Makky Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Mister man reklamasjonsretten på en vare ved videresalg privat? En jeg kjenner har kjøpt en Acer maskin privat. Han fikk med kvittering osv. Maskinen er snart 2 år og hovedkortet ser ut til å være defekt. Han tok direkte kontakt med Acer for å slippe unødvendig mellomledd. Så fikk han avslag på reklamasjonen hos Acer fordi maskinen er videresolgt? "Sånn var forbrukerloven", fikk han til svar. Stemmer dette? Burde han ta dette med butikken hvor maskinen er kjøpt? Tips? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Så lenge han har bevis på kjøpsdato så skal det ikke ha noe å si at den er kjøpt brukt. Men det kan hende at det er lettere å ta dette med butikken fordi produsentene er mer vandt til å krangle om garantier enn reklamasjonsrett. Butikken som solgte varen skal derimot kun forholde seg til kjøpskviteringen. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 Flott, da ber jeg han prøve i den lokale elektro-sjappa Lenke til kommentar
Zash Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Mister man reklamasjonsretten på en vare ved videresalg privat? En jeg kjenner har kjøpt en Acer maskin privat. Han fikk med kvittering osv. Maskinen er snart 2 år og hovedkortet ser ut til å være defekt. Han tok direkte kontakt med Acer for å slippe unødvendig mellomledd. Så fikk han avslag på reklamasjonen hos Acer fordi maskinen er videresolgt? "Sånn var forbrukerloven", fikk han til svar. Stemmer dette? Burde han ta dette med butikken hvor maskinen er kjøpt? Tips? Hvis garantien er utløpt er det vell ikke lenger produsentens ansvar, men butikken som solgte varen? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 De færreste butikker er glade i å rydde andre forhandleres reklamasjonssaker, så jeg tror det er best å ta kontakt med den butikken varen er solgt. Hvis det er langt unna så prøv telefon eller epost. Hvis det er vanskelig har han ikke noe annet valg enn å fortsette å krangle med Acer. Skal man sette ting på spissen så omhandler forbrukerkjøpsloven forholdet mellom selger og kjøper, uavhengig av privat/proffesjonell. Sånn sett så kan både butikk og produsent påberope seg kontraktbrudd når første kjøper solgte gjenstanden videre. Men jeg har ikke hørt annet enn at de fleste butikker godtar kvitering som kjøp-/garantibevis. Han kan også kontakte forbrukerrådet dersom det strander helt. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Hvis garantien er utløpt er det vell ikke lenger produsentens ansvar, men butikken som solgte varen? hvis arantien er utløpt så forholder du deg til forbrukerkjøpsloven som sier at man kan velge hvilket ledd i salgskjeden man vil forholde seg til. Lenke til kommentar
914c Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Uavhengig av gitt garanti er reklamasjonsretten på 2 år, eller inntil 5 år dersom varen er ment å vare "vesentlig lengre". Dette fremgår av forbrukerkjøpsloven §27 annet ledd. At maskinen er videresolgt skal ikke ha noe å si for hvorvidt reklamasjonsretten er i behold eller ikke. Såfremt du har kvittering som viser at maskinen er kjøpt hos vedkommende forhandler, kan de ikke nekte å rette manglene som du beskriver. Du skriver videre at maskinen er "snart to år", så da er det utvilsomt en mangel som omfattes av reklamasjonsretten. Du kan derimot ikke gå i den lokale dataforretningen å kreve at disse skal rette opp i mangler som en annen forretning er ansvarlig for. Da må det i så fall avtales at du får sendt din datamaskin direkte til datamaskinens produsent eller noen andre som kan reparere den på produsentens vegne. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Den er kjøpt i Elprice i en annen by, så regner med at han kan levere den inn i en Elprice nærmere. Han har prøvd å få tak i dem på telefon, men det er visst helt umulig. Grunnen til at Acer avslo reklamasjonen er at navnet på kvitteringen ikke stemte med navnet på den som sendte inn maskinen. Og han ble spurt rett ut om maskinen har blitt solgt videre privat, og der svarte han ja. Så sa bare Acer-dama at da gjelder ikke reklamasjonen lenger. Men kanskje han bare kan pushe Acer videre og si at det ikke er noen lov som sier at reklamasjonen faller bort ved videresalg av maskinen. Siden Elprice er mer eller mindre umulig å få tak i. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Elprice har stengt en rekke butikker. Detet kan være årsaken til at han ikke får svar. TS bør kontakte Elprice sentralt. Hvis maskinen er solgt fra Elprice til et firma er det kjøpsloven som gjelder - ikke forbrukerkjøpsloven. Siste kjøper (TS) får ikke bedre rettigheter enn selger hadde. Maskiner solgt i henhold til bruttolønnsordningen går etter kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Maskinen er ikke kjøpt via firma eller har noe med firma å gjøre. Første person kjøpte maskinen privat og solgte den via finn.no privat. Haha, han ble bare henvist til Acer direkte av Elprice. Så da får han prøve å krangle litt der. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Skal man ha et kundesenter til å svare på reklamasjoner burde det være et minstekrav at de som svarer får grunnleggende opplæring. At maskinen er videresolgt privat får, for å ta den korte versjonen, null innvirkning på reklamasjonsfristen. Kjøpsloven regulerer det private videresalget, så vi kan jo begynne der: § 84. Vilkår for krav mot tidligere salgsledd (1) Kjøperen kan gjøre krav som følge av mangel gjeldende mot et tidligere salgsledd, for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren. (2) Ved salg mellom enkeltpersoner når kjøpet ikke hovedsakelig er knyttet til deres næringsvirksomhet, kan kjøperen uansett avtale også gjøre krav gjeldende mot tidligere yrkessalgsledd etter forbrukerkjøpsloven § 35. Så, kravet kan stilles mot selger, Elprice eller Acer. Det er egentlig fritt valg hvem man han vil reklamere mot. At Acers representant på kundesenteret ikke har snøring på hva hun snakker om har ikke noen innvirkning på faktiske rettigheter. Dersom kundesenteret ikke evner å håndtere reklamasjonen riktig får man heller ta kontakt med Acers kontor i Norge. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 Traff på en vennlig kundebehandler hos Elprice som ville sjekke opp. De var enig i at det ikke var noen grunn til å avslå en reklamasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå