Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blir ikke smartere av å drikke tran :'(

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Fra å ikke drikke tran, har jeg begynt å ta 2 store spiseskjeer dagtlig. Jeg, alene drakk om en 250ml flaske på noen uker. Familien lurte på om hvem som ble Plutselig så glad i å drikke tran. vanligvis tar det flere måneder før tran flaska er tom, men nå gikk det ganske fort. Jeg nekta at jeg hadde drukket opp hele flaska på uker. Er flaut å innrømme. Enkelig hater jeg tran, men jeg tok sjangsen for å bli smartere og få drømme jobben min.

Vel, etter dissa ukene føler jeg ikke at jeg har blitt no smartere, er like dum som før.

Liksom f.eks vis jeg har mange ting i hånda og setter den ene tingen på bordet , og går, husker jeg ikke at jeg la den der. Har skjedd et par ganger at jeg Hadde tv-kontrollen i hånda, og gikk til rommet mitt, la den i skoffen..Dermed gikk jeg på do, glemte at jeg hadde lagt den i rommet.Letet etter den i 45 min eller no, det samme gjorde foreldrene. Dermed fant en av foreldrene mine den. Men, lol , jeg beskyldte min 2år gammel lillebror som ikke kan snakke, for å ha lagt kontrollen der. Det gikk bra.

Også syns jeg det er vannskelig å huske i fagene, Samfunnsfag..Norsk, Matte..osv, Liksom uansett jeg er intressert i temaet, glemmer jeg det. I matte glemmer jeg fort hvordan jeg regner ut.

Men effekten har ikke vist seg ennå? hvorfor har jeg ikke blitt smartere??(bedre hukommelse..osv)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mat og drikke kan kun hjelpe på å gi mer optimal utvikling av hjernen, men vil på ingen måte gjøre deg smartere.

Ved korrekt inntak av forskjellige næringsstoffer så vil også hjernen yte maksimalt av din egen begrensning, og tran kan hjelpe deg til å få et bedre kosthold (spesielt om det er dårlig fra før av)

Tran vil heller ikke gjøre deg sterkere, penere eller høyere. Den gir deg fiskeolje som "smører" deg innvendig ved å bla. forhindre at mettet fett fester seg i vener osv.. og har antageligvis vitaminer som gjør at kroppen på en korrekt måte kan ta opp proteiner og energi for videre å bygge muskelvev.

Det er jo et faktum at du blir født med et bestemt antall hjerneceller, og hvordan du gjør det/har det i oppveksten som fastslår hvordan du utnytter hjernen din/hvordan den jobber. Det har på ingen måte noe å si hva du spiser. (så lenge den får tilstrekkelig energi++)

At du uansett skulle endre deg på bare noen uker hørtes jo nesten litt naivt ut spør du meg. Ps: Tran er svært dyrt, og jeg ville ikke anbefale et SÅ høyt inntak, da kroppen ikke har behov for så mye mengder. (du pisser/driter det bare ut) :p

Så lenge du har et sunt og naturlig kosthold så trenger du vel egentlig ikke tran overhode, da du får tak på alle næringsstoffene fra maten. Da blir det bare svært dyrebart piss og fettet ender som fettvev. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er jo et faktum at du blir født med et bestemt antall hjerneceller, og hvordan du gjør det/har det i oppveksten som fastslår hvordan du utnytter hjernen din/hvordan den jobber. Det har på ingen måte noe å si hva du spiser. (så lenge den får tilstrekkelig energi++)

Ikke enig, hjernen er under utvikling hele livet, les om neuroplasticity.

Jeg skal dog være enig i at man har et utgangspunkt som ikke kan forandres stort.

Lenke til kommentar

Det er jo et faktum at du blir født med et bestemt antall hjerneceller.

Det skapes nye hjerneceller hele tiden, akkuratt som alle andre steder i kroppen.

Beste måten å bli smartere, mer oppmerksom, mer logisk er å trene.

Den aller beste øvelsen er å prøve å tenke over alt du gjør, før du gjør det. Hele tiden. Da får du inn en vane av å hele tiden bruke hjernen, og blir med ett langt mer oppmerksom, og husker mer.

Lenke til kommentar

Nei, hjerneceller blir ikke skapt som alle andre celler i kroppen.

Det kan skje, men det hører til sjeldenhetene.

Neurons of the adult brain do not generally undergo cell division, and usually cannot be replaced after being lost, although there are a few known exceptions.

Wikipedia

F. eks så skal det i teorien ikke være mulig å endre IQ'en sin nevneverdig, og hvis dette er tilfelle så er det egentlig testene som ikke er gode nok. Du kan trene opp og bruke det du har blitt født med mer effektivt, men du vil ikke bli direkte smartere.

Selv om jeg må inrømme at jeg ville definert deg som smartere om du hadde mer kunnskaper, mer erfaring og oppførte deg mer tenkende. Og det er jo dette som er viktigst, og da er det kun en ting å gjøre. Bruk hjernen! Få nye erfaringer og søk kunnskaper.

Lenke til kommentar
Også syns jeg det er vannskelig å huske i fagene, Samfunnsfag..Norsk, Matte..osv, Liksom uansett jeg er intressert i temaet, glemmer jeg det. I matte glemmer jeg fort hvordan jeg regner ut.

Om jeg ikke tar feil, lagres ting i korttidshukommelsen om du bare leser gjennom noe eller pugger det èn gang godt. For at det skal lagres i langtidshukommelsen, må det "gjentas" flere ganger, som er grunnen til at repitisjon er effektivt. Minnene dine fra du var liten husker du fordi du har tenkt på dem flere ganger gjennom årenes løp og de har dermed lagret seg i langtidshukommelsen.

Lenke til kommentar

Det var vel ikke Wiki jeg stolte på. Heller det man får fotalt på skolen og som står i skolebøkene. Men tenkte jeg skulle linke til en kilde.

Den ene kilden du kommer med er fra en butikk som selger vitamintilskudd og høres mer ut som ren reklame-tull. De tre andre kildene dine sier vel mer eller mindre det samme, at man har funnet ut at visse områder i hjernen der hjerneceller har blitt bli gjennopprettet.

Akkurat som det står linket til i Wikipedia-artikkelen så heter dette "neurogenesis", og er fortsatt ikke noe som skjer på vanlig basis, og på ingen måte i samme skala som i resten av kroppen. (som du selv påpeker)

Som de så veldig greit skriver:

For the most part, scientists no longer question the brain's capacity to replace damaged cells and yet it doesn't always yield more brainpower, as it could. Why so?

Det er ikke snakk om noen økning av hjernekraft, og du kan i hvertfall ikke forvente at tran vil ha noen innvirkning. (kan nok sikkert hjelpe mot at det ikke blir noen degenerering) Og det er jo akkurat dette som er tema, så å dra inn det faktum at de i en ape har funnet ut at noen ødelagte neuroner har blitt gjennoppretet er vel i beste fall off-topic.

Om jeg ikke tar feil, lagres ting i korttidshukommelsen om du bare leser gjennom noe eller pugger det èn gang godt. For at det skal lagres i langtidshukommelsen, må det "gjentas" flere ganger, som er grunnen til at repitisjon er effektivt. Minnene dine fra du var liten husker du fordi du har tenkt på dem flere ganger gjennom årenes løp og de har dermed lagret seg i langtidshukommelsen.

Problemet er vel ikke at det IKKE legger seg i langtidshukommelsen, for det gjør det nok uansett hvis du klarte å huske det noen dager senere. Problemet er at uten repetisjon så vil det få lav prioritet og ligge ganske "gjemt bort" / være som en drpåe i havet i forhold til prioriterte ting i hukommelsen. Det er vel sagt at det dannes et nettverk av neuroner som aktiveres ved et minne, og ved gjenntatt bruk og når du knytter forskjellige ting til hverandre så øker dette nettverket i omfang. Des større nettverk, des lettere er det å finne tilbake til. Hvis du f. eks har mange følelser knyttet til et minne, eventuelt andre minner knyttet opp mot det samme minnet, så vil det ha aktivert et stort nettverk av neuroner som "husker" på dette minnet. Det vil da være lett å finne tilbake til.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...