John-B Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Har en bil fra 2003. For nøyaktig 3 år siden skiftet jeg ene røret fremme i eksosanlegget pga det var hull. Nå har det samme skjedd igjen. Synes det er rimelig surt å måtte betale 2200,- for å bytte dette på nytt etter kun 3 år. Har jeg noen sak her? Som "håndverker" selv synes jeg det kanskje er litt dumt å kreve at de skal gi meg ny del og bytte den gratis, da jeg tviler på de kan reklamere til bilprodusenten (originaldel), men burde jeg kreve halv pris eller noe slikt? Kan nevnes at bilen er kjørt godt under snittet, vil tippe 25 000 km på disse 3 årene. Endret 3. februar 2011 av John-B Lenke til kommentar
Solosuper Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 det kan jo være mange årsaker til at det er blitt hull i den delen igjen. fukt rust skrap og flere andre muligheter. tror ikke man kommer noen vei siden det er tre år siden en var ny, men hva med å oppsøke hvor du fikk den skiftet for så fint å spørre om hva dere skal gjøre? tipper det er den beste måten, det å være hyggelig og slikt, for jeg tror ikke noen verksteder blir ansvarlig og tvunget til å skifte den delen om du slår i bordet et eller annet sted. er jo en slitedel, og ja man skulle helst sett at det varte lenger enn tre år før den ble ødelagt. Lenke til kommentar
914c Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 I utgangspunktet skulle du nødvendigvis ikke betalt for denne delen i første omgang. Hull i en eksosdel er i mine øyne en mangel ved en "nybil" som ikke skal forekomme etter 4-5år. Men, gjort er gjort, og du har nå ett nytt problem... Utgangspunktet i forbrukerkjøpsloven, som jeg regner med gjelder ettersom du sannsynligvis har kjøpt eksosdelen av forhandler, og i egenskap av "forbruker"(?), er at du har reklamasjonsrett på 2 år eller 5 år dersom tingen er ment å vare vesentlig lengre. (§27 (2)) Jeg tør påstå at en eksosdel bør ha lengre levetid enn 2 år, og dermed være omfattet av 5års-fristen. Opplys forhandleren om mangelen og krev at de reparerer/bytter denne! Merk deg forøvrig at reklamasjon må fremsettes innen "rimelig tid", så ikke vent for lenge med dette. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 I utgangspunktet skulle du nødvendigvis ikke betalt for denne delen i første omgang. Hull i en eksosdel er i mine øyne en mangel ved en "nybil" som ikke skal forekomme etter 4-5år. Men, gjort er gjort, og du har nå ett nytt problem... Utgangspunktet i forbrukerkjøpsloven, som jeg regner med gjelder ettersom du sannsynligvis har kjøpt eksosdelen av forhandler, og i egenskap av "forbruker"(?), er at du har reklamasjonsrett på 2 år eller 5 år dersom tingen er ment å vare vesentlig lengre. (§27 (2)) Jeg tør påstå at en eksosdel bør ha lengre levetid enn 2 år, og dermed være omfattet av 5års-fristen. Opplys forhandleren om mangelen og krev at de reparerer/bytter denne! Merk deg forøvrig at reklamasjon må fremsettes innen "rimelig tid", så ikke vent for lenge med dette. Om bilen er i fra 2003 så kan den ha vært fem år i 2008, som igjen er "nøyaktig" tre år siden i dag. Mao er det ikke utenkelig at første gang var over 5 års reklamasjonsfrist. 2003-modellen var sannsynligvis i salg for forhandler i fra september/oktober 2002 hos bilforhandler. Problemet vi har i Norge er den utvidede praksisen av veisalting. Salt er ødeleggende på biler, noe som vises gang på gang og ikke minst i hvor mange biler som lider rustdøden her i Norge. Så om dette skyldes rust, så mener eg at det IKKE er en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven, men en skyldes en yttre påvirkning(salt). Saltets påvirkning kan reduseres eller økes alt etter vedlikehold og oppfølging i fra forbrukers side. Om saltet blir liggende over lenger tid(vinteren igjennom for eks, av frykt for å vaske bilen når det er kaldt), man bruker uoriginale deler som ikke har samme rustbehandling(billigere) eller om man ikke etterfølger rettningslinjene til bilprodusenten vedrørende rustbehandling(dvs etterbehandling) og inspeksjon. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå