Redak Tøren Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) Ved bestilling av et produkt eller en henvendelse til en bedrift hvor kunden får en skriftlig tilbakemelding, er referansenummer i saken "din referanse" eller "vår referanse" i svar til kunden? Jeg har diskutert dette med en kollega, men vil gjerne se deres argumenter for/mot det ene eller andre. Endret 2. februar 2011 av Redak Tøren Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Du blander uttrykk. Det heter vår eller deres (flertall); min eller din (entall) alt ettersom hvilken referanse det vises til. Brukes deres eller din, er det den andres referanse. Vår eller min er din egen referanse. 1 Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 En kan aldri svare "min referanse" på vegne av en bedrift, men en kan godt si både "din og deres" til en privatkunde, så jeg tror ikke jeg blander noen uttrykk her. Lenke til kommentar
abrj Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 I din sak er "Vår referanse" firmaets referanse, mens "din referanse" er deg/din Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) Problemstillingen er en helt annen. Skal man formulere seg som om det er bedriftens (vår) eller kundens (din/deres) referanse? abrj: Når du bestiller noe, og bedriften svarer deg, er det bedriften eller kundens referanse. Det er spørsmålet. Selv har jeg en klar formening om at det alltid skal skrives "vår referanse" når et referansenummer introduseres i utgående svar til en kunde, med mindre det er snakk om "ditt/deres kundenummer" eller "ditt/deres ordrenummer". Endret 2. februar 2011 av Redak Tøren Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 abrj: Når du bestiller noe, og bedriften svarer deg, er det bedriften eller kundens referanse. Det er spørsmålet. Det kommer, som sagt, helt an på hvem sin referanse det er. Bedriftens referanse? Eller din (kundens)? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Dersom det er firmaets eget ordrenummer er det "vår referanse" i brev fra firmaet. Det er firmaets ordrenummer, ikke kundens. (Derfor er 'vår referanse' i brev fra NAV NAVs saksnummer, mens 'deres referanse' er fødselsnummer/org.nr., eventuelt personen brevet skal til i firmaet.) Dette er strengt tatt ikke et juridisk spørsmål. Tråden flyttes derfor til off-topic, i mangel av et mer passende forum. Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 abrj: Når du bestiller noe, og bedriften svarer deg, er det bedriften eller kundens referanse. Det er spørsmålet. Det kommer, som sagt, helt an på hvem sin referanse det er. Bedriftens referanse? Eller din (kundens)? Det er det debatten vår går ut på. Jeg mener at når en bedrift oppretter et saksnummer/ordrenummer og introduserer det for en kunde, skal det skrives "vår referanse", mens min kollega mener at det skal stå "din referanse" som i at vi har opprettet et nummer for kunden. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 I det tilfellet heter det "Vår referanse". Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 abrj: Når du bestiller noe, og bedriften svarer deg, er det bedriften eller kundens referanse. Det er spørsmålet. Det kommer, som sagt, helt an på hvem sin referanse det er. Bedriftens referanse? Eller din (kundens)? Det er det debatten vår går ut på. Jeg mener at når en bedrift oppretter et saksnummer/ordrenummer og introduserer det for en kunde, skal det skrives "vår referanse", mens min kollega mener at det skal stå "din referanse" som i at vi har opprettet et nummer for kunden. Firmaet oppgir vår referanse. Når du svarer på henvendelsen, skriver du deres referanse. For da er den "snudd". Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 Da er vi to helt enige om det, og min kollega har feil. Godt å få det bekreftet. Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Da er vi to helt enige om det, og min kollega har feil. Godt å få det bekreftet. Min referanse heter det i de tilfeller der du oppretter en slik. Da skal firmaet du sender det til svare med din referanse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå