Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg nekte en nabo å ta vann fra min brønn?

Rudolfjorgen

Anbefalte innlegg

Det er et oppkomme, med kumme/brønn på min eiendom. Vannet er godt til drikkevann og det er lagt vannrør inn til mitt hus og noen få andre hus i bygda.

Om flere naboer ønsker å koble seg på vannrørene/kummen, er det lovlig å nekte dem det? Jeg er redd det kan bli perioder der det ikke blir nok vann til alle fra min kilde. Eller har de rett til å hente vann som de vil?

Kan jeg ta betalt for vannet som naboene får?

Kan jeg stenge vannet for noen av naboene hvis jeg ønske det/får behov for det i fremtiden?

Vannledinigen ned til mitt hus (og en del naboers hus) går over annen manns eiendom. Vannledningen har ligget der i rundt 16 år. Bør det utføres noen tinglysing i den forbindelse?

Noen som har noen andre råd om hvordan dette med vannet bør behandles, gjøres mht til avtaler, evt betaling osv?

Det er flere spørsmål som reiser seg i denne forbindelse. Så håper på å få svar på noen eller alle av dem.

Endret av Rudolfjorgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier det er andre som henter vann fra denne brønnen. Er det noen rettigheter eller avtaler her som sier at brønnen ikke er din alene? Har den kanskje blitt bygget som et samarbeid mellom flere eiendommer, men ligger på din eiendom?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jussens utgangspunkt er her at det er du som bestemmer hvem som skal få bruke brønnen siden det er du som eier den. Siden dette er utgangspunktet, er det naboene som må påvise et grunnlag for at de likevel skal ha rett til å bruke brønnen - dette kan være avtale (herunder muntlig og stilltiende), hevd, alders tids bruk etc.

De naboene som allerede er koblet til, vil lett ha rett til å forbli tilkoblet: Enten fordi det foreligger en avtalerettslig enighet herom, eller - eventuelt - fordi de har brukt vannet i hevdstid og i god tro.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er andre som henter vann fra denne kummen/oppkommet på min eiendom. Vi er seks hus som er påkoblet samme vannledning. Vi seks samarbeidet med å legge ledningen og grave ned kumm.

I tillegg er det andre, som på min eiendom, har anlagt kummer og henter vann uten å spørre meg.

Det er ikke noen rettigheter som er hevdet, bortsett fra at en av de som har anlagt kum uten tillatelse sier at ingen kan nekte han vann når han har behov for det. Slik er loven sier han.

Du sier det er andre som henter vann fra denne brønnen. Er det noen rettigheter eller avtaler her som sier at brønnen ikke er din alene? Har den kanskje blitt bygget som et samarbeid mellom flere eiendommer, men ligger på din eiendom?

Eiendommen er eid av meg i over 25 år. Og før det av mine foreldre.

Hvor lenge har du eid eiendommen?

Lenke til kommentar

Ja, det er andre som henter vann fra denne kummen/oppkommet på min eiendom. Vi er seks hus som er påkoblet samme vannledning. Vi seks samarbeidet med å legge ledningen og grave ned kumm.

I tillegg er det andre, som på min eiendom, har anlagt kummer og henter vann uten å spørre meg.

Det er ikke noen rettigheter som er hevdet, bortsett fra at en av de som har anlagt kum uten tillatelse sier at ingen kan nekte han vann når han har behov for det. Slik er loven sier han.

Som andre har nevnt vil det nok ikke bare være å nekte de som var med på å sette opp den første kummen da dette var i samarbeid med flere, men han som har vært så frekk at han bare har laget sin egen kum på din eiendom tviler jeg på at har loven med seg i hvertfall.

Nå kjenner jeg ikke loven eksakt, men har da aldri hørt om noen som sier at man bare kan ta seg til rette på annenmanns eiendom for kun for vannets skyld. Om det i såfall skulle være mulig så hadde det fortsatt ikke vært tillat uten varsling osv. før arbeidet starter. Med andre ord har han uansett ikke holdt seg innenfor noen lov. Så akkurat den kummen kunne du nok fjerne uten problemer rent juridisk. Virker som han bare har tatt enkleste vei for å få vann, selv om han egentlig burde boret etter vann på egen eiendom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant Vannressursloven som sikkert er nyttig for deg.

Hele loven står her: http://www.lovdata.no/all/hl-20001124-082.html

§ 44. (rådigheten over grunnvann)

Grunnvannet tilhører eieren av den grunn som grunnvannet befinner seg i eller under, hvis ikke annet følger av særlige rettsforhold. Ligger en grunnvannsforekomst under flere eiendommer, ligger den til eiendommene som sameie med et partsforhold som svarer til hver eiendoms areal på overflaten. Lov 18. juni 1965 nr. 6 om sameige § 10 annet ledd gjelder ikke for disse sameiepartene.

Rådigheten over grunnvann må utøves i samsvar med kravene i §§ 10 og 15 annet og tredje ledd. Uttak av grunnvann skal begrenses til det grunnvannsmagasinet tåler.

For skade eller ulempe som følge av utøvelse av rådighet over grunnvann, gjelder reglene i kapittel 9 om erstatning for skade tilsvarende så langt de passer.

Lenke til kommentar

Mere lov: Plan og bygningsloven.

Kapittel 18. Opparbeidelsesplikt og refusjon av utgifter til veg, vann og avløp mv.

Kapittel 27. Tilknytning til infrastruktur

Jeg er ikke jurist og gir meg ikke ut på noen tolkninger eller forklaringer av dette, men antar at dette er de relevante paragrafene. Men generelt er ikke vann til beboelseshus noe man avtaler over hagegjerdet. Kommunen skal ikke gi byggetillatelse til et hus uten at det finnes kommunal vanntilførsel eller tinglyst rett til å koble seg på privat vannforsyning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...