Tomhah Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) .slett Endret 15. februar 2011 av Tomhah Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg personlig ditchet webdesign til fordel for med "corporate" løsninger i studiet. Min oppfatning er at om du tar fagutdanning, får du grei lønn fort, men mulighetene for en heftig karriere er noe mindre. Spørsmålet er om du er villig til å leve tjueåra dine noget spartansk i bytte mot en markant forbedring i inntekt senere. Har full forståelse for de som ikke ønsker å bo på hybel til de blir 25. Webdesign er vel strengt tatt større "freelance" enn mulighetene for jobb i firma, og giret mot akkordbetaling. Samme gjelder vel grafisk designer og slikt, selv om mulighetene for å bli designer i et firma er noe større. Mulig jeg er Captain Obvious når jeg sier følgende, men det er en sterk korrelasjon mellom utdanningslengde og lønn. Faktum er at siden fagutdannede starter å jobbe tidligere, så lander de fleste på samme lønn opptjent gjennom hele livet, summert. Så: Vil du ha stødig lønn, jevnt stigende gjennom livet, velg fagutdanning. Vil du ha en litt høyere lønn, som stiger mer, men der avkastningen kommer senere, velg høyere utdanning. Vil du like jobben din, velg det du synes virker interessant. Jobb er ikke bare lønn. Man må trives med det man driver med. Hjelper ikke å være lege om man hater mennesker. På en annen side er det ikke veldig givende å ha en karriere innen Rema, selv om man digger det heller. Trikset er å finne en likevekt. Lenke til kommentar
sLR Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Husk også det at som en spill-designer, vil du ikke "lage spillet" du vil komme med ideer, si hva programmererne skal lage. Så en spilldesginer trenger vel mer fantasi enn en spill-programerer. Slik jeg har forstått det i allefall. Lenke til kommentar
Tomhah Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) . slett Endret 15. februar 2011 av Tomhah Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå