Jappesen Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Jeg har en Netgear WNDR3700 og en pc som skal støtte 5GHz, men den kobler seg bare opp mot 2.4GHz. 5GHz'en vises ikke over tilgjengelige nettverk på pc'n. Er det en eller annen innstilling jeg har oversett eller hva? Ruteren satte seg opp med begge hastighetene. Håper noen kan hjelpe Lenke til kommentar
srbz Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Hvorfor vil du koble til med 5GHz? http://compnetworking.about.com/od/wirelessfaqs/f/5ghz-gear.htm Kort fortalt: 5GHz gir ingen ytelsesforbedring kontra 2.4GHz, forskjellen ligger i at det er to ulike frekvenser. Til sammenligning er eksempelvis ikke FM-frekvensen 102.5 MHz på noen måte "bedre" enn 94.0 MHz. Det er bare to ulike frekvenser, som gjør det mulig å sende to ulike radiokanaler over samme nettverk (FM-nettet). Jeg tar det opp fordi du omtaler det som "hastigheter", mens den effektive hastigheten strengt tatt er kombinasjonen av overføring og responstid, noe som ikke skiller de to frekvensbåndene. Fordelen med å ha to frekvensbånd på WLAN er da at du kan ha koblet til flere enheter samtidig uten like stor grad av ytelsestap. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 5GHz på routeren (3700 v1) bruker antenner innebygd i router og ikke de eksterne. Den har dermed kortere rekkevidde pga antenner og frekvens med større dempning. Prøv med PC nærmere router for å se om du får kontakt på 5GHz. Forøvrig er det i endel tilfeller mye å hente på 5GHz kontra 2,4. På 5GHz brukes 40MHz båndbredde og da kan man oppnå inntil 300Mbit brutto (50-100Mbit netto). På 2,4GHz brukes som regel 20MHz og 130Mbit brutto for å unngå interferens. Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Hvorfor vil du koble til med 5GHz? http://compnetworking.about.com/od/wirelessfaqs/f/5ghz-gear.htm Kort fortalt: 5GHz gir ingen ytelsesforbedring kontra 2.4GHz, forskjellen ligger i at det er to ulike frekvenser. Til sammenligning er eksempelvis ikke FM-frekvensen 102.5 MHz på noen måte "bedre" enn 94.0 MHz. Det er bare to ulike frekvenser, som gjør det mulig å sende to ulike radiokanaler over samme nettverk (FM-nettet). Jeg tar det opp fordi du omtaler det som "hastigheter", mens den effektive hastigheten strengt tatt er kombinasjonen av overføring og responstid, noe som ikke skiller de to frekvensbåndene. Fordelen med å ha to frekvensbånd på WLAN er da at du kan ha koblet til flere enheter samtidig uten like stor grad av ytelsestap. Nå er jeg ingen ekspert på omraådet, men følgende er gjennomgående av info på nettet: "Performance. Compared to 2.4 GHz, the 5 GHz band has much greater spectrum available, which leads to significantly better performance as compared to the 2.4 GHz band. In fact, the use of 5 GHz devices is really the only way to achieve the highest performance from 802.11n networks, mainly because of the need to provide adequate bandwidth for 802.11n’s optional 40 MHz (rather than 20 MHz) channels. If the highest performance is an important requirement, then certainly lean toward the 5 GHz band. " Jeg opplever på kveldstid at det går tregere i perioder, noe jeg antar at for mange i nærheten bruker apparater som bruker 2.4GHz. Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 5GHz på routeren (3700 v1) bruker antenner innebygd i router og ikke de eksterne. Den har dermed kortere rekkevidde pga antenner og frekvens med større dempning. Prøv med PC nærmere router for å se om du får kontakt på 5GHz. Forøvrig er det i endel tilfeller mye å hente på 5GHz kontra 2,4. På 5GHz brukes 40MHz båndbredde og da kan man oppnå inntil 300Mbit brutto (50-100Mbit netto). På 2,4GHz brukes som regel 20MHz og 130Mbit brutto for å unngå interferens. Du er kanskje inne på noe der. Det er ca. 3 m fra pc'n til veggen ruteren befinner seg bak, en ganske tykk vegg. PC'n som står i samme rom som ruteren viser både 2.4GHz og 5GHz accesspunktene mine (bruker den kablet, dog). Har det noen betydning at info'n for denne pc'n sier at "Microsoft Virtual WiFi Mini Port Adapter not connected"? "811.2n Wireless LAN Card connected". Tregere hastighet på ettermiddag-/kveldstid tyder vel på at 2.4GHz b¨ndet kan være overbelastet? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Har det noen betydning at info'n for denne pc'n sier at "Microsoft Virtual WiFi Mini Port Adapter not connected"? "811.2n Wireless LAN Card connected". Tregere hastighet på ettermiddag-/kveldstid tyder vel på at 2.4GHz b¨ndet kan være overbelastet? Det virtuelle adapteret er sikkert et aksesspunkt eller noe som medfølgende software har satt opp. http://www.wi-fiplanet.com/tutorials/article.php/3849841 Tregere hastighet er trolig forårsaket av datatrafikk i nabolaget. Det kan hjelpe noe å bytte kanal. Du kan bruke programmet inssider til å finne hvor mye trafikk det er i området ditt. Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 5. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2011 Har det noen betydning at info'n for denne pc'n sier at "Microsoft Virtual WiFi Mini Port Adapter not connected"? "811.2n Wireless LAN Card connected". Tregere hastighet på ettermiddag-/kveldstid tyder vel på at 2.4GHz b¨ndet kan være overbelastet? Det virtuelle adapteret er sikkert et aksesspunkt eller noe som medfølgende software har satt opp. http://www.wi-fiplanet.com/tutorials/article.php/3849841 Tregere hastighet er trolig forårsaket av datatrafikk i nabolaget. Det kan hjelpe noe å bytte kanal. Du kan bruke programmet inssider til å finne hvor mye trafikk det er i området ditt. Takk Jeg har lastet den ned, men spørsmålet vil være om jeg kommer til å skjønne noe av det..... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Se hvor kraftige nabonettene er og finn den stilleste delen av spekteret. Der kan du sette opp ditt eget, ved å bytte kanal i routeren. Det er hvertfall verd et forsøk. Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 Se hvor kraftige nabonettene er og finn den stilleste delen av spekteret. Der kan du sette opp ditt eget, ved å bytte kanal i routeren. Det er hvertfall verd et forsøk. Takk Må bare innrømme at det sier meg intet. LIgger langt utenfor mine begrepsforståelser. Håper du kan tolke disse snippene jeg tok nå av InSSider. Igår ettermiddag/kveld var det langt, langt flere på enn nå på formiddagen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå