Gå til innhold

Hvorfor vil Buddhister nå Nirvana?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg skriver en oppgave, og lurte på hvorfor buddhister vil oppnå nirvana, og hva slags syn de ulike retninger innenfor buddhismen har på nirvana?

Nirvana er komplett og urokkelig harmoni med tilværelsen helt ubetinget av ytre forhold. Du finner helt sikkert andre formuleringer, men dette er essensen. Buddhister kan dermed sies å være folk som syns dette høres fornuftig å jobbe mot.

Det jeg vet er at Mahayana retningen fokuserer mye på medfølelse som veien til nirvana. Logikken er at hvis man tenker mer på andre enn seg selv, vil egoet slutte å eksistere => nirvana.

Vajrayāna retningen er mer opptatt av å lære å kjenne sinnet igjennom opplevelse av det og meditasjon. Logikken her er at man igjennom å kjenne sinnet fullstendig vil man kjenne verden fullstendig og dermed se ting slik de "egentlig er".

Håper dette hjelper. :)

Endret av Techster
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg skriver en oppgave, og lurte på hvorfor buddhister vil oppnå nirvana, og hva slags syn de ulike retninger innenfor buddhismen har på nirvana?

Jeg tror dette er litt sånn overdreven tilbedelse fra gutterommet. Jeg er sikker på at om ikke sangeren hadde vært så dopa og dødd, så hadde folk glemt nirvana.

Lenke til kommentar

Det jeg vet er at Mahayana retningen fokuserer mye på medfølelse som veien til nirvana. Logikken er at hvis man tenker mer på andre enn seg selv, vil egoet slutte å eksistere => nirvana.

Interessant hvor lik budhismen og kristendommen er på dette punktet.

Lenke til kommentar

Ja, bortsett fra at buddismen ikke har med den latterlig guden din :)

Lenke til kommentar

Ja, lol.

Lenke til kommentar

Vel.

Bortsett fra at Buddhister mener at veien er veien til målet, og at man ikke må ha med seg den forsvunnete diamanten for å vinne når man følger veien til målet.

(Kristendommen krever tro på Gud og Jesus, uansett hvor snill og grei og omtenksom man er)

Lenke til kommentar

Mahayana buddhisme og kristendom oppstå rundt samme tid faktisk. Viktig å presiserer at det er STOR forskjell på Mahayana og Vajrayāna. Både med hvordan man tenker om nirvana og veien dit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...