Gå til innhold

Hvorfor får kristne mennesker barn?

Anbefalte innlegg

Ser godt hva han mener. Jeg har opplevd maaaaange damer i slutten av tredveårene som lirer av seg "åååh.. jeg har så lyst på barn."

Som om det den siste Special Edition Barbiedukka på Ringo.

Naturligvis slår morsinstinkt inn, man er jo programmert for å reprodusere seg, etc etc.

Men det å kjenne på midtlivskrisa, se på "alle de andre" som har giftet seg, hus, fått unger... Jeg mener det er på langt vei sannsynlig at mange velger å få barn fordi "det skal bare være sånn", fremfor å foreta et reflektert valg og velge å ta det enorme ansvaret det er å sette barn til verden.

Tror jeg...

Akkurat som om jeg skulle sagt det selv! :)

Skulle faktisk til å skrive akkurat det samme, men du kom meg i forkjøpet.. hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt spesielt og si.

Mener du at alt som driver et menneske i verden er ego?

Mother Teresa var altså bare på en big lang ego trip?

Hehe... spør Christopher Hitchens hva han mener om The Mom.

Hva mener du med en så idiotisk setning?

Ser godt hva han mener. Jeg har opplevd maaaaange damer i slutten av tredveårene som lirer av seg "åååh.. jeg har så lyst på barn."

Som om det den siste Special Edition Barbiedukka på Ringo.

Naturligvis slår morsinstinkt inn, man er jo programmert for å reprodusere seg, etc etc.

Men det å kjenne på midtlivskrisa, se på "alle de andre" som har giftet seg, hus, fått unger... Jeg mener det er på langt vei sannsynlig at mange velger å få barn fordi "det skal bare være sånn", fremfor å foreta et reflektert valg og velge å ta det enorme ansvaret det er å sette barn til verden.

Tror jeg...

Var dine quoute en morsomt forsøk på et hint om at det mor theresa gjorde kun var en stor ego trip? eller?

Lenke til kommentar

Om du vil se den mindre kjente siden av Moder Teresa, anbefales denne:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Missionary_Position

The book includes the reproduction of a letter written by Mother Teresa on behalf of Keating to Judge Lance Ito who was presiding over Keating's trial for defrauding his investors of billions of dollars. The letter urged the judge to consider the fact that Keating had donated generously ($1.25 million) to the Missionaries of Charity and suggested that Judge Ito "look into [his] heart" and "do what Jesus would do."

Hitchens also includes the contents of a letter written to Mother Teresa by the man prosecuting the case against Keating, Deputy District Attorney for Los Angeles Paul Turley. In the letter, Mr. Turley pointed out to Mother Teresa that Keating was on trial for stealing more than $250 million from over 17,000 investors in his business. In addition, Turley expresses his opinion that "[n]o church, no charity, no organization should allow itself to be used as a salve for the conscience of the criminal" and suggests:

"Ask yourself what Jesus would do if he were given the fruits of a crime; what Jesus would do if he were in possession of money that had been stolen; what Jesus would do if he were being exploited by a thief to ease his conscience? I submit that Jesus would promptly and unhesitatingly return the stolen property to its rightful owners. You should do the same. You have been given money by Mr. Keating that he has been convicted of stealing by fraud. Do not permit him the 'indulgence' he desires. Do not keep the money. Return it to those who worked for it and earned it! If you contact me I will put you in direct contact with the rightful owners of the property now in your possession."

After the conclusion of the letter, Hitchens notes: "Mr. Turley has received no reply to his letter. Nor can anyone account for the missing money: saints, it seems, are immune to audit."

Lenke til kommentar

Var dine quoute en morsomt forsøk på et hint om at det mor theresa gjorde kun var en stor ego trip? eller?

Jeg har ikke noe eierforhold til Moder Theresa.

Jeg bare nevnte at det finnes de som mener hun absolutt ikke var en helgen, deriblant Hitchens.

Endret av phydeaux
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-SGxMysqw

Hvorfor tar de rett og slett den risikoen? Dersom man feiler i å indoktrinere barnet vil det jo havne i evig fortapelse.

Eller er det verdt risikoen, altså evig liv i himlen kontra helvete?

Dersom jeg hadde trodd på gud og himlen så ville jeg gått rundt hver dag å håpet på å bli truffet av en buss eller noe, slik at jeg var sikra en plass. Det kan jo hende man mister trua engang og da er man f*cked

Vel, dette er en veldig spennende problemstilling, og det er et godt sporsmaal. Jeg kjenner en som er kristen, meg selv, og ganske mange andre kristne ogsaa. Jeg kan komme med grunnene til at jeg vil ha barn;

- For det forste fordi Gud sier at vi skal faa barn. Det var faktisk en av de aller forste tingene i Bibelen han ba menneskene om aa gjore "vaer fruktbare og bli mange". Kan skrive mer om Gud sine grunner til aa onske flere mennesker, men det faar bli en annen gang.

- Som flere andre har nevnt, saa er det ogsaa fordi det er akkurat som et instinkt i oss. Mange mennesker har lyst paa barn, aa see dem vokse opp osv. Du vet sikkert like godt som meg gledene ved aa ha et barn.

Sporsmaalet om det er verd risken e noe eg har tenkt utrolig masse paa, og eg vet aerlig talt ikke helt kossen eg kan svare det. Eg kjenner mange som e overbevist, men eg kan ikkje komme med noen gode argumenter. Korfor skapte Gud oss, naar han visste at saa mange ikke ville komme til himmelen. Det e klart at han onsker at alle skal komme til himmelen, men ikke alle gjor det.

Men saann eg tenker saa faar jo barnet sjangsen til aa komme til himmelen ogsaa, og selv om helvete er daarlig, saa er himmelen sinnsykt bra! En annen ting som motivierer er jo at om kristne hadde sluttet aa faa barn og reprodusere seg, saa ville etter en stund verden vaere tom for kristne, og da ville det ikke vaere noen som kunne vitne og fortelle om Jesus. Og nei, eg har ikkje lyst aa do, eg tror at Gud fortsatt har en plan om aa bruke meg her paa jorden for aa naa andre mennesker, og for aa si det saann som apostelen Paulus gjorde "himmelen e sykt mye bedre enn her og eg har lyst aa dra dit, men saa lenge det e bruk for meg her nede, og Guds plan e at eg skal vaere paa jorden saa blir eg." Dessuten ville det vaere utrolig egoistisk av kristne aa bare tenke paa oss selv og vaar egen frelse. Og Jesus befaler jo oss i Matteus 28 at vi skal ut og fortelle verden om han. I steden for aa haape aa do hver dag, saa haaper eg heller at eg skal faa leve og faa med meg flere folk til himmelen!

Lenke til kommentar

En annen ting som motivierer er jo at om kristne hadde sluttet aa faa barn og reprodusere seg, saa ville etter en stund verden vaere tom for kristne, og da ville det ikke vaere noen som kunne vitne og fortelle om Jesus.

He he, som det gikk med tor og odin mener du? :)

Den setningen burde jo få det til å tenke at uten mennesker så eksisterer ikke hverken jesus, gud eller den hellige ånden... Foresten merkelig at den guden din ikke klarer å formidle seg direkte.... Det ville jo luket vekk både tolkninger og faktafeil, ikke sant? Men da hadde det jo ikke vært tro lenger og jeg har inntrykk av at tro er det viktigste i religion, til og med viktigere enn eventuell viten om evnet...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-SGxMysqw

En annen ting som motivierer er jo at om kristne hadde sluttet aa faa barn og reprodusere seg, saa ville etter en stund verden vaere tom for kristne, og da ville det ikke vaere noen som kunne vitne og fortelle om Jesus.

He he, som det gikk med tor og odin mener du? :)

Den setningen burde jo få det til å tenke at uten mennesker så eksisterer ikke hverken jesus, gud eller den hellige ånden... Foresten merkelig at den guden din ikke klarer å formidle seg direkte.... Det ville jo luket vekk både tolkninger og faktafeil, ikke sant? Men da hadde det jo ikke vært tro lenger og jeg har inntrykk av at tro er det viktigste i religion, til og med viktigere enn eventuell viten om evnet...

Beklager hvis jeg skrev forvirrende, for da missforsto du meg. Norron mytologi gikk forresten ikke dunken, tror det fortsatt er noen som holder ved troa :). Og nei, kristendommen kommer ikke til aa gaa dunken. Skaperen vil eksistere selv om skapelsen gaar dunken, men ikke motsatt. Saa Gud kommer alltid til aa eksistere, selv om ikke vi gjor det, og det gjorde han jo ogsaa for han skapte oss. Gud klarer aa formidle seg dirkete, det er derfor stammer som har vaert borgjemt i jungelen tror paa samme Gud som kristne gjor, og ateister plutselig har faatt oynene opp for Gud. Gud aapenbarer seg gjennom drommer, syner, mirakler and so on. Poenget mitt (som du tydeligvis ikke fikk med deg i heletatt) var at Gud, selv om han ikke trenger det, bruker mennesker, og da har eg lyst aa oppdra barna mine i troen saann at de kjenner Bibelen og vet hva som virkelig staar der saann at de ikke blir som (paastaatte) kristne som bruker Bibelen til sine egne formaal, og ikke aner hvilke Gud de egentlig tror paa. Blir litt rotete dette her, men det eg prover aa si e at Gud trenger ikke oss, men siden han bruker oss, saa vil eg at han skal bruke barna mine til aa mote andre mennesker. Akkurat som han bruker meg til aa fortelle deg om seg selv.

Forresten, alle tror. Du og.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-SGxMysqw

Neeei... Ingen som syns kristne er egoistiske om de velger å reise kollektivt til himmelen.

Ta med deg hele menigheten og dra!

Send et postkort da vel ;)

Godt aa vite :thumbup: Men det kan vaere andre der ute som ser paa det som skjer etter de dor paa en annen maate enn deg, og som gjerne vil komme til himmelen...

Sender gjerne brev jeg, hva blir adressen? 666, H...? Haaper helt aerlig at ikke havner der!

ps. Everybody got a soul

Lenke til kommentar

Godt aa vite :thumbup: Men det kan vaere andre der ute som ser paa det som skjer etter de dor paa en annen maate enn deg, og som gjerne vil komme til himmelen...

Sender gjerne brev jeg, hva blir adressen? 666, H...? Haaper helt aerlig at ikke havner der!

ps. Everybody got a soul

Så alle tror og alle har en sjel?

:thumbdown:

Om du refererer til nicket mitt så symboliserer det en fraværende dualisme, ikke at jeg mangler en sjel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...