Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg har lest en del her inne nå og det forbauser meg hvordan STRONGLIFTS 5x5 alltid dras frem som det ultimate treningsprogrammet for alle, i alle situasjoner, til alle tider. Hva er så magisk med det? Det er jo en knapt modifisert utgave av Rippetoe sin Starting Strength. Er det en eller annen her inne som har hatt helt fantastiske resultater med det så da hev alle seg på? Eller er det det at det er den samme "harde kjernen" som anbefaler treningsprogrammer og da blir 5x5 eneste naturlige valg? Dette har gjort meg litt nysgjerrig. Feel free to elaborate Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Det funker bra for nybegynnere, men akkurat som du sier så er det jo ikke noe magisk med det. Det største problemet med programmet er jo at det er 5 sett med samme vekt, noe som kan bli smått farlig når man pusher sin 5RM på slutten i mine øyne. Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 lurer jeg også på, synes egentlig ikke 5x5/styrkeløft programmer er for nybegynnere da de ikke har mengde eller er klare for tunge løft enda. det handler om og gjøre sener og sånt klare til tyngre løft senere, så jeg ville anbefalt nybegynnere et fullkropp, eller rett og slett bestemme selv og få inn teknikken i markløft knebøy og benkpress. Flere reps og lettere vekt for nybegynnere. Som nybegynner får man resultater uansett, så derfor sier folk at de har økt bra i stronglift sikkert og dermed tror det er det beste programmet.. om teknikken er inne synes jeg dietmar programmene er best Lenke til kommentar
anono1123 Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 5x5 inkluderer nybegynnere da du har muligheten med å starte uten "vekt på stanga" i alle øvelser. Her med stor fokus på teknikk, så klart. Lenke til kommentar
Capa Barsavi Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 En av de tingene som jeg virkelig satte pris på ved stronglifts var www.stronglifts.com. Flott side, informasjonen der er god og lettfattelig. Den har et stort community med en bred base av medlemmer. En ting er vertfall sikkert. Det virker! Bare ta en titt på de flere hundre forvandlingene folk har oppnådd ved å følge stronglifts. Jeg sier ikke at du ikke vil få resultater med et annet program, men hvorfor ikke stronglifts? - Programmet er lagt opp til at du skal starte uten vekt på stanga, og det er fokus på at teknikk er det viktigste. - Det består av baseløft som stimulerer hele kroppen. - Det er et velbalansert program. - Informasjonen på siden er lett fordøyelig (supert for nybegynnere). - Du finner garantert noen som er i samme situasjon som deg (fint for motivasjon, tips, osv) - Du har linæer progresjon som er viktig for økning i styrke. (og for motivasjon, alltid ny PR) - Det har fokus på naturlige ting (ikke drøssevis med kosttilskudd osv.) - Du får resultater Lenke til kommentar
storken Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Jeg må si meg enig med både First Best og Kongen på havet her. 5x5 har bra elementer ved seg, det er også enkelt å anbefale siden det er såppass veldokumentert. Søskenbarnene mine spurte her om dagen om treningsprogram, viste dem til myrevolution sitt nybegynnerprogram - der blir knebøy og markløft gradvis introdusert. Å gå rett på knebøy og markløft, som i 5x5, kan være vanskelig å mestre - særlig om du er stiv slik at du ikke kommer skikkelig ned i knebøy. Lenke til kommentar
Capa Barsavi Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 (endret) At knebøy og marklft er vanskelig å mestre har du helt rett i. Derfor det er greit at du skal begynne med kun stanga. Du får masse volum (kanskje spesielt i knebøy) som gjør at du får mye tid til å terpe teknikk. Et annet punkt jeg kan tilføye ang. "STRONGLIFTS 5x5 alltid dras frem som det ultimate treningsprogrammet for alle, i alle situasjoner" er at uansett hva det endelige målet er, vil en god generell basistyrke hjelpe deg i å oppnå det spesefikke målet ditt senere. Endret 4. februar 2011 av Kongen på havet Lenke til kommentar
Knife Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 (endret) Jeg har lest en del her inne nå og det forbauser meg hvordan STRONGLIFTS 5x5 alltid dras frem som det ultimate treningsprogrammet for alle, i alle situasjoner, til alle tider. Hva er så magisk med det? Det er jo en knapt modifisert utgave av Rippetoe sin Starting Strength. Er det en eller annen her inne som har hatt helt fantastiske resultater med det så da hev alle seg på? Eller er det det at det er den samme "harde kjernen" som anbefaler treningsprogrammer og da blir 5x5 eneste naturlige valg? Dette har gjort meg litt nysgjerrig. Feel free to elaborate Det som er magisk med det, er 1) det funker, 2) et enkelt linjær oppsett. Man kan jo selfølgelig be vedkommende til å kjøpe Starting Strenght boken og bla et par hunde sider fram, det ligger langt bak i boken Nej igjen, Stronglifts er enkelt og greit, og også fantastiske artikler av en fantastisk fyr. det handler om og gjøre sener og sånt klare til tyngre løft senere, så jeg ville anbefalt nybegynnere et fullkropp, eller rett og slett bestemme selv og få inn teknikken i markløft knebøy og benkpress. Flere reps og lettere vekt for nybegynnere. Som nybegynner får man resultater uansett, så derfor sier folk at de har økt bra i stronglift sikkert og dermed tror det er det beste programmet.. Flott at du akkurat forklarer hva Stronglifts er. Det er; # Anbefalt for nybegynnere # Fullkropp program # Det får inn teknikken i markløft og knebøy # Det er lettere vekt for nybegynnere, man begynner faktisk kun med stangen. # Er mange folk på forumet som tar over 200kg i markløft og 150kg i knebøy som fortsatt følger StrongLifts. Det er en enkel modifisert vektløfter program fra Mark Rippetoe, men har sinne røtter i Bill Starr sine verk (nesten samme program nevnes i boken the strongest shall survive). Dog trente også Mark Rippetoe og Bill Starr i et par år. Stronglifts har også igjen blitt videreført og reprogrammert til Stronglifts Advance for de som har trent et par år. Det er noe aka det samme som MadCow 5x5, som igjen har sinne røtter i Bill Starr... Endret 12. februar 2011 av Knife Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 5x5 er fint til og få inn teknikken i mark og knebøy og benkpress. bare man trener LETT og ikke trener til man stagnerer og kommer til (failure som de fleste gjør), har ingen styrkemessige fordeler. Den høye prosentvise treningsbelastningen gjør også at skaderisiko'en blir stor da teknikk alltid blir dårligre i tyngre løft. og så går over til et annet program (det er mitt tips) Lenke til kommentar
Knife Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 5x5 er fint til og få inn teknikken i mark og knebøy og benkpress. bare man trener LETT og ikke trener til man stagnerer og kommer til (failure som de fleste gjør), har ingen styrkemessige fordeler. Den høye prosentvise treningsbelastningen gjør også at skaderisiko'en blir stor da teknikk alltid blir dårligre i tyngre løft. og så går over til et annet program (det er mitt tips) Hvilket annet program da? Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 dietmar jeg sier ikke at man MÅ bytte men er det jeg ville anbefalt. noe jeg får av en som driver og konkurrerer, altså trenger bare sette mål (men ikke for høye mål) for da blir man overtrent om man setter de for høyt. her er et program jeg har kjørt (mitt første) http://www.iform.no/forum/index.php/topic,62143.0.html Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Også to av grunnene til at Stronglifts ofte nevnes er på grunn at motivasjonen man får. Man har gått igjennom første uke, og lagt på 2.5kg hver gang, man gleder seg litt til å se hvordan neste treningsøkt går. Ikke nok med det, har du dårlig teknikk i starten, og løfter ganske tungt kan dette gjøre litt skader om musklene i kroppen ikke er vant med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå