Gå til innhold

Nytt reisekamera til en som ikke stiller veldig høye krav

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal en tur over til Mexico. Og i den forbindelse ønsker jeg å kjøpe meg nytt kompaktkamera.

Er ikke noen fotograf, så jeg stiller ikke så veldig store krav.

For meg er det viktigste:

• Billig (helst under 2500kr)
  • Lite og kompakt
  • Tåler litt
  • Være kjapt i bruk
  • Vanntett er en bonus, men ikke en nødvendighet

Kommer til å bruke kamera mest på reise, så at kamera tar litt greie bilder er selvfølgelig. Filmfunksjonen er heller ikke veldig viktig, da jeg neppe kommer til å bruke den nevneverdig mye.

Jeg kommer ikke til å drive med billedbehandling, ei heller blåse bildene opp i store formater.

Endret av El Matador
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har selv en DMC-FT2 som jeg er ganske fornøyd med. Anbefaler deg ikk DSC-TX5. Prøvde det i butikken og det er egentlig ganske dårlig. Det er dog veldig fint å se på og veldig tynt. Tough serien til Olympus er tålelig bra, men de har vært plaget veldig av treghet.

Jeg vet ikke hvordan DMC-FT2 stiller seg mot DMC-FT1, men mener å huske at det ikke er så mange forskjeller. Det er vel film i hd/sd som er hoved forskjell.

Uansett så ville jeg heller ha kjøpt ett "vanlig" kamera enn ett vanntett om det skal brukes på ferie. Du får bedre opptikk, mer zoom og raskere kamera (For det meste) (Jeg bruker FT2 som festkamera).

Ta en titt på DMC-TZ/ZX seriene til Panasonic, S90/S95 fra Canon og DSC-HX/WX serien fra Sony.

Lenke til kommentar

Canon Ixus 300HS kan anbefales. Et kompaktkamera som yter meget godt, og da særlig i dårlig belysning når det meste annet er ubrukelig.

Jeg syns ikke det blir riktig å anbefale Canon Powershot S95 til en som overhode ikke ønsker etterbehandling eller over gjennomsnittlig fotointeressert. Han vil da betale 800 kr. ekstra for funksjoner han ikke har behov for eller ønsker.

Lenke til kommentar

Da ville jeg nok sett meg om etter ett kamera i FT serien til Panasonic. FT3 er vel lansert om jeg ikke husker helt feil, så det kan hende at det blir noen bra priser på FT2 fremover :)

Det stemmer at FT3 akkurat er lansert, og FT2 kommer nok til å synke, men som jeg skrev i et innlegg lenger oppe er FT1 fortsatt helt OK. Selvsagt ville jeg heller hatt FT2 enn FT1, og (sannynligvis FT3 fremfor FT2), men det blir jo en pris/nytte vurdering. FT1 har forøvrig 720p video som er samme oppløsning som FT2, tror begge bruker AVCHD Lite format. FT2 tåler flere meter vann og har flere piklser, men jeg husker ikke om det var andre vesentlige forskjeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...