sandalH Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Heisann godtfolk. Vi har et prosjekt på forkurs ingeniør, der vi har lagd en problemstilling. Den lyder som følgende: Kan pantesystemet bidra til økt miljøgevinst? Vi har delt opp oppgåva, og det jeg skal ta for meg er: "Økonomisk gevinst ved panting" Da tenker jeg ikke på personlig gevinst ved panting, men heller på hva samfunnet tjener på at forbrukerene panter? Vil ikke gi så mye mer info, men tolk det som dere vil. Skriv hva dere tenker, og jeg vil bli veldig takknemlig! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Hensikten med panting er å resirkulere. Så lenge alternativet til panting er at folk kastar ting i restavfall eller det som værre er, er panting positivt. Det er betre at gjenstander blir panta og kan brukast på nytt, enn at dei blir liggande i ei bod. Folk flest panter flasker, det gjer resirkulering meir effektivt enn om flaskene vart kasta i plastavfall eller restavfall. Det finnes gode miljøstasjonar for riktig returnering og sortering av avfall, men det er kanskje ein gevinst å hente på fleire panteordningar. For samfunnet er det sikkert dyrare å gjenvinne enn å produsere nytt, men langt fram i tid vil det til dømes minke på olja og gevinsten ved betre returordningar eller panting bli betre. Lenke til kommentar
varberg Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Pantesystemet gir økt miljøgevinst. I Norge ble det i 2010 pantet 420 millioner bokser og flasker med pantemerke. Av dette er det 326 millioner drikkevarebokser. Det gir 5500 tonn aluminium til produksjon av nye bokser. Siden det krever betydelig mindre energi å gjenvinne en boks enn å lage en ny, er dette gode nyheter for miljøet. De 94 millioner gjenvinnbare plastflaskene som ble pantet, ga 3500 tonn plast til nye plastflasker. Også her er det stor miljøgevinst, siden man sparer 2 kilo olje ved å gjenvinne 1 kilo plast. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå