Gå til innhold

Kalori-hjelp til flatere mage

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en 158 cm høy jente på 16 år, som veier 46/47 kg. Er fornøyd med vekten, som ikke er spesielt høy, men jeg ønsker å få vekk litt av "valpefettet" på magen. Jeg har ganske stramme og litt store muskler under fettet på magen, og magen blir hard som stein når jeg strammer. Men føler at det er litt fett i veien og ønsker en noe flatere mage.

Fremover skal jeg følge et 30-dagers "flatere mage-program" med forskjellige øvelser fra boka jeg utfører hver dag (10 min).

I tilleg til dette tar jeg 50 situps og ca. 20 armhevinger hver dag + trening med håndvekter . Men treningen er ganske lav intensitet så skal legge i én kondisjonsøkt og én ekstra hard styrkeøkt i uken i tilleg til den daglige treningen.

Hørtes det bra ut? Noen innspill eller enda bedre: om dere hadde hatt et bra mageprogram?

Må jo også fokusere på kaloriinntak. I følge en kalkulator trenger jeg 1680 kcal for å HOLDE VEKTA. Jeg ønsker å gå litt ned i vekt og det står jeg trenger en reduksjon på 500 kcal hver dag. Tenker på å redusere 350 kcal mat og å forbrenne 150 kcal med trening. Høres dette riktig ut?

En annen kalkulator sier jeg selv forbenner 1300 kcal til dagen bare jeg sitter stille?!

Er veldig forvirret hvordan jeg skal legge opp dette.

Håper på noe hjelp fra noen som kan dette :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Med et slikt kaloriinntak kommer du jo til å rase opp i vekt. Dersom du ønsker å gå ned til en mer "normal" vekt, anbefaler jeg på det sterekste å redusere kalorinntaket ytterligere. :w00t:

Det var kalkulatoren som sa det, og jeg spiser nok ikke så mange kalorier til vanlig.

Vanligvis er dagen min slik:

Frokost: to kneippskiver med litt smør, 1 kokt skinke på hver, og et glass juice/skummet melk.

Lunsj: typisk er sandwich (hvitt med ost og skinke) og juice. Av og til et bakverk fra kantinen.

Middag: dette varierer jo veldig selvfølgelig, men spiser ofte lyst kjøtt.

Hender selvølgelig jeg tar meg et liten (ofte usunn) snack i løpet av dagen, men prøver jo å la være.

Hvor mye kalorier bør jeg max få i meg på en dag egentlig?

Lenke til kommentar

Kanskje du finner interessant her :)

http://www.melk.no/kosthold-ernaering/sunn-hverdag/ernaering/dagsmenyer/dagsmeny-kvinner-1500-kalorier/

Du trenger ca. 30 - 40 kcal per. kg daglig for å holde normal vekt.

35kcal * 46kg = 1610 kcal/dag

Hva med å kutte ned til 1500 daglig? Blir det for mye/lite? Jeg er litt ute av dette.

Jeg har hørt man må kutte hele 500 kcal daglig for å gå ne 0,5 kg i uken. Men jeg er ung og forbrenningen min er høy, så kanskje det å kutte 100 kcal dagen faktisk holder!

Så takk for linken, skal prøve disse menyene! :-)

Lenke til kommentar

Med en BMI på 18,4 så burde du faktisk ikke slanke deg i det hele tatt. Anbefalt BMI er mellom 18,5 og 24,9, så du er allerede i kategorien undervektig. Slanker du deg noe mer så ender du opp med like mye former som en 13 år gammel gutt, men det er kanskje det du vil?

Grunnen til at man må ligge 500kcal i underskudd for å gå ned 0,5 kg i uka er fordi det er 7000kcal i 1kg fett, og det er fett du vil bli kvitt. 7000kcal / 14 dager = 500kcal om dagen.

Om du har lav eller høy forbrenning forandrer ikke på hvor mye i underskudd du må ligge på, men hvor mange kcal du forbrenner. Hvis du er aktiv og forbrenner 2000kcal og vil gå ned 0,5kg (fett) på en uke hvis du får i deg 1500kcal om dagen.

(Hvis du forbrenner 1500kcal om dagen må du få i deg 1000kcal for å gå ned 0,5kg på en uke. Tilsvarende hvis du forbrenner 5000kcal så må du få i deg 4500kcal for å gå ned 0,5kg på en uke.)

Lenke til kommentar

Jeg har hørt man må kutte hele 500 kcal daglig for å gå ne 0,5 kg i uken. Men jeg er ung og forbrenningen min er høy, så kanskje det å kutte 100 kcal dagen faktisk holder!

Så takk for linken, skal prøve disse menyene! :-)

Ja, jeg har også hørt noe sånt. Men utifra den infoen du har oppgitt så er du jo ikke overvektig i det hele tatt.

Ikke gå inn for å slanke deg, men bare f.eks jogg som i at du vil holde kondisjonen oppe. Å gå utfra at du vil slanke deg blir feil, og når/hvis du ikke ser store resultater blir du bare skuffa og gir kanskje opp. Been there done that.

Det finnes som nevnt ikke konsentrert slanking, altså du kan ikke slanke deg på et sted av gangen utenom under kniven. Jogg med intervaller :)

Lenke til kommentar

Til alle: jeg er ikke ute etter å slanke meg mange kilo, men vil bare få vekk noe magefett og lår (som rister når de går).

ønsker å stramme opp ved hjelp av trening, men må jo samtidig ha et sunt kosthold (noe som jeg ikke har så mye nå).

MÅLET er altså bare å stramme opp, hehe er litt perfeksjonist men er ikke helt desperat: det er bare noe jeg gjerne vil oppnå :-)

Lenke til kommentar

Til alle: jeg er ikke ute etter å slanke meg mange kilo, men vil bare få vekk noe magefett og lår (som rister når de går).

ønsker å stramme opp ved hjelp av trening, men må jo samtidig ha et sunt kosthold (noe som jeg ikke har så mye nå).

MÅLET er altså bare å stramme opp, hehe er litt perfeksjonist men er ikke helt desperat: det er bare noe jeg gjerne vil oppnå :-)

Jeg føler faktisk noe lignende med meg, ikke helt fornøyd med magen, beina og rumpa selv om alle sier jeg er slank.

Jeg jogger, og har tenkt å endre kostholdet, spise oftere og mindre og sunnere hver gang. Droppe pizza og alle usunnheter (good luck til meg selv).

Så vi er kanskje litt i samme situasjon :)

Lenke til kommentar

Det går som sagt ikke an.

"Spot reduction" er en myte.

Hele kroppen da, det er vel mulig å stramme opp hele kroppen og redusere fettprosen uten å slanke seg alt for mange kilo?

Ja, fullt mulig. Hvis man gjør det riktig :)

Kostholdet teller rundt 60% :)

Får bare prøve å spise sunt og få til å trene minst 3 dgr i uka da :)!

(Selv om det er utrolig vanskelig å ikke spise noe usunt..)

Lenke til kommentar

Ja, det er veldig vanskelig. Nøkkelen er motivasjon og psykisk styrke :)

Jeg skal i militæret i mars så jeg måå komme i form da. (Har faktisk fått motivasjon også *klapper meg selv på skuldra*)

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Det går som sagt ikke an.

"Spot reduction" er en myte.

Hele kroppen da, det er vel mulig å stramme opp hele kroppen og redusere fettprosen uten å slanke seg alt for mange kilo?

Ja, fullt mulig. Hvis man gjør det riktig :)

Kostholdet teller rundt 60% :)

Man må kunne unne seg noe usunt iblant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...