Gå til innhold

Russebuss- lov og regler.

mhg9

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en jente på atten som lurer på en liten ting..

Jeg ble med på en russebuss i Akershus, selv bor jeg i Buskerud- og har vært litt lite tilstede.. Da jeg var uheldig og være med i en ulykke så jeg skadet nakken, får jeg ikke fri i russetiden likevel når jeg kommer tilbake på jobb (jobber 100%).

Med tanke på dette nekter jeg og bruke femten-tjue tusen, for noe jeg ikke har mulighet til og delta på da jeg som regel jobber sent (f.eks. fire til ellve.)

Da jeg tok opp dette med buss sjefen på bussen var det første hun sa at jeg måtte finne en erstatter, noe som de fleste russebusser har inngått i kontrakten.

Problemet dems blir da bare at jeg ikke har skrevet under kontrakten, da jeg aldri har fått noen forespørsel om den kontrakten. Jeg har allerede betalt inn fem tusen kr til bussen- og lurer på om det er noen som vet om jeg har krav på og få disse pengene tilbake under noen regelverk? Da jeg sendte en forespørsel til buss sjefen om hvordan det ble med pengene, var svaret hennes. "I og med at du ikke har skrevet under noen kontrakt- blir dette betraktet som at du har gitt oss pengene- dessuten trenger vi de, så du kan ikke få de tilbake."

Jeg bor for meg selv og synes virkelig det er trist at det skal bli sånn..

I tillegg til at det oppstår mye krangling, drama osv- tenkte jeg at jeg skulle undersøke om dette går under noen lovverk, før jeg uttaler meg tilbake. Sitatet hennes om at de kan beholde pengene fordi de trenger de, føler jeg blir det samme som å si at 'nei, jeg stjal pengene til den gamle damen fordi jeg trenger pengene'- litt annen situasjon, men det er sånn det føles. Håper på noen gode svar :)

Med vennelig hilsen en som kunne trengt noen gode tips og råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tru at dette ikke går inn under noe regelverk. Siden du ikke har noen kontrakt så blir det nok regnet som om du har gitt dem pengene. Summen er nok ikke stor nok til at det kan betraktes som en feil. Du har heller ikke noen obligasjoner på å betale mer inn dit.

Den eneste måten du kan få tilbake pengene på er om du har noe skriftlig, mail f.eks, som tilsier at du har krav på det.

Så det hele ebber nok ut i at den eneste måten du kan få tilbake pengene på er om de velger å vise litt storsinn og forståelse for situasjonen din. Det kan ta mye krangling og slikt, og du må nok veie fremtidig vennskap opp mot pengene, dessverre. Lykke til uansett!

Lenke til kommentar

Jeg vil tru at dette ikke går inn under noe regelverk. Siden du ikke har noen kontrakt så blir det nok regnet som om du har gitt dem pengene. Summen er nok ikke stor nok til at det kan betraktes som en feil. Du har heller ikke noen obligasjoner på å betale mer inn dit.

Den eneste måten du kan få tilbake pengene på er om du har noe skriftlig, mail f.eks, som tilsier at du har krav på det.

Så det hele ebber nok ut i at den eneste måten du kan få tilbake pengene på er om de velger å vise litt storsinn og forståelse for situasjonen din. Det kan ta mye krangling og slikt, og du må nok veie fremtidig vennskap opp mot pengene, dessverre. Lykke til uansett!

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Kan du forklare litt hva den går ut på? :) hehe

Lenke til kommentar

Spørsmålet er først og fremst om det er inngått en avtale.

Var du 18 da du påbegynte dette spetakkelet? Når i prosessen fylte du eventuelt 18?

Skriftlig kontrakt er ikke nødvendig, men det er et ganske aktuelt bevisspørsmål. Jeg vil anta at det du og resten av gjengen ble enige om var at du skulle tiltrå avtalen på de samme vilkårene som alle andre. At du ikke har underskrevet noen skriftlig avtale er av mindre viktighet såfremt du og de andre har oppført dere som om du var bundet av den. Derfor er det relevant for oss om du avklarer hvordan kontrakten er for alle de andre.

Når man skal avgjøre om noe er en gave eller ikke så går man ut fra hva giveren tenkte. En gave er noe som er gitt fritt - uten noen form for motytelse (eller der motytelsen er vesentlig mye mindre verdt enn din ytelse), og uten at giveren føler seg forpliktet til å gi. I denne situasjonen er det klart at dette ikke er noen gave. Dette er en ytelse du har gitt for å oppfylle dine forpliktelser etter en underforstått avtale, og spørsmålet er da hva som skjer hvis du ønsker å trekke deg fra avtalen. I så tilfelle er det, som nevnt, interessant å få vite hva som gjelder alle de andre.

At de trenger pengene er normalt ikke relevant for vurderingen.

Lenke til kommentar

Dette er ikke ment som kritikk mot Krikkert, som er en dyktig forumveileder med god bakgrunn og belegg for sine uttalelser. Men i det siste innlegget her føler jeg at det er litt langt mellom teori og praksis.

Denne saken vil aldri komme opp for noen rettsinstans, tviler på at en 18-åring kjører noe til FTU, her mangler det jo tross alt papirer på det aller meste; kontrakt og inn-/utbetalinger... Her blir det heller snakk om å finne en minnelig løsning.

MHG9 bør være behjelpelig med å finne en ny person som kan ta plassen hennes. Hvis denne personen finnes så bør hun få tilbake pengene. Hvis de ikke finner denne personen så blir ALLE de andre på bussen skadelidende for MHG9 sin "vingling" og MHG9 bør således stå til rette for dette. I denne sammenheng ser jeg ikke på 5.000,- som er urimelig kostnad i og med at dette allerede er betalt.

Sett at det bare hadde vært en russebil på 4 stk da. Alle går inn med et budsjett på 25.000,-. Hvis en trekker seg fra dette blir det altså 8.333,- dyrere for hver eneste person, noe som kanskje hadde gjort at man ikke hadde gått for en slik løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...