Jameg Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg har fått kalde føtter med tanke på utdanning, og er egentlig litt rådløs. Jeg vil studere i Trondheim, og da helst på NTNU. (Har vert på besøk på NTNU og blitt hjernevasket) Har tidligere tenkt datateknikk/kommunikasjonsteknologi, men har nå funnet ut at dette kanskje er noe som ikke passer meg. Har egentlig null peiling på hvordan en datamaskin/dataprogrammer er bygd opp og virker. Ser jeg scriptcoder(?) for java osv. tenker jeg bare at det er helt gresk. Hadde kanskje vert gøy å lære seg programmering, men dette er ikke noe jeg kunne tenke meg å sittet å gjøre en kveld. Har et inntrykk av at folk som studerer data også er veldig opptatt av programmering, og at de nærmest driver med det som en hobby..? Videre har jeg tenkt at samtidig kan eg utdannelse innen data være ganske allsidig. Du kan vell omtrent jobbe hvor som helst, og i fremtiden vil de vell bare trenge flere og flere med gode datakunnskaper. Et alternativ til en annen utdanning jeg har tenkt på den siste tiden er "Produktutvikling og prouksjon" eller "Energi og miljø" på NTNU. Har alltid likt å lage og sette sammen ting. Favorittfaget på vg2 var teknologi og forskningslære, hvor vi konstruerte en båt. Men i disse utdanningsprogrammet ligger også kjemi inne som et fag. Jeg er ikke så alt for glad i kjemi (innbiller meg at det er mye pga. læreren) . Alle sier vi må velge utdanning etter interesser og evner. Men hva med oss som ikke har noen spesielle interesser eller evner? Javel, interesserer meg kanskje over gjennomsnittet for sport og trening, men dette kan vell heller ses på som en hobby. Er egentlig sånn gjennomsnittlig interessert i alt og ingenting Har forøvrig vurdert bartenderskolen eller turistguide i utlandet, men her er det jo bare luselønn og hente. Jeg vil trossalt ha noe igjen for realfagene på vgs Er det noen der ute som har vert i samme situasjon som meg? Noen som studerer/har studert på NTNU/i Trondheim som kan dele tanker og erfaringer? Lenke til kommentar
operg Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Uten å svare på hele posten din kan jeg fortelle deg at det ene kjemifaget du må ha på en del av studiene ikke er noe å være redd for. Når du har hatt kjemi på VGS er det rimelig trivielt. Lenke til kommentar
Tegocalderon Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Pup = maskin Emil = sterkstrøm Bare så du vet det Lenke til kommentar
Jameg Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 Energi og miljø = sterkstrøm? Hva mener du? Lenke til kommentar
operg Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Energi og miljø het vel "Sterkstrøm" eller noe slikt tidligere. Ser du på de obligatoriske fagene til studiet handler de i stor grad om levering og produksjon av sterkstrøm, altså for eksempel det vanlige strømnettet (men også mye termodynamikk o.l.). Studiet skiftet navn til Energi og miljø visstnok for å tiltrekke jenter og andre som ikke ville at folk skulle tro de var yrkesfagsstudenter i lære når de sa de studerte sterkstrøm, men jeg vil ikke si at det er helt på villspor. Det er tross alt Energi og miljø du skal studere hvis du vil jobbe med utvikling av miljøvennlig(ere) energiproduksjon. Endret 3. februar 2011 av operg Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Hvis du interesserer deg litt for alt og ingenting, og samtidig sport og idrett, hva med å bli lærer/lektor? Da med gym som en av dine hovedfag? Lenke til kommentar
Turbosauen Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Har du vurdert Marin Teknikk? http://www.ntnu.no/studier/mtmart Hvis du hører i NTNU-tråden så er det sikkert noen der som kan si litt mer om hva linja går ut på. Lenke til kommentar
AudunXetrov Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Jeg studerer Datateknikk ved NTNU, og kan fortelle deg at du ikke trenger å kunne noe som helst om data for å studere det. Jeg kunne en del, og kunne blant annet å programmere noe fra før, men det er mange på linja som ikke har noen forkunnskaper. De sliter kanskje litt mer enn de av oss som kan en del fra før, men alle fagene starter basic, og det er nok av muligheter til å få hjelp, så det er ikke noe problem. Langt fra alle bruker kveldene sine på å programmere, selv om det også er en del som programmerer litt på fritiden - det er jo så gøy når du først kommer inn i det, med mindre du virkelig ikke får til det du prøver på I Trondheim er det alltid noe å finne på som student, og jeg kan på det sterkeste anbefale å studere her! Om du begynner på et siv.ing. studie, kan jeg også garantere at du får bruk for realfagene dine. Lenke til kommentar
Catnipz Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Hvis du interesserer deg litt for alt og ingenting, og samtidig sport og idrett, hva med å bli lærer/lektor? Da med gym som en av dine hovedfag? Vil bare slenge inn at man ikke kan velge "gym" som hovedfag på lektor, kun som undervisningsfag nr. 2. Jeg tror du må være nokså interessert i det du velger som hovedfag (det du skal skrive master i), og ikke velge det fordi "man er interssert i alt og ingenting". Lærerutdanningen er ikke for de som ikke vet hva de skal gjøre, og bare velger det fordi de ikke har noe annet! Da lover jeg deg at det blir noen jævlig tunge dager i løpet av studieløpet ditt. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Fag nummer to, når man må/bør ha 2 fag vil jeg kalle et hovedfag... Men ja, kan bli tunge dager, men det vil det bli uansett hva man studerer. Lenke til kommentar
Jameg Skrevet 5. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2011 Takk for svar! Setter pris på alt dere har å komme med Lektorutdanning er nok uaktuelt, og jeg er fortsatt veldig usikker på Datateknikk. Vet ikke om jeg har lyst til å jobbe med data og programmering etter endt studie, men vil heller bruke data som et hjelpemiddel. Lenke til kommentar
Tegocalderon Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Takk for svar! Setter pris på alt dere har å komme med Lektorutdanning er nok uaktuelt, og jeg er fortsatt veldig usikker på Datateknikk. Vet ikke om jeg har lyst til å jobbe med data og programmering etter endt studie, men vil heller bruke data som et hjelpemiddel. Jeg tror dette er hva du er ute etter: Ingeniørvitenskap og IKT Lenke til kommentar
Jameg Skrevet 7. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2011 Men hva om jeg da bestemmer meg for I&IKT, og velger retningen produkt og prosess. Vil da dette være mye av det samme som masterstudiet produktutvikling og produksjon, bare med mer tyngde på databruk? Lenke til kommentar
deleted345345fdg Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Men hva om jeg da bestemmer meg for I&IKT, og velger retningen produkt og prosess. Vil da dette være mye av det samme som masterstudiet produktutvikling og produksjon, bare med mer tyngde på databruk? Ja, du vil ha en kombinasjon av maskin-fag (produkt og prosess) og datafag. De to første årene vil du hovedsaklig ha matte, mekanikk og lignende sammen med byggstudentene, og litt datafag sammen med data/komtek. Når du velger linje i tredje klasse, så vil du ha fag sammen med den linja du velger (og mange velger og å bli med i linjeforeningene til den andre linja også), i tillegg til et datafag hvert semester. Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Er det noen der ute som har vert i samme situasjon som meg? Noen som studerer/har studert på NTNU/i Trondheim som kan dele tanker og erfaringer? Ok, kan ta litt pkt for pkt her: - Energi og miljø er IKKE kun sterkstrøm som en debattant hevder. Studiet er tverrfakulært og etter to år velger du studieretning hvor du enten spesialiserer deg innen elkraft, dvs produksjon, distribusjon og bruk av elektrisk energi, eller innen energi og prosess som går mer på termisk energi, industrielle prosesser, etc. Denne retningen er nesten helt lik den ene studieretningen på maskin (eller Produktutvikling og produksjon som den nå heter). - Datateknikk er i mine øyne ikke en linje du bør velge om du ikke er interessert i datsspråk og programmering. Du trenger ikke nødvendigvis ha store forkunnskaper før du begynner på NTNU, men du bør være godt over gjennomsnittet interessert. - Siv.ing generelt er et studie du bør velge om du liker og er dyktig innen realfag og teknologi. Lønnen er god og arbeidsmulighetene nesten uslåelige. Om du ikke har spesiell interesse for f.eks data, kjemi eller mikroelektronikk, men er mer generelt teknisk interessert er nok retninger som Produktutvikling og produksjon (maskin), bygg- og miljøteknikk, energi og miljø samt marin teknikk retninger du bør vurdere. Disse er gjerne mer praktisk rettet med mer prosjektarbeid og er svært anvendelige og veldig brede studier som gir store muligheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå