loncheey Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) MSi GX640 - Windows 7 64bit Jeg er glad i laptopen min, den har vært en solid pc i ca 7 måneder før den i dag streiket.. Jeg slo på maskina når jeg kom hjem fra skolen i dag, den var i dvalemodus. Når den omsider slo seg på var alt veldig treigt. Musikken spilte i tre sekunder om gangen før den loopet i ti sekunder. Restarta maskina to ganger og det var like tregt. Den tredje gangen kom den ikke lenger enn til loading-skjermen med Windows-logo før dette kom opp: (Fant bilde på engelsk på google) Etter en solid økt med googling fant jeg ut at dette sannsynligvis hadde noe med harddisken å gjøre. Åpna bakdekselet av maskina, alt av ledninger så ut til å sitte på plass. Jeg kommer meg ikke forbi den feilmeldingen der, så jeg laget meg en oppstartscd med den gamle laptopen. Denne lastet tregt nok - tok meg nok en halvtime å komme til valgalternativene. Startet cmd og kjørte chkdsk /f for snart to timer siden - Den begynte på 2720 av vel 210k "records processed, og fram til nå har den bare sjekket 150 filer. Av disse 150 er 4 uleselige. EDIT: woot, chkdsk hoppet akkurat til 6448. Tilbake på samme tempoet som i stad da men t_t Så hva tror dere? Har harddisken gått under? Må Eller er det noe annet jeg kan prøve? Takker! Endret 2. februar 2011 av loncheey Lenke til kommentar
nolongeravailable Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) -snip- Endret 26. april 2016 av coyote93 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Når checkdisk via oppstartdisk også går så tregt så indikerer det det nok mest sansynlig at disken holder på å dø desverre. problemer i selve windows burde ikke påvirke dette da det normale operativsystemet ikke vil være lastet inn da. Det jeg ville sjekket snarest for å evt. bekrefte feilen er å se om du kan få kjørt en SMART-test på harddisken. Det vil fortelle deg "helse" statusen på disken når det gjelder de mest typiske tingene som kan gå galt. De flste disker som holder på å gå i stykker vil slå ut på en eller annen måte på en SMART test. Det er plenty av programmer, gratis og testversjoner du kan bruke som du finner enkelt via google for dette bruk. Ellers så kan det "bare" være snakk om noen uleselige sektorer som har kommet pga. vanlig slitasje, og at en grundig checkdisk med sector recovery (tregt) vil kunne rydde opp i det - men når en disk begynner å få uleselige sektorer må man alltid være litt var med å stole på disken for mye - for det er ofte et tegn på at disken er på vei nedover. 4 av 150 sektorer uleselige er jo ikke spesiellt bra dersom vi anntar at det er representativt for resten av sektorene på disken (umulig å si med så lite statisitisk grunnlag). Det er ihvertfall ikke noe bra tegn for hardwarens helse, og derfor annbefaler jeg som sagt en SMART test ASAP, samt backup av alle data som du synes er viktige nok til at du ikke kan tåle å tape dem. -Stigma Lenke til kommentar
loncheey Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) Jeg lot den gå til 6700 før jeg ga faen, skulle den forsatt i samme hastighet ville det tatt.. et par måneder? Forresten fant den fire feil til i løpet av de siste 200. Får ikke boota på vanlig måte, Så hvis jeg kjører Linux fra cd kan jeg bruke diagnostiseringsverktøy der til å ta en SMART- test. Og hvis den har krasjet, kan jeg bruke Linux til å overføre filer til den eksterne harddisken min? Fungerer slax? http://www.slax.org/ Endret 2. februar 2011 av loncheey Lenke til kommentar
loncheey Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 Jeg fyrte opp slax med cd, greit nok, fikk adgang til filene. Hadde ikke nett, så jeg overførte smartmontools over med minnepenn. Prøvde med det samme å føre over filer til minnepenn, dette gikk nokså sakte, 2,5mb/s eller noe. Skjønte ikke helt greia med modules og hvordan man skulle starte smartmontools. Hvilken måte kan jeg være sikker på at det er harddisken og ikke noe annet som har streika? Bare så jeg ikke kjøper harddisk til 500 for ingenting.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå