chris_90 Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Hei Jeg har tenkt å reise til Russland i sommer, og da lurte jeg på om det er mulig å leie bil her i Norge. Har en kompis som reiser til Kroatia hver sommer og da leier han helt ny Volvo fra Sverige rundt 9000,- for en mnd. Men de leier ikke ut til Russland, er det noen alternativer? Takker på forhånnd Lenke til kommentar
Snasnt Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Har leiebilselskapet noe med hvor du skal kjøre bilen da? Så lenge du henter og leverer bilen på avtalt sted til avtalt tid? Jeg har leiet en del biler, og aldri blitt spurt om hvor jeg skal... Lenke til kommentar
cullam Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Har leiebilselskapet noe med hvor du skal kjøre bilen da? Så lenge du henter og leverer bilen på avtalt sted til avtalt tid? Jeg har leiet en del biler, og aldri blitt spurt om hvor jeg skal... Mener å huske noe med små skrift på kontraktene, om å ta bilen med seg inn i risikosoner, men skal ikke si noe sikkert. Men vil uansett råde deg til å nevne det for utleier om du planlegger noe slikt, evt ringe en annen utleier å bare spørre sånn helt generellt sett. Lenke til kommentar
chris_90 Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 Kanskje ikke men når det gjelder russland vil jeg være sikker på alt hehe. For det går på forsikringa også tror jeg. Det jeg lurte på var om noen her visste om slike selskaper som leier ut biler til utlandet. Lenke til kommentar
Rippler Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Europcar leier ikke ut bilder til risikosoner, hvorav Russland er nevnt spesifikt. Dette står bakpå kontrakten ilag med alle andre lover og regler. Liten skift riktignok. Slike selskaper har som regel en veldig standardisert regelføring så vil tro at de samme reglene gjelder alle norske bilutleieselskaper. Om det er andre regler for leie av bil i EU (eks Sverige) aner jeg ikke, men kan være verdt å forhøre seg om. Hva med å leie bil privat da? Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Når man reiser ut og inn av Schengen så er det full grensekontroll. Selve grensepasseringen til russland er det en byråkratisk øvelse som jeg har prøvd meg på med min egen privatbil. Sannsynligvis kommer russerne bare til å nekte deg innreise hvis du ikke er oppført som eier av bilen i vognkortet da de er veldig nøye med papirer. Selve bilkjøringen i russland kan også være frustrende med korrupte jævler av noen politifolk som vil ha penger fra deg for den minste feil de finner. Til sammenligning er grensepassering til og fra Kroatia en ganske slapp øvelse med halvdoppa grensefolk som ofte lar biler kjøre uten å sjekke pass eller bagasje. Endret 22. september 2011 av Spartan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå