hanlan Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Hei! Etter diverse problemer med nettet på jobben tenkte jeg at jeg skulle sette opp en linuxbox som nettverksmonitor. Hardwaremessig så vil den ha to nettverkskort, en med IP til det interne nettet, det andre settes opp uten IP i promiscuous mode. Det vil igjen være koblet til en HUB (eller en switch med port mirroring hvis hub'en ikke fungerer lenger) som igjen er koblet til routeren fra internettleverandøren vår. Det jeg trenger hjelp til er software. Jeg ønsker realtime å se hvor mye trafikk som går på linjen, hva slags trafikk det er og hvilken IP som genererer mest trafikk. Det er også ønskelig med historiske data; dag, uke og månedlig oversikt over belastning på linjen. Noen som har gjort noe slikt før og/eller har tips til software som kan brukes? Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) Pfsense er tingen! Endret 2. februar 2011 av Kaptein... Lenke til kommentar
hanlan Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) pfSense er nok bra til mye, men kan ikke se at den passer mitt formål uten mye jobb... Men takk for forslaget! ETA: Når det er sagt, så var det en link på pfSense sidene som ledet meg til WireShark... det ser mer lovende ut! Endret 2. februar 2011 av aianir Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) Smoothwall kan også være noe å se på, veldig enkelt og greit å sette opp. Endret 2. februar 2011 av Kaptein... Lenke til kommentar
tingo Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Bestefar er MRTG. Andre verktøy er det mange av: bandwidthd, Big Sister, cacti, darkstat, ifgraph, iftop, Nagios, Zabbix, og flere til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå