Hemen112 Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Hva er Kurdistan? Dette er Kurdistan : Kurdistan er tradisjonelt en betegnelse på landområder der kurdere holder til. Området ligger i Midtøsten og er diffust avgrenset. Kurdistan omfatter det sørlige og østlige Tyrkia, fra foten av Taurusfjellene i vest til Ararat-fjellet i nordøst, deler av Nord-Syria, det Nordøstlige Irak, deler av Armenia og Georgia, den vestlige delen av Iran og en liten del av Russland. (fra wikipedia) Det er 40 millioner kurdere (også fra wikipedia) Nå jeg er kurder, men det er mange kurdere som blir spurt når de er fra så sier de Kurdistan. Når jeg blir spurt så sier jeg at jeg er en kurder fra Iran for å ikke ha missforståelse. Nå det har vært lenge bråk med det om Kurdistan, fakta er at for nå så eksisterer ikke Kurdistan som et land, men bare et ord for omerådene. Teoretisk sett eksiterer ikke Kurdistan. Men Kurderne har lenge blitt diskriminert og undertrykket av den Irakiske, tyrkiske, syriske og iranske regjirgen. De som er verst nå er Iranerne siden de dreper både iranere og kurderer som går imot faktisk for et år siden var det mange rebelske kurdere som ble drept. (som ble vist på kurdisk tv) Men det som er størst trussel er Tyrkerne siden de alierte med USA. Nå vil at jeg at dere skal diskutere om Kurdistan skal være et eget land eller ikke, men med gode argumenter og meninger!!! Ok, nå la oss diskutere. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg ser ikke på Tyrkia som ett trussel mot Kurderne men heller at de prøver å assimilisere kurderne til å bli tyrkere. Kan ikke akkurat se det på som en trussel. Det jeg ser heller på som ett trussel er heller PKK som er listet som terrororganisasjon av EU. Men mulig det er som er feilinformert men det er oftest kurdere jeg hører om når det er snakk om tvangsekteskap, æresdrap og lignende, mulig kurderne har godt av å lære litt om vestlige tradisjoner som tyrkia prøver å lære dere. 1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg er for kurdistans opprettelse på grunn av forfølgelsene i andre land samt ressurser til å overleve. Fått med deg at en av de større tyrkiske partiene vil etterforske vold og forsvinninger i tyrkisk Kurdistan siden 1980? Lenke til kommentar
Hemen112 Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg ser ikke på Tyrkia som ett trussel mot Kurderne men heller at de prøver å assimilisere kurderne til å bli tyrkere. Kan ikke akkurat se det på som en trussel. Det jeg ser heller på som ett trussel er heller PKK som er listet som terrororganisasjon av EU. Men mulig det er som er feilinformert men det er oftest kurdere jeg hører om når det er snakk om tvangsekteskap, æresdrap og lignende, mulig kurderne har godt av å lære litt om vestlige tradisjoner som tyrkia prøver å lære dere. Vestlig tradisjon? Den Irak kurdiske delen har blitt gjort om til en demokrtisk muslimsk stat som lar alle ha på hijbab eller ikke om de vil de velger selv som mange land i midtøsten ikke har. Det har blitt mye demokratisert, og ekonomien har blitt bedre. Det er flere jobber. Dette er vel det stedet som er mest sannsynlig demokratisert i midtøsten vil jeg. Selv om det fortsatt ikke er 100% ennå, det tar tid. Er du sikker at når det gjelder tvangstekstap og æresdrap at du ikke ikke har hørt om noen gale Sijiamuslimer og forvekslet det med kurdere? 1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 . Er du sikker at når det gjelder tvangstekstap og æresdrap at du ikke ikke har hørt om noen gale Sijiamuslimer og forvekslet det med kurdere? Her er et argument mot Kurdistans eksistens... Mer sekteriske diskriminasjon... Når det gjelder utsagnet hans så stemmer det dessverre at kurdere i Norge har bedrevet både æresdrap og tvangsekteskap, selv om det ikke er SÅ ofte... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) Jeg har ikke sagt at det er mye tvangsekteskap og æresdrap men de er blant folkegruppene som oftest nevnes når slikt oppstår, ikke bare i Norge men også Sverige som har en stor kurdisk befolkning. Ang demokrati tror jeg du har glemt Israel, og demokratiet er vel relativt gjennomkorrupt med ett svakt utdannet befolkning. Dessuten ang økonomien så er den som omtrent som store deler av midtøsten, oljebasert. Derav mer korrupsjon og vold. Jeg støtter Tyrkias kamp mot terroristorganisasjonen PKK 100% og jeg håper virkelig at de lykkes. Oppkunstruerte land ala Israel har ikke visst seg å være en heldig situasjon for nabolandene, og de andre innfødte i berørte områdene. Endret 2. februar 2011 av Blåbær Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Hva med Øst-Timor? Og Montenegro? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Montenegro kjenner jeg ikke så mye til, men Øst-Timor er jo en kunstig stat som overlever kun takket være ekstremt mye bistandsmidler. I tillegg sliter de med mye vold og uroligheter. http://www.smartraveller.gov.au/zw-cgi/view/Advice/east_timor Indonesia var før oppdeling relativt rolig område, jeg tror ikke du kan si det samme om midt-østen. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Nåja, rolig og rolig. Opprør i to provinser kaller ikke jeg så veldig rolig... (om ikke det var flere provinser) Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Indonesia er ett velfungerende stat iforhold til Irak, Iran, Syria, Libanon osv. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Det er jeg enig. Selv om også den har problemer med menneskerrettigheter... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Norge har blitt dømt mange ganger for menneskerettighetsbrudd i Strasbourg. Men uansett nok OT. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Det var en gang en idé om å gi jødene landet deres, den gikk igjennom. Dette har bare blitt problemer fra ende til annen, hvorfor gjøre samme feilen om igjen? Lenke til kommentar
Hemen112 Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 Noen som faktisk er for? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Har vi heller overbevisst deg om at en egen statsløsning ikke vil være med på å bedre situasjonen for kurdere? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Jeg er forsåvidt for opprettelsen av Kurdistan, men jeg ser helt klart noen grunner til å ikke gjøre det. Deriblant holdningene du selv viste i forhold til blant annet Sjiamuslimer... (og motstanden mot arabere i den kurdiske befolkningen i arabiske områder osv osv.) Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 (endret) Hva med Øst-Timor? Og Montenegro? Nå er det slik at Montenegro har vært en selvstendig stat siden 2006, og har en lang historie som selvstendig stat. Landet har, mer eller mindre, uavbrutt vært selvstendig i perioden fra midten av 1300-tallet til dannelse av Det første Jugoslavia i 1918. Derfor er landets legitimitet på et helt annet nivå enn det er tilfellet med Kurdistan. Til trådstarteren: Det er vanskelig å legitimere landet Kurdistan, på bakgrunn av mange forskjellige variabler. Den fremste er nok faktum at Kurdistan har aldri eksistert som selvstendig stat, dermed er det rent historiske elementet fraværende. I tillegg til det er det vanskelig å fastsette grenser til en slik stat, nettopp fordi vi har ingen grensegang å gå etter. Kurdere kan i stor grad defineres som en etnisk gruppe med mye felles grunnlag, men det er også en del variabler som skiller dem. Nå er det slik at mange kurdere snakker samme språk, men det er også en god del av de som har adoptert språket i det landet de bor i dag. Kurdere, meg kjent, har ingen felles institusjoner, ingen statlig eller politisk grunnlag, uten fellesbetegnelse kurdere. På toppen av det hele vil dannelse av en slik stat skape store problemer fordi staten Kurdistan kommer til å omfatte områder til flere andre stater, noe som kan resultere i ganske omfattende konflikt mellom disse – med økonomiske og geostrategiske preferanser i førersetet. Dermed anser jeg et slikt forslag som meget farlig for stabiliteten i området. Det beste kurdere kan håpe på er en moderat assimilering i de landene de bor i dag, men med sin kultur og felles identitet respektert og beskyttet gjennom landets konstitusjon. Endret 5. februar 2011 av statsviter Lenke til kommentar
Hemen112 Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 (endret) Jeg er forsåvidt for opprettelsen av Kurdistan, men jeg ser helt klart noen grunner til å ikke gjøre det. Deriblant holdningene du selv viste i forhold til blant annet Sjiamuslimer... (og motstanden mot arabere i den kurdiske befolkningen i arabiske områder osv osv.) For dere som tror at tyrkere ikke undertrykker kurdere Fra kurdistan.no : "Fravær og brudd på menneskerettigheter er sentralt i undertrykkelsen av kurderne. I Kurdistan har mennesker blitt fengslet fordi de har snakket kurdisk i offentlige samenhenger, eller bare erkjent at de er kurdere. Den kvinnelige politikeren Leyla Zana har blitt et symbol på undertrykkelsen av kurdere. Hun ble i 1994 dømt til 15 års fenselsstraff fordi hun på kurdisk avla sin ed i den tyrkiske nasjonaleforsamlingen, fordi hun hadde et hårbånd i grønt, gult og rødt, fargene i det kurdiske flagget, og fordi hun i nasjonale og internasjonale sammenhenger hadde snakket om den kurdiske konflikten. Et annet overgrep er tvangsflytting av kurdere fra deres hjem. Mer enn 5000 kurdiske landsbyer er rasert i Tyrkia og Irak. Organisasjonsfrihet og ytringsfrihet er svært begrenset, spesielt i Tyrkia." Mer fra kurdistan.no "Området som i århundrer har blitt kalt Kurdistan ligger i dag innenfor grensene til hovedsakelig fire nasjonalstater; Tyrkia, Iran, Irak og Syria. Men kurderne er et eget folk, forskjellig fra andre store folkegrupper i området som arabere, persere og tyrkere. Kurdere ser på seg selv som Kurdistans urbefolkning og regner seg som etterkommere etter mederne - et folk bosatt i Mesopotamia for mer enn 4000 år siden. Kurderne har alltid knyttet sin historie og identitet til dette området, spesielt viktig er tilhørigheten til fjellene. Kurdistan har aldri eksistert som en samlet nasjonalstat, men i middelalderen og under de ottomanske og persiske imperiene fantes det flere mer eller mindre selvstyrte kurdiske fyrstedømmer. I 1946 opprettet kurderne en kortvarig selvtsendig republikk i iransk Kurdistan. Flere forsøk på å opprette kurdisk selvstyre i Tyrkia, Iran og Irak etter1. verdenskrig har blitt slått blodig ned, ofte med vestlig hjelp. I hver av de statene kurderne bor er de i mindretall, selv om de utgjør flertallet av befolkningen i sine områder. Det finnes i dag omlag 30 millioner kurdere. (dette er litt utdatert siden sto på en annen side 40 mil) Som en såpass stor minoritet har kurderne ikke lov til å leve i følge sine tradisjoner, de kan for eksempel i liten grad snakke sitt eget språk, kurdisk. Kurderne blir tvunget til å følge levemåter og tradisjoner til majoriteten av befolkningen i områdene de bor. De er derfor kulturelt sett blitt utsatt for forskjellig påvirkning - tyrkisk, arabisk og persisk - noe som har medvirket ytterligere å splitte folket." Så lenge kurderne blir undertrykket så ser jeg ikke en annen løsning enn en egen stat, saken men de kurdiske omerådene er at det er mye naturesurser som gul, olje osv det er grunnen til at de ikke vil gi fra seg de omerådene. Kurderne har flere ganger blitt lovet eget land/stat men blitt lurt blant annet ble de lovet det når de otomanske styre gikk under, det var orginalt bare to kurdiske omeråder et i tyrkia og et i iran de ble også lovet av det av britene i andre verdenskrig hvis de hjalp og det gjorde de, men isteden så ble de lurt av britene og britene og en del av iransk kurdistan ble til den irakiske og en del av tyrkiske ble til syria delen, så orginalt er de delene kurdisk irankske og kurdisk tyrkiske. Og jeg er sikker også at jeg har lest et sted at i 70 tallet ble de lovet av den daværende tyrkiske president et eget selvstendig tyrkisk-kurdisk stat (som den irakiske delen har idag), men de ble lurt og dette skjedde aldri. Jeg ser ikke noe problemer i et eget kurdisk land hvis det blir demokratisk som den irakiske-kurdiske delen har blitt. Kurderne har blitt forådt og lurt av mange andre land mange ganger. Og når det gjelder æres drap og tvangflyktning, så er det ikke sånn i kurdisk kultur, det er nok bare kurdiske-islamske-exremister som gjør sånn, at det har skjedd før kan hende. Se denne VIDEON om kurdistan : http://www.youtube.com/watch?v=zopK-zDdLlU&feature=related Endret 4. februar 2011 av Hemen112 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Jeg har aldri uttalt meg om Tyrkernes behandling av Kurderne, alle vet at de undertrykker dem, så forklar relevansen i forhold til innlegget du siterer? Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Jeg støtter opprettelsen av et selvstendig og fritt Kurdistan. Kurdere har blitt og blir forfulgt av både arabere, tyrkere, og persere. Hvor mye kurderne blir diskriminert avhenger av opinionen og regjeringen i Iran, Irak, Syria og Tyrkia. Det er på tide å si, NOK er NOK. Hvis ikke kurdere kan leve med sikkerhet slik de ønsker å leve livene sine med sitt språk og sin kultur, så bør de få et eget land og en sterk egen hær til å forsvare seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå