Gå til innhold

Splitte RAID 1 - ny installasjon av WIN7

bwl

Anbefalte innlegg

Jeg kjører i dag 2 Raptor-disker i RAID 1 (speil) med Windows 7. Jeg ønsker å splitte RAID-diskene og legge ny versjon av Windows 7 på den ene mens den andre beholdes slik den er.

Vil dette kreve reinstallasjon av bortimot alt av programmer? Eller vil programmene kunne benytte eksisterende data på den gjenværende Raptordisken?

En lignende situasjon vil jo oppstå om man ønsker å bruke en SSD og installere Windows og oppstartprogrammene på den. Hva skjer da med øvrige programmene?

Håper jeg har klart å uttrykke problemstillingen på en forståelig måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg hadde gjort om jeg skulle gjøre noe sånt er å ta ut image, så plukke ned RAIDet og deretter legge imaget over på den ene Raptoren og deretter formatere den andre så skal du være oppe og fit for fight igjen.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Når man installerer Windows på nytt må de fleste applikasjoner også installeres på nytt. Dette har ingenting med lagringsmedie å gjøre.

Når man installerer en applikasjon legges det filer inn i Windows mappene, og det legges oppføringer i Registeret. Alt dette blir slettet ved nyinstallasjon.

Det finnes også noen applikasjoner som ikke trenger reinnstallereing. Men hvis applikasjonen har en installasjonsrutine, og den legger seg i 'Programfiler' så må man regne med reinstallasjon.

Lenke til kommentar

Ved oppstart så vil jeg kanskje ha mulighet til å velge hvilken av diskene jeg vil starte Win7 på? Raptor 1 har jo fortsatt eksisterende Win7.

Om Hårek har rett så vil da installerte programmer fungere om jeg starter opprinnelig Win7 på Raptor 1 men ikke funke ved start av nyinstallert Win7 på Raptor 2?

Har jeg forstått det hele rett da?

Lenke til kommentar

Ved oppstart så vil jeg kanskje ha mulighet til å velge hvilken av diskene jeg vil starte Win7 på?

Først kan du disable RAID og koble fra den ene disken, så ser du om du kan starte Windows som vanlig.

Så må du gjøre et valg når du installerer Windows på den andre disken.

Enten kobler du vekk den første disken mens du installerer, slik at det blir to helt separate installasjoner. Da må du velge i BIOS hvilken disk som skal boote. Det er som regel en hurtigtast for boot i BIOS.

Eller du installerer med den første disken tilkoblet. Da får du en vanlig multiboot, hvor Windows sin bootloader gir deg valget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...