Gå til innhold

Webshoptesten 2Q03

Anbefalte innlegg

Ser at hw.no har publisert resultatene på deres webshoptest for 2.kvartal 2003.

Er det flere enn meg som synes det blir feil å kåre en vinner (virker som webshoppene legger mer og mer vekt på kåringene til hw.no og skryter av dem som troféer på forsidene sine, som om hw.no-kåringene er alt som gjelder) som bare har 5 av 10 produkter tilgjengelig til salgs?

Vet dere ikke at det er lettere å holde en smal produktlinje og lavere priser, enn et stort utvalg? Det burde kreves minst 7 av 10 produkter tilgjengelig hos webshop'en for å kunne delta/vinne. Jeg synes at webshop-testene til hw.no blir feilaktige og ikke verdt sitt overdrevne rykte på grunn av dette, de bør konkurrere på samme grunnlag.

Noen andre som har noen synspunkter om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig. Tenkte på det samme da jeg så resultatene.

Bra med egen kategori for de med 5 eller færre, kanskje det skulle vært delt ved 7 eller 8 også. Evt. straffepoeng ved manglende varer.

Jeg mener også at lagerstatus bør ha litt å si, har en følelse av at noen setter ned prisene på varer de ikke har på lager. Har ikke sjekket nøye, mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar

helt enig - 7 av produktene bør butikken ha... testen baserer seg på "standard" produkter - ikke noe svært spesielt (kanskje med untak av mp3 spilleren).

dersom en butikk ikke har 7 av disse varene, kan det bli "den beste webshoppen" ?

Lenke til kommentar

Jeg også syntes dette ble helt feil. Hw.no anbefaler jo på en måte denne webshopen din nå. Når folk får vite det vil de selvsagt handle der. Men blir fort skuffet når det viser seg at de ikke har nok komponenter til å sette sammen en komplett pc :shrug:

Se bare på den tabellen en gang til. Se hvor snevert det er i toppen! Multicom ser jeg på som en verdig vinner denne gangen, samt at de har alle 10 produktene. Synes hw.no bør gjøre noe om denne poengfordelingen, slik at det blir et rett bilde for oss forbrukere. For bare halvparten av produktene inne holder bare ikke :woot:

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldingene folkens!

5 varer eller flere har vært kravet for å bli tatt i betraktning på "hovedlisten" siden vi startet opp med webshoptesten i 1. kvartal 2000. Kanskje bør vi oppjustere dette mimum antall varer, og dette skal vi ta en diskusjon omkring. På den andre siden har man faren for å sette et for høyt minimum antall varer, slik at en rekke webshoper blir "utelatt" pga dette. På grunn av ulike leverandører, er det ikke alle webshoper som har samme vareutvalg. Det er ikke alltid like enkelt å finne frem til produkter i alle kategorier, helst forskjellige fra gang til gang, som "alle" fører.

Webshoptesten fokuserer utelukkende på pris, som også ettertrykkelig er oppgitt i testen:

Lav pris er ikke alt

Vi har i denne testen sett på hvordan webshopene gjør det på et utvalg vanlige kvalitetsprodukter. Testen gir et gir en god indikasjon på butikkenes prisnivå på denne typen varer, men det finnes andre faktorer som også kjennetegner en god webshop. Vareutvalg, kundeservice og leveringstid er eksempler på viktige momenter.

Det er altså viktig å danne seg et helhetlig bilde av webshopene. Dette har vi forsøkt å gjøre i webshopguiden. Her kan du også lese om andres erfaringer med butikkene og legge inn dine egne erfaringer.

Lenke til kommentar

Alle webshoppene burde få være med, uavhengig av hvor mange varer de har klart å skaffe. Derimot bør de heller få klare trekk for de varene dem ikke har.

Jeg skulle gjerne sett en webshoptest hvor en startet med 100 poeng. Så trakk dere fra 1 poeng per 0.01% dyrere de var på samlet antall varer enn det idealbutikken var og -10 poeng for hver vare som manglet. Eller iallefall et lignende system. :)

Lenke til kommentar
Alle webshoppene burde få være med, uavhengig av hvor mange varer de har klart å skaffe. Derimot bør de heller få klare trekk for de varene dem ikke har.  

Jeg skulle gjerne sett en webshoptest hvor en startet med 100 poeng. Så trakk dere fra 1 poeng per 0.01% dyrere de var på samlet antall varer enn det idealbutikken var og -10 poeng for hver vare som manglet. Eller iallefall et lignende system. :)

Det sysyemet ville vel vert helt feil eller, en butikk som komplett som er den butikken som har desidert best utvalg ville jo da vere sikret seieren så og si selv om de langt fra er best på pris,leveringstid og service.

Det må vel gå ann og ta prisene på kjente varer som alle har sammenligne dem og gi poeng utifra dette, så sjekke opp med kunder som har handlet for å få nøyaktige leveringstider det samme med reklamasjoner.det er en kjent sak at mange lover en leveringstid å legge denne til grunn blir jo helt feil da det viser seg at mange ikke overholder denne. samme med reklamasjoner der de lover 1 uke og bruker 1 mnd.

Lenke til kommentar

Synes at 6-7 varer bør vere minimum på hovedlista og så ha ei del liste med alle under.

Men når det gjeld vinneren sjekka eg status på dei varene som dei er blitt kåra på.

XP3000 null inne Bestillingsvare!

Nec1300 Null inne Bestillingvare!

Sam. 172T 1 inne

Logi. MX700 Null inne Bestillingsvare!

Crea. Muvo 128 Null inne Bestillingsvare!

Altså 1 av 5 varer er inne. Resten Bestillingsvare, for noko som skal vere melk og brød i ein webshop.

Er dette tilfeldig då mange kan ha bestilt der i dag eller.

Synes testkriterene bør ta hensyn til at butikken har varene eller bekrefta leveringsdato på varene før å komme med, sidan hw tar kontakt med webshopene skal det ikkje vere så vanskeleg å få bekrefta varenes status.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Sitat fra testen:

"Vi har ikke tatt hensyn til om produktene er retail eller bulk."

Hvordan kan dere gjøre det? Det kan være STOR forskjell på bulk og retail, og de webshoppene som KUN tar inn bulk ville tjent grossalt på det.

Nå har jeg ikke sett så mye på om varene dere valgte ut finnest nettopp i bulk og retail, men uansett så burde en ta hensyn til det.

Lenke til kommentar
Sitat fra testen:

"Vi har ikke tatt hensyn til om produktene er retail eller bulk."

Hvordan kan dere gjøre det? Det kan være STOR forskjell på bulk og retail, og de webshoppene som KUN tar inn bulk ville tjent grossalt på det.

Nå har jeg ikke sett så mye på om varene dere valgte ut finnest nettopp i bulk og retail, men uansett så burde en ta hensyn til det.

Tidligere tok vi hensyn til dette, men siden dette av og til ikke er spesifisert hos webshopene, droppet vi å ta hensyn til det.

Det førte rett og slett til mange problemer med testen.

F.eks webshoper som mente i ettertid at "hos oss så er vare X alltid levert som Retail", selv om ingenting var spesifisert.

Det kunne i værste fall ende med at vi måtte ta ut produktet fra testen for den webshopen dersom vi hadde oppført det som bulk (dersom var bulk vi var ute etter, og testen måtte regnes ut på nytt).

Dette kunne også være omvendt.

I de tilfeller hvor et produkt finnes både som Retail og Bulk, så har som regel de fleste webshopene begge varianter inne.

En annen ting er at dersom Ola Nordmann er ute etter et spesifikt skjermkort, så er han som regel interessert i hvor det er billigst, uansett om han får med eske eller ikke.

Dette gjelder selvsagt ikke alle kunder, men veldig mange faller under denne kategorien. Og det er nettopp dette vi skal finne ut i testen: hvor kan vare X kjøpes billigst? Hva som er med av ekstra stæsj er ikke like viktig.

mvh

Thor-Egil

Lenke til kommentar

Når det gjelder dette med antall varer for å komme på hovedlisten, så er det klart at vi kanskje skal vurdere å heve listen for å komme på hovedlisten.

Dette skal vi ta en diskusjon på internt.

Men vi ønsker å rangere flest mulig av webshopene for å se hvor de ligger. prismessig samtidig som det er urimelig dersom en webshop med to varer vant fordi den var billig på disse.

Dette blir to motsetninger.

Man kan vurdere et poengsystem a'la det som er foreslått men det er vanskelig å utvikle noe som blir rettferdig og ikke misvisende.

Når vi foretar testene så henter vi faktisk inn priser på 15 produkter og regner ut så resultatet basert på de 10 produktene som flest hadde inne.

Dette medfører at det som regel blir ganske "mainstream"-produkter som står igjen som de 10 siste. Men vi er nødt til å gjøre det slik for å sikre at flest mulig har varene inne.

Dersom vi bare velger 10 produkter og mange av produktene bare finnes hos noen av webshopene, så er testen uhensiktsmessig.

Det er bare å komme med tips til thoregil(at)hardware.no dersom det er noen som har innspill om hvordan vi kan gjøre dette bedre.

Men det må være ting som er realistisk at vi kan få til med de få personene vi er som sammenligner prisene.

Det å kontakte kunder og forhøre oss om leveringstid og service er uaktuelt i en slik test, da det er umulig og få til et objektivt og representativt utvalg av kunder (hvis vi i det hele tatt får tak i kundearkivene til webshopene), i tillegg til at det blir mer arbeid enn hva vi har kapasitet til.

Vi er jo for det meste studenter som har annet som må gjøres også :)

mvh

Thor-Egil

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

jeg hadde tenkt til å kommentere det siste, jeg er også enig i at webshopguiden er bedre til anbefaling av webshop ( selv om artikkelen ikke var noen form for "anbefaling" )

men så er det ikke alle som er innpå hw.no, derfor er jeg helt enig i at det er enkelt for butikkene å bruke tittelen, hadde jeg vært totalt ukjent med webshopper og skulle sammenligne en som har stempelet - kåret til billigste nettbutikk av hardware.no mot en uten et slikt stempel så hadde jeg sikkert valgt den med stempelet..

samtidig så føler jeg at tilleggsinformasjonen på slutten av artikkelen burde vært helt i begynnelsen, for jeg har en følelse av at en del folk hopper rett på linkene som er et stykke ovenfor istedenfor å fullføre artikkelen helt slik at de får det printet inn i hodet at billigste webshop ikke nødvendigvis betyr god kundeservice o.l

det er en god ide å redigere artikkelen og plassere dette på toppen slik at folk ikke misforstår!

Lenke til kommentar

Ble faktisk veldig skuffet selv også over den testen, jeg sjekket ut Pcmax med en gang og de hadde utrolig lite utvalg av varer.

Første jeg tenkte var: "Ikke rart de ble kåret til Norges billigste webshop når de ikke en gang har noe utvalg".

Lenke til kommentar

Ja, jeg forstår at webshoptesten kun fokuserer på pris. Det er helt kurant for kundeservice og leveringstid vil være subjektiv og umulig å vurdere objektivt. Det får i så fall bli overlatt til en annen og egen kåring, evt utifra webshoperfaringer og avstemminger blant kunder eller noe.

Men hovedpoenget, som i starten av tråden, er at webshopene ikke bør tjene på å ligge rett over den magiske grensen av antall produkter som trengs for å bli tatt med som gyldig deltaker i priskonkurransen. Slik det er nå virker slipper de webshopene som mangler et produkt unna med at produktene de mangler ikke tas med i den totale beregningen av "% over idealpris".

Hva med at det ble beregnet en "straffepris" på de produktene som manglet hos webshopene, slik at alle webshoper da vil måtte stille med en sum av 10 priser som kan sammenlignes med den ideelle prissummen?Denne "straffeprisen" kunne enten beregnes som et gjennomsnitt av prisen på det manglende produktet hos de webshopene som faktisk har produktet. Eller hvis det høres for brutalt ut, ettersom en webshop med et manglende produkt da vil påvirkes av høye priser hos en konkurrent, kan "straffeprisen" beregnes som f.eks 150% av den ideelle prisen på produktet, eller noe tilsvarende.

Ulempen med å ta i bruk en "straffepris" vil da kanskje gjøre at valget av produkter kan være svært avgjørende på resultatet av webshoptesten. Men dersom det, slik det ble nevnt ovenfor her, egentlig først velges ut 15 relativt sett "essensielle" produkter, som senere reduseres til 10 ved å fjerne de produktene som flest manglet, vil man kunne stille et noenlunde passende krav til utvalget. Fordelen med en "straffepris" på manglende produkter vil være at man, dersom man finner et noenlunde balansert system på det, ikke vil måtte være nødt til å måtte skille mellom webshoper med f.eks flere/færre enn X av 10 produkter. Noen med kommentarer eller forslag til idéen med "straffepris"?

Alternativt, så _må_ i hvert fall grensen, slik den er i dag, være høyere enn kun 5 av 10 produkter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...