Gå til innhold

Hva er rett bruk av SSD disk på ny maskin?

TRL

Anbefalte innlegg

Forrige dagen fikk jeg min nye maskin fra Norek. Du verden så diger den var.

Det "fulgte med" spillet Call of Duty Black ops, så den første dagen gikk til.... :-) Som en som ikke spiller noe særlig i det hele tatt (Civiliation) ble det mye bank å få der.

Men over til det jeg er på jakt etter. Er en erfarendatanærd selv, men du verden så mye jeg har å lære. Siden jeg nå har en ny maskin på mine hender, er jeg interessert i å gjøre så mye som mulig riktig med en gang. Tenker da på hvordan man setter opp Windows og disker etc.

Maskinen kom med kun 1x120Gb SSD disk som jeg valgte å få lagt inn Win7 Pro på. Ellers har jeg ikke lagt inn annent enn oppdateringer og spillet nevnt over. Fra før hadde jeg liggende en ubrukt 2 Tb disk som jeg satt inn, den står nå som stasjon E etter Dvd spilleren. Fordi jeg er en "samler" har jeg bygget opp et arsenal av disker, her slettes intet. Så jeg har også satt inn flere disker på de ledige sata portene.

Min bruk av maskinen skal i hovedsak være jobbing med bildebehandling, retusj og reperasjon av foto på oppdrag. Behandling av egne foto i Raw format. Jeg jobber også med webutvikling og fremstilling av nettsider og annet generellt kontor arbeide. Har valgt å kjøpe en 50Gb (bruker i dag ca halvparten) lisens av Dropbox hvor alle dokumenter og kundedata ligger lagret og synkronisert mellom stasjonær og laptop. Har gjort det slik at Mine dokumenter mappen ligger fysisk lagret i Dropbox på forrige maskin. Som bruker av raw bilder er alle fotos holdt utenfor Dropbox, de ligger på egen disk og synkes til en NAS stasjon.

Litt kjapt om oppsettet forøvrig er: CPU i7 950 tror jeg den het, med en egen kaplset vannkjølings sak. 6 Gb Ram. Et eller annet mer en bra nok skjermkort for mitt bruk :-)

Basien for oppsettet var Komplett Gamer i40 som jeg justerte på.

Med en SSD på kun 120GB blir det fort litt lite plass på den til alskens rot. Ser for meg at dokumenter og bilder må settes ut på en annen disk, eks stasjon E.

Ofte når jeg har hjulpet egne kunder med oppsett har jeg valgt å partisjonere hoveddisken til 2 eller 3 deler. En til systemet, og en liten til swap fil, for å minske fragmentering etc. Til slutt har jeg brukt å sette av en partisjon til dokumenter og backup (tar alltid en Ghost av ferdig maskin).

SSD er et nytt lagringsmedie jeg ikke har noen tidligere erfaring med. Hva er tilrådelig å gjøre her med den? Som fotograf vet jeg at minnekort ikke lever evig, og at det er begrenset med antall ganger den kan skrives til. Bør man derfor ha swap på egen partisjon? Sågar på den ubrukte 2Tb disken?

Å sette dokumenter til en annen lokasjon er jeg vant med, men er den en måte å f.eks sette hele brukere mappen over på en annen disk? Er det noen poeng i å vurdere det?

Er det andre gode tips?

Endret av TRL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når OS installasjonen er ferdig, er dette det ENESTE du trenger å gjøre (glem eventuelle anbefalinger som f.eks. å slette pagefila):

Sett pagefila til en statisk størrelse, f.eks. 3GB og la den ligge på SSD disken. Hvis du flytter den til en tregere disk, får du et tregere system.

Enable write caching på disken.

Disable Disk Defragment Schedule

Disable System Restore og bruk Windows 7 sin image-backup til å ta image av disken og lage boot CD.

Har du tenkt å legge dataene dine (My documents, My music, My pictures osv.) på en egen fysisk disk, så vil jeg anbefale å Disable Drive Indexing på OS disken.

Du kan følge tips nr. 37 i denne tråden for å flytte brukerprofilen til en annen disk:

http://www.diskusjon...c=1167413&st=40

Lenke til kommentar

Når OS installasjonen er ferdig, er dette det ENESTE du trenger å gjøre (glem eventuelle anbefalinger som f.eks. å slette pagefila):

Sett pagefila til en statisk størrelse, f.eks. 3GB og la den ligge på SSD disken. Hvis du flytter den til en tregere disk, får du et tregere system.

Enable write caching på disken.

Disable System Restore og bruk Windows 7 sin image-backup til å ta image av disken og lage boot CD.

Har du tenkt å legge dataene dine (My documents, My music, My pictures osv.) på en egen fysisk disk, så vil jeg anbefale å Disable Drive Indexing på OS disken.

Du kan følge tips nr. 37 i denne tråden for å flytte brukerprofilen til en annen disk:

http://www.diskusjon...c=1167413&st=40

Write caching på disken tror jeg allerede er på, hvis det er den innstillingen som finnes under policyer som kalle skrivehurtigbuffer.

Hvorfor slå av defrag? Vil det være med på å "bruke opp" disken?

Slå av System restore, er det kun for å spare plass, eller er det andre grunner til at du mener det bør gjøres? Har ikke testet Windows 7 sin backup sak, kan vel være verdt et forsøk :-)

Laget en egen mappe på stasjon E hvor jeg rett og slett høyreklikket på mappene under navnet mitt, og valgte at de skulle plasseres på E og bad om å flytte alle data (Var ikke lagret noe der enda). Skal lese den anbefalte tråden nå.

Disable Drive indexing, er ikke det det som gjør søkefeltet på menyen så bra? Hva er fordelen med å slå av den?

Hilsen Trond som er veldig takknemlig for ditt engasjement.

Lenke til kommentar

W7 vil automatisk slå av defrag , når den oppdager at OS'et er installert på en SSD.

Begynner du å defragmentere en SSD , vil ytelsen tape seg.

Har du husket å enable AHCI i BIOS ,før du installerte OS'et ?

Burde vel installere Intel RST driveren

Hadde en misstanke om at defrag var en feil ide på SSD. Men hvorfor er det sånn? Hvorfor vil ytelsen tape seg? Får unnskylde mine mange spørsmål, men jeg er alltid glad i å vite hvorfor og ikke bare godta at slik er det :-)

AHCI har jeg ikke sjekket, men det bør vel være på. Norek (Komplett) preinstallerte maskinen da jeg bestillte den derfra. Måtte gjøre om mesteparten av jobben forresten, de hadde trukket kablene korteste vei, rett igjennom harddisk racket hvor jeg skulle sette inn flere disker.

Hva er spesiellt med den driveren der?

Trond

Lenke til kommentar

Når det kommer til ssd så burde du kun ha operativsystemet på den og programvare, bruk E: disken din til å installere spill på og dokument lagring.

Ellers utenom det så er det noen standard regler for hva du bure deaktivere når du har en ssd:

Disable System Restore

Disable defragmentation

Disable indexing

Disable Page File (virituellt minne) slå av for ssd disken og opprette en på E: disken i stedet

Disable Drive indexing, er ikke det det som gjør søkefeltet på menyen så bra? Hva er fordelen med å slå av den?

Siden du mest sannsynelig kun bruker ssd disken til oset og programmer så er det egentlig ingen grunn for å ha den aktiv, resultatet blir bare at du får litt mindre ytelse samt at levetiden på ssd disken blir litt mindre siden indexen skrives til hele tiden når det skjer en endring i en fil.

Hadde en misstanke om at defrag var en feil ide på SSD. Men hvorfor er det sånn? Hvorfor vil ytelsen tape seg?

Du vil ikke tape ytelse men levetid fordi at det er veldig mye mer unødvendige skrivninger til disken, en ssd har ikke bevegelige deler som en vanelig hardisk som gjør at du har 0.1 ms access tid hele tiden så du får tilgang til alt med en gang i forhold til en harddisk som må flytte på leserhodet og finne det rette området på plata ca 5-10 ms.

Lenke til kommentar

Enable write caching på disken

Det kan hende at dette er på "by default", men sjekk det. Det øker skriveytelsen til disken og dermed forbedrer ytelsen til systemet.

Det er ikke slik at Windows 7 ALLTID vill slå av defrag når den ser en SSD, derfor anbefalte jeg det. Årsakn til at det bør sjekkes og slås av på en SSD er at stadig omrokkering av filer/filfragmenter vil medføre at levetiden til SSD'en vil tape seg. Derfor er det lurt å gjøre mest mulig for å forhindre det. Slik som f.eks. å flytte brukerprofilen(e) til en annen disk.

Disable System Restore

Fordi det er bortkastet plass, og det tar MYE plass etter hvert, og det er en unødvendig løsning hvis du benytter Windows 7 sin image-backup eller annet image program.

Disable Drive Indexing på OS disken

Som skrevet i mitt forrige innlegg:

"Har du tenkt å legge dataene dine (My documents, My music, My pictures osv.) på en egen fysisk disk, så vil jeg anbefale å Disable Drive Indexing på OS disken"

Hvis du har flyttet alle dine data til en annen fysisk disk, så er sjansen liten for at du senere skulle få behov for å søke etter filer på OS disken. Drive Indexing på datadisker er derimot lurt.

Disable Page File (virituellt minne) slå av for ssd disken og opprette en på E: disken i stedet

Denne anbefalingen er helt høl i hue!!

Windows 7 håndterer Page File (virtuelt minne) helt utmerket, og å fjene den fra den raskeste disken og så opprette den på en MYE tregere disk vil, som sagt tidligere, medføre et tregere system.

Med tanke på det som jeg har skrevet under "Disable Disk Defragment Schedule": Sett pagefila til en statisk (fast) størrelse, f.eks. 3GB og la den ligge på SSD disken!

Endret av 007_james
Lenke til kommentar
The SSD Optimization Guide

Link

Der er det dessverre mye tull og tøv! Bla. om å disable page file.

Her er det gode forklaringer til vranglæren i "The SSD Optimization Guide":

http://forums.anandt...d.php?t=2072259

Dette stemmer ikke. Tråden du linker til gir endel tilbakemeldinger til en eldre versjon av den guiden og den har blitt oppdatert på endel områder. Du anbefaler jo også endel av de rådene som blir nevnt her. Når det gjelder pagefile så blir det advart mot å gjøre dette med kun 4 GB minne på systemet. Jeg har selv 8 GB minne og bruker ikke pagefile og det går brillefint.

Lenke til kommentar

Jeg ser at jeg ikke har vært presis nok i mine anbefalinger/frarådelser, så dette burde avklare det uklare.....

"Der er det dessverre mye tull og tøv!" Betyr IKKE at ALT er tull og tøv. Noe er mao. fornuftig.

Bruk av page file: Det er "høl i hue" å anbefale å opprette en page file på en disk som er tregere enn den raskeste disken man har i maskinen.

Har man nok RAM, slik at maskinen ikke trenger page file, så er det ingen grunn til å opprette en page fil, men hvis RAM mengden ikke er nok til de programmene man kjører, så er det lurt å ha en fast page file på raskeste disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...