av anleggene så kan desverre ikke hjelpe deg med valg, vet bare at XTZ subbene er meget bra til prisen. (har bestilt en selv), har også hørt en del bra om onkyo 608'en så jeg holder en knapp på den pakken :)

Anbefaler deg å demoteste de før du bestemmer deg :) forskjellige høyttalere har forskjellig lyd.

Lenke til kommentar

Ja onkyo 608 og yamaha rx-v767 kom relativt likt ut i lyd&bilde-testen. Onkyoen var bittelitt bedre på stereo, mens yamahaen var litt bedre på surround. Hørte dog at en forumbruker som jobber i en stereobutikk hvor begge merker selges, at han hadde vesentlig flere reperasjoner på onkyoen enn yamahaen (ingen på yamahaen i løpet av de 3 (?) årene han hadde jobbet der...

Lenke til kommentar

Ja onkyo 608 og yamaha rx-v767 kom relativt likt ut i lyd&bilde-testen. Onkyoen var bittelitt bedre på stereo, mens yamahaen var litt bedre på surround. Hørte dog at en forumbruker som jobber i en stereobutikk hvor begge merker selges, at han hadde vesentlig flere reperasjoner på onkyoen enn yamahaen (ingen på yamahaen i løpet av de 3 (?) årene han hadde jobbet der...

Ja det var vel noen problemer med de pga. overoppheting, men de har vel montert en vifte bl.a. så den skal nok være bra nå trur jeg. Vurderte denne selv når jeg kjøpte i januar men endte opp med en NAD T747 hos hifiklubben :) kanskje litt over ditt budsjett denne.

Lenke til kommentar

Jeg eier selv systemet tilsvarende pakke 4.

Er stort sett fornøyd med både lyd og bilde (er dessverre ikke flinkere enn naboen på å skille budget-fi fra stupid-fi). Frontene er virkelig gode allround-høyttalere (jeg bi-amper de med de to uutnyttede forsterkertrinnene, selv om jeg ikke legger til noen merkbar/målbar forskjell) og S-5 gjør en fin jobb med å skape romfølelse i filmer. Synes likevel at senter kunne gjort en bedre jobb. Jeg oppfatter det det sånn at frontene leverer like god lyd fra dialog som det C-5 gjør.

En ting du bør tenke på før du går til innkjøp av komponentene (som jeg ikke gjorde) er størrelsen. Spesielt var S-5 og C-5 adskillig større enn det jeg hadde forestilt meg (og hadde plass til). Har derfor endt opp med en ikke-ideell høyttalerplassering i et alt for lite rom. Er likevel såpass fornøyd at jeg ikke har planer om å bytte ut enkeltkomponenter med det første.

Når det kommer til receiveren, så har den vært inne på service en gang for varmegang på brikkesett. Er av den oppfatning at dette er en gang for mye, men den har oppført seg eksemplarisk etter jeg fikk den tilbake.

Et lite tips til slutt; plukk opp en sånn her (eller tilsvarende). Kommer til å gjøre multimediehverdagen din adskillig bedre.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle legge ved to kjappe bilder som illustrerer størrelsene på høyttalerene:

S-5.jpg

C-5.jpg

Som du ser er det ganske lite sannsynlig at du klarer å plassere bakehøyttalerne i en bokhylle. De ter seg egentlig best som studiohøyttalere.

Dersom du er åpen for det, hadde jeg vurdert lillebrødrene, S-4 og C-4. Har hørt en del på de, og de holder ikke veldig mye tilbake fra S-5 og C-5. S-4 er på størrelse med et DVD-cover (muligens litt større) og lar seg enkelt plassere, både med stativ, hylle- og veggfester.

Tror uansett du kommer til å få et fint set-up i leiligheten.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I denne prisklassen ville jeg tatt en titt på Jamo S606-pakker. De spiller uansett fletta av m-65.

Takk for at du nevner dette! Har sett litt på s606 nå, og prisen er jo ca. den samme. Mens jeg er inne på s606, hva med s608? Jeg har forstått at det _kun_ er bassen som er større, resten er helt likt. Vil en yamaha rx-v767 spille s608 like godt (selv om bassen er litt mer krevende) sammenlignet med s606?

Lenke til kommentar

S608 har større sub-element (10" vs 8") og et ekstra 5" element for mellomtoner (altså til sammen 3*5" vs 2 stk på S606). Disse er mer tungdrevne og trenger en kraftigere forsterker enn S606 for å yte sitt beste. Jeg kan ikke si om RX-V767 vil klare den oppgaven godt nok, det må du nesten få testet ut i en butikk, men jeg er redd du må opp en prisklasse.

Når det er sagt så er S608 i en helt annen prisklasse enn høyttalerne du har sett på så langt. Det er jo pakker med full surround inkludert forsterker for under 10.000. Med S608 må du nok over det dobbelte. Men siden du skal kjøpe i utlandet så kan det godt hende at du får dem til en god pris. De leverer absolutt god lyd, men S606 er mer "bang for the buck" i mine øyne.

Lenke til kommentar

Her i Polen får jeg tak i S608 HCS3 (5.0 system, slik jeg har forstått det) til 4500kr.

Igjen, jeg er kanskje redd for at en rx v767 ikke takler dette like bra, og er redd det blir mye dyrt å gå opp til rx v1000(ellerno)...

Hva mener dere? Hvis dere måtte bruke Yamaha rx-v767 receiver, ville dere kjøpt s606 eller s608 (begge i 5.0) hvis prisen var helt lik?

Lenke til kommentar

Til samme pris er jo S608-pakken et røverkjøp, det er det ingen tvil om. De spiller også vesentlig bedre på samtlige områder.

Du har ikke mulighet for å prøve-høre kombinasjonen i en butikk?

Det du kan risikere om ikke forsterkeren er kraftig nok er at du "mister litt kontrollen" på høyttalerne når du skrur opp volumet veldig mye, men jeg tror 767 skal klare å drive dem et godt stykke på veien, om ikke helt til topps. På vanlige lydnivåer vil uansett forsterkeren kunne drive S608 like godt som S606.

Jeg ville gått for S608 uansett, og heller kjøpt en effektforsterker i ettertid dersom behovet melder seg. Men som sagt, dersom du har mulighet å teste kombinasjonen i butikk så gjør det, skru lyden ubehagelig høyt og hør etter om det er like kontrollert som på lavere nivåer.

Lenke til kommentar

767 er god, men alt avhenger selvsagt av hvilken standard man setter. Den er uansett et av de aller beste utgangspunktene siden den har "alt" av inn og utganger, et godt menysystem, og ikke minst at ypao gjør en rimelig god jobb.

Men jeg hadde siktet på å en gang i fremtiden skaffe en egen effektforsterker til frontene på dette annlegget, og tro meg, med en egen effektforsterker vil du ikke savne noen subwoofer med mindre du ikke har naboer.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar =)

I dag var jeg tilfeldigvis innom for å høre på s608, men de hadde ikke dette systemet oppe. Jeg kom i snakk, og fikk høre på Klipsch symfony f1 (som de hadde koblet opp), og dette lød veldig bra! Sammen med Onkyo 608 receiveren. Han mente at klipsch var bedre enn s608 og at onkyoen var bittelitt bedre enn yamahaen (førstnevnte er thx godkjent, som var et poeng ifølge selger...). Hva mener dere om dette?

Fikk nemlig et tilbud på Klipsh synergy f1 i 5.0, og onkyo 608 receiver, til 8500kr. Jamo s608 koster ca 500-1000kr mindre. Er synergy f1 en bedre høyttaler enn jamo s608?? =) Beklager at jeg veksler så mye, men dukker stadig nye ting opp =)

EDIT: Én ting er også at syergy F1 er mye lettere å drive enn jamo-høyttalerne... Men hva mener dere, har dere hørt F1? F1 vs s608?

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

THX merking er ren reklame, og teller mer negativt enn positivt i mine øyne (har de ikke andre punkter å selge på?) På andre siden så er onkyo og yamaha hakk i helene, men jeg velger yamaha pga varenavn og fordi onkyo har hatt en hel del småproblemer.

Jeg er sterkt uimponert over synergy serien, syns rett og slett det er døllt, faller så enormt gjennom på de to hovedpuntkene til jamo, nemlig dypere bass og en god mellomtone. Synergy har en veldig uinvolverende mellomtone, og funker i mine øyne best til fest, for ikke å snakke om utseendet. - Eller for å si det slik, morsomt de første 30 minuttene, så blir du sliten.

Men på andre siden, her sitter jeg med jamo (dog en betraktelig dyrere modell enn her) og en yamaha 765 som kontrollsenter, så jeg har jo allerede gjort mitt valg. Dog bruker jeg ikke yamahaen rett på frontene, da ingen surround-receivere i normale prisklasser er sterke nok til å drive større fronter tilfredstillende nok for meg, det blir bare ok. Men så snakker vi forskjellige prisklasser og.

Lenke til kommentar

THX merking er ren reklame, og teller mer negativt enn positivt i mine øyne (har de ikke andre punkter å selge på?) På andre siden så er onkyo og yamaha hakk i helene, men jeg velger yamaha pga varenavn og fordi onkyo har hatt en hel del småproblemer.

Jeg er sterkt uimponert over synergy serien, syns rett og slett det er døllt, faller så enormt gjennom på de to hovedpuntkene til jamo, nemlig dypere bass og en god mellomtone. Synergy har en veldig uinvolverende mellomtone, og funker i mine øyne best til fest, for ikke å snakke om utseendet. - Eller for å si det slik, morsomt de første 30 minuttene, så blir du sliten.

Men på andre siden, her sitter jeg med jamo (dog en betraktelig dyrere modell enn her) og en yamaha 765 som kontrollsenter, så jeg har jo allerede gjort mitt valg. Dog bruker jeg ikke yamahaen rett på frontene, da ingen surround-receivere i normale prisklasser er sterke nok til å drive større fronter tilfredstillende nok for meg, det blir bare ok. Men så snakker vi forskjellige prisklasser og.

Takk for meget gode tilbakemeldinger, Filmzes. Dette setter jeg pris på =)

Jeg får ringe butikken og be dem om å sette opp s608, og høre på dette. Jeg sparer også tusen kroner på å velge s608, så om dette er en i alle fall like god høyttaler lydmessig, ser jeg ingen sjelig grunn til å velge synergy. Jeg ser absolutt dine poeng. Takk igjen for god tilbakemelding!

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...