Gå til innhold

SSD-disken yter ikke optimalt, hvorfor ikke?

Anbefalte innlegg

Når det kommer til datamaskiner og komponentene i denne er jeg etterhvert begynt å bli litt utgått på dato. Jeg forstår ikke helt forkjellen på SATA og disse greiene man kopler harddisker til med.

For noen uker siden kjøpte jeg meg en Corsair SSD F90 (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1272493&st=1340). Denne står det jo på linken jeg viser til, og også i nettbutikken der den var kjøpt at lesehastighet er 285 MB/s og skrivehastighet er 275 MB/s. Når jeg dog kjører en slik benchmark på laptoppen hvor denne harddisken sitter får jeg følgende resultat i dag: Lese: 146.0 MB/s og skrive: 44.44 MB/s. Rett etter at disken var montert i maskinen for noen uker siden fikk jeg maks lesehastighet på 190MB/s, men denne har nå altså gått ned til under 150.

Hva er det som bestemmer hvor fort disken skal kunne lese og skrive? Som nevnt, så er jeg ikke helt sikker på hvordan det hele fungerer her. Er det noe jeg kan gjøre for å optimalisere ytelsen? Kan det være fordi tilkoplingene i laptoppen min er feile at hastighetene blir så lave? Hva er det som gjør at lesehastigheten har sunket så drastisk på så kort tid?

På forhånd, takk for svar.

Endret av seppolaatle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, jeg vet ikke helt hva jeg skal si.

Hovedkortet står i en laptop som heter Packard Bell TJ76. Finner svært lite om den på produsenten sine nettsider, men vet den har en i5 430M cpu, samt 4GB minne. Harddisk som fulgte med orginalt var på 640GB.

Svært lite informasjon å finne på nettet om denne gitt. Det eneste jeg egentlig klarer finne er drivere for den på produsenten sine nettsider. Disse finner man her: http://www.packardbell.no/pb/no/NO/content/download. Velger man da - Easynote -> EN TJ76, så har man maskinen der.

Lenke til kommentar

Først så må du installere chipset driverene fra intel som skal kunne lastes ned fra Packard Bell og AHCI driverene. I tillegg så må du sette strømegenskaper til høy ytelse når du skal teste med AS SSD. Grunnen til dette er at det er endel strømsparefunksjoner som senker ytelsen når du tester.

Endret av BAT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha, skjønner. Når jeg installerte driverne og stillte inn til «High performance» i kontrollpanel endret teksten seg øverst der ja.

http://bildr.no/view/815315

Desverre ser det ikke ut til å ha blitt noen forbedringer altså. Synes jo det er litt underlig, med tanke på at lesehastigheten var oppe i mellom 190 og 200 for en stund siden.

Takk så mye for forslagene i allefall. Om du, eller noen andre har mer tips på lager sier jeg gjerne ja takk. :)

Endret av seppolaatle
Lenke til kommentar

De hastighetene som Corsair oppgir (seq les-285 MB/s seq skriv - 275 MB/s) er for komprimerbare data. Kontrolleren i ssden komprimerer alle data den lagrer og AS SSD bruker random data som ikke lar seg komprimere slik at tallene blir noe lavere. Her er en skjermdump av en nesten lik SSD (F80)

post-140856-0-16713100-1296685448_thumb.jpg

Dine resultater er ikke så langt unna men skrive hastighetene dine er noe lave. Hvor full er SSD nå?

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Jeg har 23GB ledig på disken nå. Det ligger nok litt filer som jeg etterhvert tenkte å flytte over til en ekstern disk, men har vel egentlig ikke kommet så langt enda.

Synes det var ganske høy skrivehastighet på F80 sammenlignet med F90 her ja. Tror du det vil være til hjelp om jeg rydder mer plass, eller burde 23GB være rikelig?

Lenke til kommentar

Du kan begynne med å gjennomføre tipsene i denne guiden først. I tillegg så vil gjentatte gjennomføringer av AS SSD eller andre benchmark programmer førte til at ytelsen på skriv dropper en periode. Dette vil komme seg når operativsystemet rekker å gjennomføre trim av ssden,

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Morn morn :)

Tenkte jeg skulle komme tilbake til denne tråden nå, en stund etter at jeg gikk gjennom alle trinn jeg kunne gjøre i guiden som kom frem lenger oppe i tråden. Saken er at nå, nesten 2mnd etter at jeg har gjort dette, så yter fremdeles harddisken det samme som på mitt forige screen i tråden. 130/70 var resultatet fra benchmark jeg nettopp tok. I disse 2 mnd har jeg ikke en eneste gang kjørt en slik benchmark.

Jeg synes jo det er svært underlig at harddisken ikke yter bedre enn det den gjør. For all del, maskinen er kjapp, Windows 7 Ultimate starter opp fra avslått maskin på 15 sekunder (da er også alle programmer som Skype, msn osv ferdig startet opp). Alle programmer osv flyr også frem på skjermen og fungerer kjapt og bra, men benchmarken gir jo et enormt dårlig resultat.

Noen som har noen andre tips til hva som kan være galt her?

Hvilen Windows versjon kjører dere samme med SSD, og hvordan scorer dere i AS SSD?

Jeg tenker at noe må jo være galt, siden jeg for en god stund siden hadde en lesehastighet f.eks helt oppe i 190.

Endret av seppolaatle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...